Kompressor defekt?
Fra : Søren Kristensen

Dato : 23-08-05 20:48

Hej

Jeg har en kompressor, der normalt arbejder med tryk på 10 bar, men
pludselig kan den kun pumpe tanken op til 5 bar. Motoren bliver ved med at
køre, med trykket stiger ikke. Sikkerhedsventilen er lukket, så det er ikke
der at luften går til spilde. Jeg kan heller ikke mærke ar der kommer luft
ud andre steder. Er der nogen der har et forslag til, hvad der kan være
galt?

Fra : Klaus H

Dato : 23-08-05 20:54

"Søren Kristensen" <sjk_email@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> luft ud andre steder. Er der nogen der har et forslag til, hvad der kan
Ventilfejl eller stempelringe.

Klaus H

Fra : Calle.

Dato : 23-08-05 22:37

Søren Kristensen wrote:
> [...]
> så det er ikke der at luften går til spilde. Jeg kan heller ikke
> mærke ar der kommer luft ud andre steder. Er der nogen der har et

Ja, den er enten opslidt eller nedslidt. Mon ikke det er stempelringene.
--
Calle.

Fra : Søren Kristensen

Dato : 24-08-05 17:28

Okay
Det er godt nok hurtigt selvom den ikke har været så dyr. Den er kun 8 mdr
gammel, men desværre er jeg kommet til at smide kviteringen væk. Nå men jeg
må prøve at skille den ad, og se hvad det kan være. Men man kan jo nok ikke
sådan lige købe reservedele til den.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 19:59

Har du fyldt olie på den?
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Build your ego... flame a newbie!!!!

Fra : Søren Kristensen

Dato : 24-08-05 20:16

Ja der er olie på den, og den har da også virket fint indtil nu. Jeg har
lige skruet den fra hinanden og for mig at se (har ikke den store forstand
på motorer ) ser stempelringene fine ud.
Pakningerne derimod ser ikke for gode ud. Jeg ved dog ikke om de gik i
stykker da jeg skruede den fra hinanden.
Oven over cylenderen er der to kamre. Det ene fører ud til røret der går ned
til tanken og det andet fører ud til luftfiltret. Der hvor luftfilteret
sidder, er det ikke indsugningen? Det undrer mig nemlig at der kommer luft
ud af filtret. Pakningen mellem de to kamre er gået i stykker, men som sagt
så ved jeg ikke om det skete da jeg skruede den fra hinanden. Kan det være
pakningerne?

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 25-08-05 10:57

"Søren Kristensen" <sjk_email@yahoo.dk> wrote in

> Det undrer mig nemlig
> at der kommer luft ud af filtret.

Der sidder en kontraventil ved luftfilteret som sansynligvis er defekt...
Det er typisk nogle små bladfjedre eller blot en blank skive over et hul
muligvis med en fjeder.

Der kan være snavs eller måske rust der sidder i klemme.
Passer godt med at den pumper til 5 bar og ikke komme længere i og med at
luften fiser ud af den lille utæthed.

Jens Borchert Pedersen
Vestfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : Peter

Dato : 24-08-05 20:06

"Søren Kristensen" <sjk_email@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> luft ud andre steder. Er der nogen der har et forslag til, hvad der kan

Hmmm - det skulle vel ikke være en 2,5 HK Selekta fra Harald Nyborg - sådan
en har jeg lige sendt til rep. med samme fejl.

Peter

Fra : Søren Kristensen

Dato : 24-08-05 20:44

Jo den magen til, den er dog købt hos Stark, men det er den samme.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-08-05 08:27

> Jo den magen til, den er dog købt hos Stark, men det er den samme.

Jeg mener at kunne huske at der i jura gruppen for nyligt var en tråd om een
som blev nægtet rep/onbytning af denne kompressor hos Harald Nyborg fordi
der var fyldt for meget olie på kompressoren - det var noget med at der var
en fejl i den danske brugsanvisning, som fik folk til at fylde for meget
olie på, således at kompressoren blev ødelagt.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Søren Kristensen

Dato : 25-08-05 19:07

Tak for alle svarene. Jeg købte et ark pakningspapir hos THansen (uden blåt
lys ) og skar en ny pakning. På begge sider af denne smurte jeg flydede
pakning på og nu kører kompressoren igen op til 10 bar.
Det kan åbenbart tyde på at de originale pakninger er for dårlige siden der
er andre der har samme problem.