Egen bil på jobbet - hvordan gør i ? Haste~
Fra : Webpoint

Dato : 23-08-05 09:06

Hej

Jeg har fået tilbudt et job, hvori jeg selv skal ligge bil til. Afregningen
for dette er kun statens takster og kun hvis arbejdsgiver "godkender"
kørslen.

Umiddelbart kan jeg ikke se en fornuftig økonomi, idet jeg skal dække hele
fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km, som
told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Hvordan gør i andre ?

Kim - Odense

Fra : KASO

Dato : 23-08-05 10:24

"Webpoint" <news@5270.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km,
> som told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Ingen personlige erfaringer, men det kommer jo an på, hvor økonomisk din
egen bil er. Hvis du har en flunker ny benzinsluger, er der næppe megen
økonomi i det, men har du en rimeligt nøjsom bil med beskeden afskrivning,
burde du kunne få økonomien til at hænge sammen - eller endda give overskud.

Fra : J.L.

Dato : 23-08-05 10:52

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> økonomi i det, men har du en rimeligt nøjsom bil med beskeden afskrivning,
> burde du kunne få økonomien til at hænge sammen - eller endda give

Overskud ...... jeg tror simpelthen ikke på at man i total regnskabet kan
"tjene penge" ved at køre i bil ..... men at det kan løbe fornuftigt rundt,
det tror jeg på ....

Uanset hvor meget der køres og hvor "nøjsom" en bil der køres i, så vil der
komme vedligholdelsesudgifter (service, dæk, støddæmpere, udstødninger etc.)
og afskrivninger. Disse udgifter vil stige proportionalt - eller næsten i
hvert fald - med antallet af kørte km.

Derudover kommer det faktum at hvis du skal køre 40 - 50 - 60 kkm om året så
bliver du nok rimeligt hurtigt træt af at køre bil hvis du vælger ex en Lupo
eller en anden minibil ...... så bør du nok overveje ... for din egen skyld
..... en bil som også er komfortabel !!

Held og lykke

Mvh Johnny

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 10:56

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Lupo eller en anden minibil ...... så bør du nok overveje ... for din egen
> skyld .... en bil som også er komfortabel !!

Der er vel en årsag til, så mange "indsatte" vælger fri bil.

De "udsatte" skal jo kun tjene deres løn ved hjælp af den.........

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 23-08-05 12:06

> [...]
> etc.) og afskrivninger. Disse udgifter vil stige proportionalt - eller
> næsten i hvert fald - med antallet af kørte km.

Som nævnt: Ingen personlige erfaringer, men en bekendt har i mange år kørt
50-60.000km om året i egen bil for kørepenge, og det har efter sigende været
en god forretning. De første mange år kørte han i en MB250D (W124), hvor
udgifterne til vedligeholdelse var minimale samtidig med at han kunne holde
den på 14-15km/l. Siden har han kørt Picasso HDi på gule plader, hvilket
vist også har fungeret fint - også økonomisk.

Fra : J.L.

Dato : 23-08-05 12:19

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> holde den på 14-15km/l. Siden har han kørt Picasso HDi på gule plader,
> hvilket vist også har fungeret fint - også økonomisk.

Det kan godt være at det har "fungeret fint - også økonomisk" , men hvis han
har TJENT penge på at køre i hans egen bil, efter alle udgifter er betalt,
så vil jeg dælme gerne have opskriften !!!!

Fra : Brian

Dato : 23-08-05 13:37

J.L. wrote:

> Det kan godt være at det har "fungeret fint - også økonomisk" , men
> hvis han har TJENT penge på at køre i hans egen bil, efter alle
> udgifter er betalt, så vil jeg dælme gerne have opskriften !!!!

F.eks en 10 år gammel bil der ikke koster en arm i reservedele og service.
Jeg får også kilometer penge de gange jeg selv lægger bil til, og jeg
tvivler
stærkt på at det koster mig 3.10,- pr. Km.

/Brian

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 14:08

Brian wrote:

> [...]
> tvivler
> stærkt på at det koster mig 3.10,- pr. Km.

Det vil naturligvis komme meget an på prisen af bilen. For nylig
skrottede jeg det vrag, jeg kørte rundt i. Bilen fejlede som sådan
intet, den skulle bare synes, og for at kunne blive synet var der lidt
for meget rust, der skulle laves, til at det kunne betale sig at få den
synet.

Jeg har desværre ikke fået 3,10 kr. pr. km for de over 20.000 km, jeg
kørte i det forløbne år i bilen. Havde jeg fået det, havde jeg fået
62.000 kr. for 20.000 kilometers kørsel. Den kostede 0,55 kr. i benzin
pr. kørt km (ja, med dagens priser er det nok nærmere 0,65 kr., men lad
os glemme det). Med 0,55 kr. pr. km koster 20.000 km sølle 11.000 kr.

Det giver dermed et overskud på 51.000 kr. Fra det skal der naturligvis
trækkes afskrivninger på bilen, reparationer og deslige. Bil og et par
småreparationer har i alt kostet mig under 10.000 kr., så det ville
faktisk give et overskud på over 40.000 kr.

Men nu har jeg jo desværre ikke fået 3,10 kr. pr. km, så der er desværre
ikke noget overskud på 40.000 kr.

Men køber man en bil til en halv million, der ikke kører så langt på
literen, så kan det måske være vanskeligere at få regnskabet til at
hænge sammen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-08-05 16:39

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> bare synes, og for at kunne blive synet var der lidt for meget rust, der
> skulle laves, til at det kunne betale sig at få den synet.

Det er langt fra i alle jobs, at man kan tillade sig at køre rundt i et
vrag. Risikoen for ikke-planlagte værkstedsbesøg kan være uacceptabel i.f.t.
de opgaver man skal løse i jobbet. Med en nyere og driftssikker bil bliver
skal man regne med betragtelige afskrivninger. Prøv selv at kigge på FDM's
beregninger over km-omkostninger (som til gengæld er meget høje).

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 16:56

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> skal man regne med betragtelige afskrivninger. Prøv selv at kigge på FDM's
> beregninger over km-omkostninger (som til gengæld er meget høje).

Ingen tvivl om det. Men min lille, hurtige beregning viste jo et
overskud på 40.000 kr., og skønt jeg kørte rundt i et vrag, så kunne jeg
for disse 40.000 kr. faktisk have fået ganske meget mere og langt mere
driftssikker bil.

Min nuværende bil har faktisk kostet disse ekstra 40.000 kr., og den
skulle da gerne holde nogle år uden de store reparationer og fortsat
være ganske driftssikker. Så med 20.000 km kørsel om året vil overskudet
måske nok ikke være stort set første år, men næste år burde der faktisk
være et anseeligt overskud.

Men nu er der desværre ikke nogen, der vil betale mig 3,10 pr. kørt
kilometer, så ligegyldig hvad får jeg næppe noget overskud på bilen!

Nå, jeg skal ikke sige for meget mere. Biler er absolut ikke noget, jeg
har den store forstand på.

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 17:09

"Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men nu er der desværre ikke nogen, der vil betale mig 3,10 pr. kørt
> kilometer, så ligegyldig hvad får jeg næppe noget overskud på bilen!

Skift over til et sælgerjob.

Du kan kun blive rig om ikke andet så af bilen.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 17:51

> "Holst" <newsaug05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Skift over til et sælgerjob.
>
> Du kan kun blive rig om ikke andet så af bilen.....

hehe, jeg er sensor fra DI, så jeg "tjener" også en 10.000 Kr på kørsel
hvert år. Og jeg ser det som 80% fortjeneste, da beløbet langt overstiger
benzinudgifterne. Slidtagen kommer mest fra mit eget private kørsel, så det
er da rare penge at få. Jeg får også de 3.10 fra min arbejdsplads hvis jeg
kører for denne.....så det bliver da en dejlig lille ekstraindtægt,
kombineret med en "gratis-tur" til københavn for familien hvis det kan passe
sammen med arbejdet.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 18:14

KLIP

> [...]
> jeg kører for denne.....så det bliver da en dejlig lille ekstraindtægt,
> kombineret med en "gratis-tur" til københavn for familien hvis det kan

Så starter vi igen:

De "indsatte" har fri bil/tilskud som fryns.

De "udsatte" skal jo blot tjene deres løn.....

PS: Hvad skatteværdiansættes du til af formodet brug af din virksomheds
maskinpark mv. til privat brug (også kaldet 'fusk')..?

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 18:27

> [...]
>
> PS: Hvad skatteværdiansættes du til af formodet brug af din virksomheds
> maskinpark mv. til privat brug (også kaldet 'fusk')..?

?
Bilen er da min egen, så det har da intet med virksomhedens maskinpark at
gøre.
Når jeg har klaret mine ærinder ifb. med arbejdet, så har jeg nogle gange så
meget tid til overs at jeg tager familen med til en tivolitur. Jeg får
uanset rejsens varighed ...7,4 timer udbetalt pr. dag hvor bare turen fra
mit hjem til kbh tager ca. 4 timer hver vej. Så ingen bliver
snydt.......eller forstod jeg ikke dit spørgsmål?

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 18:32

KLIP

> [...]
> mit hjem til kbh tager ca. 4 timer hver vej. Så ingen bliver
> snydt.......eller forstod jeg ikke dit spørgsmål?

Du forstod ikke, hvad jeg sagde og spurgte dig om.

Du har intet behov for 3,10 kr. pr. kørt km. Det er ren og skær fryns.

Du betaler intet i skatteværdiansættelse for (formodet) brugen af
virksomhedens drejebænke, fræsere, loddestationer, håndværktøj, bærbare PC,
kuglepenne, skriveblokke osv. osv (find selv på flere).

En sælger betaler skatteværdiansættelse af hans arbejdsredskab.

Alligevel er det roden til enorm misundelse. En misundelse som virkelig gør
det rart at komme hjem med en ordre, så de "indsatte" kan få lidt løn
også...

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 19:14

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> En sælger betaler skatteværdiansættelse af hans arbejdsredskab.

Kun hvis har har redskabet (bilen) stillet til rådighed for privat brug
- og kun til fuld takst, hvis arbejdsgiveren betaler alle udgifter ved
den private brug.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:20

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun hvis har har redskabet (bilen) stillet til rådighed for privat brug
> - og kun til fuld takst, hvis arbejdsgiveren betaler alle udgifter ved
> den private brug.

Det er også en anseelig post.

Ingen "indsatte" betaler en lignende værdiansættelse for privat brug af en
virksomheds eks. værktøj og alle de andre ting, jeg har nævnt.

Jeg mener 100% denne godtgørelsesfryns for "indsatte", bør sættes derefter.

3,10 kr. er helt hen i vejret.

Der spekuleres direkte i den.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:36

> [...]
> virksomheds eks. værktøj og alle de andre ting, jeg har nævnt.
>
> Jeg mener 100% denne godtgørelsesfryns for "indsatte", bør sættes

Nej men omvendt er der heller ingen virksomhed der betaler for at den
ansatte slider på sit eget tøj, sko og lign (funktionærer) når der ikke er
dress-code.

> 3,10 kr. er helt hen i vejret.
>
> Der spekuleres direkte i den.

Ja, mange gør, men det er nu engang taksten og kørslen er nødvendig.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:39

KLIP

> Nej men omvendt er der heller ingen virksomhed der betaler for at den
> ansatte slider på sit eget tøj, sko og lign (funktionærer) når der ikke er
> dress-code.

Godt du ikke er selvstændig med udgangspunkt i din bopæl. Så ville du få
"kærligheden" at føle.

--
Bjørn J.
~~hail atlantis~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:52

> KLIP

> Godt du ikke er selvstændig med udgangspunkt i din bopæl. Så ville du få
> "kærligheden" at føle.

I princippet er der ingen forskel. Jeg har aktier i virksomheden. Kunsten er
at begrænse kørslen og i dag med internet, mail og telefon, videokonf. kan
man klare meget uden at skulle rejse. Udgifter til kørsel må man så bare
hente ved at blive mere effektiv på andre områder.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:55

KLIP

> I princippet er der ingen forskel.

Sorry, du udtaler dig som du har forstand.

> [...]
> rejse. Udgifter til kørsel må man så bare hente ved at blive mere effektiv

Din fornemste pligt i virksomheden er at tjene penge til den.

Virksomheden skal stille de fornødne midler til din rådighed.

PS: Har du bemærket at alle de andre kilometerpengehævere totalt har forladt
os..?

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:10

> KLIP

> Sorry, du udtaler dig som du har forstand.

Ja det gør vi vel alle

> Din fornemste pligt i virksomheden er at tjene penge til den.

Nej, vores virksomhed har en noget andet formålsparagraf. Den består af 7+1
punkter som jeg ikke vil offentliggøre, men det med at tjene penge er
faktisk nævnt som en sidebemærkning (+1)
Denne strategi har dog vist sig at være særdeles bæredygtig da jeg ikke kan
mindes at det har givet røde tal.

> Virksomheden skal stille de fornødne midler til din rådighed.

Jep, jeg kunne sagtens få en flybillet til Ålborg og en Taxa til det sidste
vej. Det er bare dyrere end at sende mig afsted i bil, så når jeg nu har en
bil og gerne vil køre, er valget ikke så svært.

> PS: Har du bemærket at alle de andre kilometerpengehævere totalt har
> forladt os..?

Jada

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:13

KLIP

> Jep, jeg kunne sagtens få en flybillet til Ålborg og en Taxa til det
> sidste vej. Det er bare dyrere end at sende mig afsted i bil, så når jeg
> nu har en bil og gerne vil køre, er valget ikke så svært.

Nå.

PS: Jeg forstår godt, du gerne vil køre i din egen bil .... til den
sats..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:34

> KLIP

> Nå.
>
> PS: Jeg forstår godt, du gerne vil køre i din egen bil .... til den
> sats..

Jeps
Min(e) chef(er) kan jo vælge alle mulige andre optioner for mig, hvis det
var. Så ved transport indenrigs er det oftest i egen bil. I tyskland i
lejebil og længere væk med fly.

--
Tom

Fra : anders majland

Dato : 23-08-05 20:57

> PS: Har du bemærket at alle de andre kilometerpengehævere totalt har
> forladt os..?

Jeg er her endnu .... Størstedelen af tiden sidder jeg bag et skrivebord,
men det sker også jeg ser den virkelige verden. Og når jeg bevæger mig derud
i arbejds medfør får jeg også km-penge for det. Hvor meget jeg kører svinger
meget men de sidste 5år har det været mellem 3000km og 8000km årligt med et
snit omkring 5000km. Iår har jeg indtil nu været ude ~40dage, hvilket er
næsten ligeså meget som jeg har været på kontoret idet jeg også arbejder
hjemmefra indimellem.

Indtil for et par år siden havde min arbejdsgiver 2 biler til brug i
arbejdet, men de er afskaffet da det er nemmere og billigere for firmaet at
betale km-penge end holde biler til formålet.

For os som ansatte er der primært 2 ting i det.
- Vi vil ikke have udgifter på at bruge en privatbil i arbejdet
- Det er meget mere flekibelt at kunne køre hjemmefra end først at skulle
omkring efter en bil

Vi anvender også statens maks satser (hvad jeg tror de fleste private
firmaer gør) men jeg kender også offenligt ansatte der får væsenligt mindre.
Bla 2 steder hvor de bruger statens sats for over 20000km (De 1,68). Med de
aktuelle brændstofpriser vil det kun for de færreste kunne dække den reelle
merudgift til bilen (benzin, service og afskrivning). De 3,10 vil til
gengæld kunne dække medudgiften for langt flere. Hvad den reelle udgift er
for en ekstra km er temmeligt individuelt. En Lupo 3L ejer har meget lave
brændstofudgifter, men måske større udgifter til vedligehold en kollegaen i
en mere traditionel opbygget bil.

Når penge og privatøkonomi eller FDM kårer de billigste biler er det kun de
alderbilligste der kan holdes kørende for 3,10kr/km. Så har man i forvejen
et stort privat kørselsbehov er merudgiften til de ekstra km selvfølgelig
lidt mindre, men samlet tror jeg kun det er de færreste der har overskud på
ordningen (hjemmemekaniker med "tussegamle" biler undtaget - jeg har også
kørt 100000km på 4år i sådan en meget billigt og der var en tur til Hannover
ganske gode penge

Men samlet set kan jeg ikke se det som fryns...

En helt anden ting er så beskatningen af fri bil... Det er i princippet
muligt at undgå beskatning af en bil som arbejdsgiveren stiller til rådighed
for arbejdet - men told & skat stiller store krav til dokumentationen for at
den ikke anvendes privat...

Mvh
Anders Majland

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 12:46

anders majland wrote:

> [...]
> kørt 100000km på 4år i sådan en meget billigt og der var en tur til Hannover

Jeg har da også set en del af FDMs analyser, men de er ikke en skid værd
hvis man kører meget for firmaet og har høje km tal. Fakta er ganske
enkelt at, hvis man kan overholde nogle simple krav så er der masser af
penge i at køre i egen bil :

1. Du skal kunne "nøjes" med en mellemklasse bil
2. Du skal have et relativt stor kørselsbehov i firma regí
3. Dit personlige kørselsbehov skal være væsentlig mindre end firmakørslen.
4. Du skal købe nyt - gamle biler kan nemt give mange overraskelser
5. Bilen skal være diesel, have et lavt værditab og køre langt på literen.

Hvis ikke du tror mig skulle du se andetsteds i tråden hvor jeg har
lavet mit regnestykke. Der er også link til en analyse lavet af
bilpriser.dk der dokumenterer min påstand.

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 16:11

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 4. Du skal købe nyt - gamle biler kan nemt give mange overraskelser
> 5. Bilen skal være diesel, have et lavt værditab og køre langt på literen.

Jeg er næsten enig. Jeg personlig tjener ganske godt på at køre i egen bil,
selv om det er en benziner og den har kørt 300.000 Km.
Min baggrund er at jeg selv laver næææsten alt på bilen selv og langt de
fleste km er mine egne, så de få Km for firmaet eller DI piller ikke
nævneværdigt ved afskrivning eller udgifter til sliddele.
Om et par år (om alt går vel) så har den ekstra kørsel financeret en ny 2.0
motor til bilen. (Har på ebay fundet en motor til 15.000 Kr der kun har gået
4.000 Km)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:23

> Du har intet behov for 3,10 kr. pr. kørt km. Det er ren og skær fryns.

Ja sådan da, 1.50 Kr ville nok være mere rigtig.

> Du betaler intet i skatteværdiansættelse for (formodet) brugen af
> virksomhedens drejebænke, fræsere, loddestationer, håndværktøj, bærbare
> PC, kuglepenne, skriveblokke osv. osv (find selv på flere).

Jeg har slet ikke tid til at lave noget til mig selv, men en firma labtop er
det dog blevet til.
Jeg betaler endda selv mit printerpapir og toner selv om det ofte er til
firmaudprintninger, så lige på mig har jeg vist en del til gode.
Når jeg har 25 års jubilæum kommer jeg også til at betale moms af gulduret
og den ekstra månedsløn, så skattefar har vist fået sin bid af kagen.

> En sælger betaler skatteværdiansættelse af hans arbejdsredskab.

Der er jo heller ikke tale om en bagatel på nogen måde. Det eneste fryns ud
over kørselspenge jeg kan komme på, må være julegaven til en værdi af under
500 Kr i form af slik, nødder og en træskål.

> Alligevel er det roden til enorm misundelse. En misundelse som virkelig
> gør det rart at komme hjem med en ordre, så de "indsatte" kan få lidt løn
> også...

At man skal beskattes af firmabil hvis man bruger den privat, synes jeg er
helt ok. Ellers var ALLE medarbejdere nok udstyret med firmabil som en del
af lønnen for at undrage sig ekstra beskatning.

Ellers synes jeg at knold og pjat er ganske gode til at beskatte alt hvad
der måtte ligne et løntilskud. Men diæter og kørselspenge holder da åbenbart
fingrene fra.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:27

KLIP

> Ja sådan da, 1.50 Kr ville nok være mere rigtig.

Du skal principielt slet ikke lægge bil til i arbejdstiden.

Der findes fine ikke momsbetalte (billige) biler til den slags.

Jeg har set mange "indsatte" i gamle udslidte potter, med det formål at
score kassen.

Det er kilometergodtgørelsen ikke beregnet til.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:42

> KLIP

> Du skal principielt slet ikke lægge bil til i arbejdstiden.

Nej, men jeg skal bruge en transport som så kunne være en taxa eller andet.
Privatbil er dog billigere for virksomheden end at udstyre mig med taxa
eller lejebus.

> Der findes fine ikke momsbetalte (billige) biler til den slags.

Jeg er ganske fortrøstningsfuld med at virksomheden HAR regnet efter hvad
der måtte være mest lønsomt. Hvis det havde været billigere at hjemkøbe et
større antal lånebiler, så VAR det længe sket.

> Jeg har set mange "indsatte" i gamle udslidte potter, med det formål at
> score kassen.

Enig

> Det er kilometergodtgørelsen ikke beregnet til.

Jo som loven er nu, så ER den jo faktisk. Man kan så diskutere om det er ok.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:45

KLIP

> Nej, men jeg skal bruge en transport som så kunne være en taxa eller
> andet.
> Privatbil er dog billigere for virksomheden end at udstyre mig med taxa
> eller lejebus.

Jeg gentager: Det er *ikke* dit problem.

Det er en skattemæssig situation og den er skævvridende og dybt asocial.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:00

> KLIP

> Jeg gentager: Det er *ikke* dit problem.

Nej, det behøver det vel heller ikke at være for at jeg er temmelig sikker
på at der findes mennesker som har regnet efter hvad der måtte være billigst
for både stat og virksomhed. Jeg skal bare transporteres fra A til B og når
man har bil og kørekort, så betragtes det som en naturlighed at man ofte
bruger egen bil.

> Det er en skattemæssig situation og den er skævvridende og dybt asocial.

Det ville jeg gerne så udregnet på papir. En firmabil er heller ikke billig
at holde kørende.

At det skulle være asosialt synes jeg ikke. Som ansat lægger man ofte mange
flere timer i et besøg end man får betaling for.....og skattefar har jo
monopol på at bestemme hvor meget han vil hive op af lommerne på folk

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:02

KLIP

> Nej, det behøver det vel heller ikke at være for at jeg er temmelig sikker
> på at der findes mennesker som har regnet efter hvad der måtte være
> billigst for både stat og virksomhed.

Hvordan kan det en fordel for staten at virksomheder pålignes en omkostning
i skattefri udbetaling af penge..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:18

> KLIP

> Hvordan kan det en fordel for staten at virksomheder pålignes en
> omkostning i skattefri udbetaling af penge..?

Det er da virksomheden som "beder" mig om at foretage kørslen/transporten.
Om den foregår i egen bil eller firmabil eller taxa ændrer jo ikke på at det
i ALLE tilfælde vil være en udgift for virksomheden.
"Fordelen" for staten er at man er "nød til" at sætte nogenlunde
konkurrencemæssige afgifter op til erhvervslivet, ellers drager de
udenlands. Så den beskatning der hentes på f.eks miljøområdet fra
erhvervslivet skal så gives tilbage med den anden hånd via fradrag.
Staten lider igen nød.
At reglerne er skruet sammen som de er kan vi kun give os selv skylden for
med de mennersker vi har valgt ind...........en samling kompromiser og
rævekager.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:19

KLIP

> At reglerne er skruet sammen som de er kan vi kun give os selv skylden for
> med de mennersker vi har valgt ind...........en samling kompromiser og
> rævekager.

Heri er jeg helt enig med dig.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 20:55

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> KLIP

> Hvordan kan det en fordel for staten at virksomheder pålignes en omkostning
> i skattefri udbetaling af penge..?

Der er ingen der påligner virksomheder den nævnte omkostning. Ingen
virksomhed er tvunget til at betale sine ansatte for at futte rundt i
egne biler. I den udstrækning virksomhed og medarbejder kan blive enige
kan en betaling op til statens takster ske skattefrit.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 21:05

> [...]

> egne biler. I den udstrækning virksomhed og medarbejder kan blive enige
> kan en betaling op til statens takster ske skattefrit.

Hvorfor skal dem som kører +20.000 km om året (eks. 40.000 til 50.000) ikke
have satsen hele vejen op..?

Hvorfor blev satsen hævet fra 15.000 km til 20.000 km..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 21:33

> [...]

> have satsen hele vejen op..?
>
> Hvorfor blev satsen hævet fra 15.000 km til 20.000 km..?

Du skifter emne, så man skulle tro Du havde røget noget, Du ikke kan
tåle.

Virksomhederne kan betale lige så meget (eller lidt) de har lyst til.
Medarbejderne kan vælge at køre i egen bil - eller lade være.
Reglerne beskriver blot de skattemæssige konsekvenser for den ansatte.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 22:18

> [...]

> Virksomhederne kan betale lige så meget (eller lidt) de har lyst til.
> Medarbejderne kan vælge at køre i egen bil - eller lade være.

Det er da rystende lige meget, virksomheder skal betale.

> Reglerne beskriver blot de skattemæssige konsekvenser for den ansatte.

De regler skal laves om, så det kun er ansatte med status af sælger, der kan
få firmabetalt bil.

Alle andre kan få stillet en ikke momsbetalt gulpladepotte til rådighed.

Det er skævvridende, asocialt samt elendig miljøpolitik at fastholde de
nuværende regler.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 22:24

> De regler skal laves om, så det kun er ansatte med status af sælger, der
> kan få firmabetalt bil.

Det holder jo ikke. Vi har da temmelig mange servicemontører der ikke sælger
en jante, der har fat i kunderne. Desuden er næsten alle direktører jo
udstyret med firmabil i dag

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 22:27

KLIP

> Det holder jo ikke. Vi har da temmelig mange servicemontører der ikke
> sælger en jante, der har fat i kunderne.

Jeg taler kun om "indsatte" og "udsatte".

Herunder finder du ikke "de andre".

> Desuden er næsten alle direktører jo udstyret med firmabil i dag

De betaler også for "herlighedsværdien"..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : anders majland

Dato : 23-08-05 23:38

> [...]
>
> Alle andre kan få stillet en ikke momsbetalt gulpladepotte til rådighed.
>
> Det er skævvridende, asocialt samt elendig miljøpolitik at fastholde de

Kan jeg ikke se nogen grund til - Jeg tror at næsten alle mine kollegaer har
regnet på det og ikke en (udover direktøren) har firmabil. Beskatningen gør
det ikke attraktivt for dem (når det skal finanseres med en lønnedgang).
Miljøpolititisk kan der være noget om det - altså at når man først er flået
i skat vil man også have noget for pengene og kører mere end nødvendigt ....

Fra : Jens F

Dato : 24-08-05 08:35

BJ skrev:
> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

....klip...

> Det er da rystende lige meget, virksomheder skal betale.

Virksomheden kan da lade være med at betale. Medarbejderne kan så lade
være med at bruge deres egen bil. Frit valg.

> De regler skal laves om, så det kun er ansatte med status af sælger, der kan
> få firmabetalt bil.

Hvorfor skulle det være interessant for skattevæsenet (og os andre) om
en virksomhed kalder en medarbejder sælger, salgschef, konsulent,
servicetekniker, direktør, chauffør, eller Olsen?

> Alle andre kan få stillet en ikke momsbetalt gulpladepotte til rådighed.

Det er udmærket muligt i dag. Mange virksomheder finder denne løsning
for dyr.

> Det er skævvridende, asocialt samt elendig miljøpolitik at fastholde de
> nuværende regler.

Du skylder at forklare, hvori skævheden består - hvem det er asocialt
over for og hvordan bilens ejerforhold påvirker miljøet.
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 24-08-05 08:46

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Virksomheden kan da lade være med at betale. Medarbejderne kan så lade
> være med at bruge deres egen bil. Frit valg.

Hvis du læser hele tråden, vil du erfare, jeg er kommet til den opfattelse,
virksomhederne/det offentlige skal stille en en ikke momsbetalt gulpladebil
til rådighed for de "indsatte", der en gang imellem (under 20.000 km årligt)
skal ud på landevejen.

Det kan ikke være rimeligt at nogen lukrerer på et system og andre bliver
brandbeskattet.

Det er skævvridende (eks. kassedamen kan ikke få samme forhold), det er
asocialt (eks. kassedamen kan ikke få en stort set gratis privatbil) samt
dybt miljøansvarligt (da mange skekulerer i ekstra skattefri løn og kører i
gamle vrag, der forurener eller for den sags skyld, biler uden
partikelfilter).

> Hvorfor skulle det være interessant for skattevæsenet (og os andre) om en
> virksomhed kalder en medarbejder sælger, salgschef, konsulent,
> servicetekniker, direktør, chauffør, eller Olsen?

Så har skattevæsenet et direkte styringsredskab. Det har de jo på visse
ansattes lønområde i forvejen.

> Det er udmærket muligt i dag. Mange virksomheder finder denne løsning for
> dyr.

Så må der lovgives af hensyn til skævvridningen, det asociale samt
miljøforureningen.

> Du skylder at forklare, hvori skævheden består - hvem det er asocialt over
> for og hvordan bilens ejerforhold påvirker miljøet.

Det er hermed gjort.

PS: Det er yderst trættende at høre på "indsattes" enorme viden om andres
biler. Det må have en ende. Løsningen har jeg skitseret indtil flere gange.

PSS: Nu har jeg ikke mere tid. Jeg skal ud på landevejen og tjene penge i
min arbejds- og rejsevogn de næste 3 dage i træk......

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Jens F

Dato : 24-08-05 09:10

BJ skrev:

> KLIP

> Det er skævvridende (eks. kassedamen kan ikke få samme forhold),

Kassedamer er ikke undtaget. Det kan være at de sjældnere end andre har
opgaver udenfor matriklen.

> det er asocialt (eks. kassedamen kan ikke få en stort set gratis privatbil)

Hvem kan det?

> samt dybt miljøansvarligt (da mange skekulerer i ekstra skattefri løn
og kører i
> gamle vrag, der forurener eller for den sags skyld, biler uden
> partikelfilter).

Intet i dit forslag forhindrer virksomhedens ikke-momsbetalte
gulpladepotter i at være miljøbomber.

> Så har skattevæsenet et direkte styringsredskab. Det har de jo på visse
> ansattes lønområde i forvejen.

Forstår jeg dig ret er titlen "Sælger" eneste billet til firmabetalt
bil? Hvad forhindrer sælgere i at køre i ikke-momsbetalte gulpladepotter?

....klip...

> PS: Det er yderst trættende at høre på "indsattes" enorme viden om andres
> biler. Det må have en ende. Løsningen har jeg skitseret indtil flere gange.

Jeg føler mig ikke truffet af termen "indsat" (og har i øvrigt ikke
ytret mig om nogens biler). Din "skitse" af en løsning har adskillige
mangler.

> PSS: Nu har jeg ikke mere tid. Jeg skal ud på landevejen og tjene penge i
> min arbejds- og rejsevogn de næste 3 dage i træk......

Det må være skønt at kunne tjene penge på landevejen. For de fleste er
det blot en strækning, der skal overstås før og efter indtjeningen.
--

Jens F

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-08-05 10:49

"Jens F" <spam@finds.dk> wrote in message

> Din "skitse" af en løsning har adskillige mangler.

Mange detaljer i BJ / Hr. Bjørn / Bjørn Jørvad's tankegang har mangler. Jeg
har set meget brok fra hans side omkring selvstændige erhvervsdrivendes
forhold, men dette forslag er dog det mest komiske endnu.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 16:26

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har set meget brok fra hans side omkring selvstændige
> erhvervsdrivendes forhold, men dette forslag er dog det mest komiske

Han har vel lige gennemgået firmaets konto'er og er blevet overrasket

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 16:34

> [...]

> Jeg har set meget brok fra hans side omkring selvstændige
> erhvervsdrivendes forhold, men dette forslag er dog det mest komiske

Det er aldrig morsomt, når en fryns bliver taget fra nogen .... det er vel
heri din tankegang ligger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 16:53

"Jens F" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem kan det?

Læs tråden og lær, ellers få den alvidende Hr. Uffe Kousgaard til at regne
for dig.

> Intet i dit forslag forhindrer virksomhedens ikke-momsbetalte
> gulpladepotter i at være miljøbomber.

Så må der arbejdes videre med ideen.

> Forstår jeg dig ret er titlen "Sælger" eneste billet til firmabetalt bil?

Det kunne være et udgangspunkt som naturligvis skulle nærmere
efterbehandles.

> Hvad forhindrer sælgere i at køre i ikke-momsbetalte gulpladepotter?

Intet, måske T&S, men det kan efterprøves.

> Jeg føler mig ikke truffet af termen "indsat" (og har i øvrigt ikke ytret
> mig om nogens biler). Din "skitse" af en løsning har adskillige mangler.

Det er da herligt.

Jeg er helt klar over ethvert forslag/ide skal efterbehandles.

> Det må være skønt at kunne tjene penge på landevejen. For de fleste er det
> blot en strækning, der skal overstås før og efter indtjeningen.

Vi har jo alle vores særegne måde at udtrykke os på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 16:24

> [...]
> momsbetalt gulpladebil til rådighed for de "indsatte", der en gang imellem
> (under 20.000 km årligt) skal ud på landevejen.

Stiller du da en gulpladebil til rådighed til dine ansatte og i givet fald
er der mere økonomi i dette end at de kører selv?

> Det kan ikke være rimeligt at nogen lukrerer på et system og andre bliver
> brandbeskattet.

For folk der kører mange Km i egen bil for firmaet, er der næppe det store
tjent. At nogle KAN tjene på det, er vel bare fint for dem. Virksomheden kan
jo være ligeglad med om personerne køber uorigianle sliddele og laver bilen
selv og dermed kan få økonomi i kørslen, eller om de tager på dyrt
mærkeværksted og fyrer kørselspengene af der.
Det er netop det du selv er fortaler for at det skal kunne betale sig at
arbejde ekstra...... og at lave sin bil selv er jo også en slags arbejde som
man kan tjene på.

> [...]
> dybt miljøansvarligt (da mange skekulerer i ekstra skattefri løn og kører
> i gamle vrag, der forurener eller for den sags skyld, biler uden

Arh, så kan kassedamen få varene til en anden pris end vi andre og sikkert
andet "fryns" som ikke bliver talt højt om.

> Så må der lovgives af hensyn til skævvridningen, det asociale samt
> miljøforureningen.

De folk der laver en ekstra indsats skal også have lidt for det. Når jeg
triller til en leverandør ryger der let 8 timer på alene til kørslen og så
adskillige timer til selve mødet. Jeg får kun for 7,4 timer.
Man kan også gå i for små sko, med lidt overskud på kørselspenge der
alligevel ikke betyder nogen merudgift for virksomheden.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 16:39

KLIP

> Stiller du da en gulpladebil til rådighed til dine ansatte og i givet fald
> er der mere økonomi i dette end at de kører selv?

Jeg har ingen ansatte. Det skulle du nu prøve..

Kan jeg få accept fra T&S, står den hurtigst muligt en ikke momsbetalt
gulpladepotte i indkørslen til brug for erhvervskørsel.

> [...]
> bilen selv og dermed kan få økonomi i kørslen, eller om de tager på dyrt
> mærkeværksted og fyrer kørselspengene af der.

Det har *intet* med virksomhederne at gøre.

Det handler udelukkende om millimeterdemokrati og ren og skør misundelse.

> Det er netop det du selv er fortaler for at det skal kunne betale sig at
> arbejde ekstra...... og at lave sin bil selv er jo også en slags arbejde
> som man kan tjene på.

Jeg kan forstå, du betaler 70% i skat af dit ekstra arbejde..?

> Arh, så kan kassedamen få varene til en anden pris end vi andre og sikkert
> andet "fryns" som ikke bliver talt højt om.

Det er legalt, det er biler ikke.

> [...]
> Man kan også gå i for små sko, med lidt overskud på kørselspenge der
> alligevel ikke betyder nogen merudgift for virksomheden.

Det har intet med virksomhedens udgifter at gøre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-08-05 16:56

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Kan jeg få accept fra T&S, står den hurtigst muligt en ikke momsbetalt
> gulpladepotte i indkørslen til brug for erhvervskørsel.

Hvorfor skulle de ikke acceptere det? Hvis det kun er til erhvervskørsel og
du fører kørebog, så skulle der vel ikke være nogle problemer i det.

hilsen
Uffe

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 17:02

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor skulle de ikke acceptere det? Hvis det kun er til erhvervskørsel
> og du fører kørebog, så skulle der vel ikke være nogle problemer i det.

Hvorfor skal der føres kørebog over en bil, der ikke må anvendes til nogen
form for privat transport..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-08-05 18:25

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev :

>Hvorfor skulle de ikke acceptere det? Hvis det kun er til erhvervskørsel og
>du fører kørebog, så skulle der vel ikke være nogle problemer i det.

Hvis du har en privatæske, er de da ligeglade med kørebogen.

(selvfølgeligt giver en kørebog, da T&S lidt at snage i, men det er
ikke et krav at en sådan føres)

--
jan@stevns.net

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 18:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du har en privatæske, er de da ligeglade med kørebogen.
>
> (selvfølgeligt giver en kørebog, da T&S lidt at snage i, men det er
> ikke et krav at en sådan føres)

Jeg tror desværre, du tager helt fejl.

Kan du komme til at læse DS´s seneste medlemsblad, finder du en ganske
fantastisk historie omkring bil i dette.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-08-05 18:47

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev :

>Jeg tror desværre, du tager helt fejl.

Jeg havde en gulplade æske i starten, og blev da spurgt hvordan jeg
klarer privatkørsel.

"Det klarer jeg da fint, i en af mine mange bil - de er jo ikke købt
for sjovs skyld, vel"

Så klappede de i

>Kan du komme til at læse DS´s seneste medlemsblad, finder du en ganske
>fantastisk historie omkring bil i dette.

DS ?? Danske Sælgere ?

--
jan@stevns.net

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 18:51

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> klarer privatkørsel.
>
> "Det klarer jeg da fint, i en af mine mange bil - de er jo ikke købt

Det var dengang.

> DS ?? Danske Sælgere ?

Jep.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 17:38

> KLIP

> Jeg har ingen ansatte. Det skulle du nu prøve..

okay, mente bare at der var flere i værktøjsfirmaet.

Tom

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 17:43

KLIP

> okay, mente bare at der var flere i værktøjsfirmaet.

Der er en adm.direktør, en direktør, en sælger, en lagermand, en chauffør,
en der holder alt rent samt en i kantinen.

Jeg kender hver og en indtil benet..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-08-05 19:34

On Thu, 25 Aug 2005 18:42:40 +0200, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Der er en adm.direktør, en direktør, en sælger, en lagermand, en chauffør,
>en der holder alt rent samt en i kantinen.

Den sidste jobfunktion, indbefatter den en kappe til at styre
hårpragten, samt et lille fikst serveringsforklæde? *LOL*

Begge dele naturligvis i hvidt, og stivet og strøget efter alle
kunstens regler.

Skulle det være tilfældet, er jeg helt parat til at ofre benzin og
broafgift, for retten til et enkelt digitalt foto eller to.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 19:39

KLIP

> Den sidste jobfunktion, indbefatter den en kappe til at styre
> hårpragten, samt et lille fikst serveringsforklæde? *LOL*

Det er foreskrevet at Arbejds-, Levnedsmiddel og Gud ved hvilke andre
styrelser..

> Begge dele naturligvis i hvidt, og stivet og strøget efter alle
> kunstens regler.

Det er skide sexy..

> Skulle det være tilfældet, er jeg helt parat til at ofre benzin og
> broafgift, for retten til et enkelt digitalt foto eller to.

Du starter blot den nye potte, så serverer kantinedamen for dig..

PS: Da jeg har out sourcet bogholderiet, skal jeg lige have tid til at sikre
mig, kantinedriften for gæster er fradragsberettiget..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : J.L.

Dato : 24-08-05 07:54

> [...]
> kilometer, så ligegyldig hvad får jeg næppe noget overskud på bilen!
>
> Nå, jeg skal ikke sige for meget mere. Biler er absolut ikke noget, jeg

Nu skriver du at du har lavet et hurtigt regnestykke på 20000 km ....... men
der er dælme også forskel på at køre 40-50 kkm om året og da webpoint
skriver at han meget hurtigt vil nå de 20 kkm med den høje takst, så må jeg
antage at der skal køres i dette nabolag eller mere ......... og så er du
pludselig afhængig af at bilen starter HVER GANG og ikke skal hænge ud med
mekanikeren hver og hver anden dag ......... og så får du ikke meget bil for
mindre 150 kkr der kan holde til dette ...... og ikke mindst også har
komforten ! ..... og så forsvinder overskudet vist hurtigt i form af
afskrivninger, forsikringer, brændstof, vedligeholdelse ........ husk på at
webpoint formentlig vil være væsentlig mere afhængig af sin bil end du og
jeg vil være ....... en typisk sælger er jo provisionslønnet ..... med en
meget ringe fast løn ..... hvilket vil ramme dobbelt så hårdt hvis bilen
skal på værksted ........

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 17:45

> [...]
> på FDM's beregninger over km-omkostninger (som til gengæld er meget høje).

FDM's priser er også noget at det vildeste man bliver presenteret for. De
skriver jo glat væk 5-8000 Kr til nye dæk.....Der er ikke meget "købmænd" i
deres priser, hvor jeg bliver chokeret HVER gang jeg læser deres artikler.
De fleste vil med lidt fornuft kunne dividere udgifterne som FDM oplyser med
2.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 17:50

KLIP

> [...]
> artikler.
> De fleste vil med lidt fornuft kunne dividere udgifterne som FDM oplyser

Du har helt ret.

De kunne lære noget af reservedelsindkøberne både fra bil-, elektro-,
maskin- osv-industrien.

Det er jo ren kvalivare, de færdige produkter...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 17:41

> [...]

> småreparationer har i alt kostet mig under 10.000 kr., så det ville
> faktisk give et overskud på over 40.000 kr.

Jeg kan ikke få ind i hovedet hvorfor afskrivningen også skal trækkes fra.
Bilen har man jo i forvejen og kører da også rundt i den privat, så de penge
den koster at hjemkøbe kan jeg ikke se skal trækkes fra i budgettet. OK der
kan være et øget værditab grundet nogle ekstra Km.

--
Tom

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 18:06

Tom wrote:

> Jeg kan ikke få ind i hovedet hvorfor afskrivningen også skal trækkes fra.

Afskrivningen bør vel trækkes fra med den andel, som firmakørslen udgør
af den samlede kørsel.

> Bilen har man jo i forvejen og kører da også rundt i den privat, så de penge
> den koster at hjemkøbe kan jeg ikke se skal trækkes fra i budgettet. OK der
> kan være et øget værditab grundet nogle ekstra Km.

Ja, og derfor en andel, der svarer dertil. Men selvfølgelig bør det hele
ikke trækkes fra. Regnestykket var da også sat lidt på pinde, det ved
jeg godt.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 18:40

> [...]
> ikke trækkes fra. Regnestykket var da også sat lidt på pinde, det ved jeg

Ja, det kan man vælge at se på den måde. Men udgiften til bilen ville man jo
have alligevel uanset om man kørte for firmaet eller ej. Jeg synes kun man
burde indregne det som bilen falder mere i værdi grundet de ekstra Km samt
øget slid.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 18:44

KLIP

> [...]
> man burde indregne det som bilen falder mere i værdi grundet de ekstra Km

De "indsatte" burde kun have de faktiske udgifter dækket ind.

Ikke én (rød) øre mere.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 18:55

> KLIP

> De "indsatte" burde kun have de faktiske udgifter dækket ind.
>
> Ikke én (rød) øre mere.

Ja, jeg klager ikke
Men jeg gad heller ikke lægge bil til, hvis ikke det havde lidt ekstra. Den
skal som regl vaskes efter sådan en tur hvor den er FULD af insekter eller
vejsalt om vinteren. Og vaskeanlæg kan ikke fjerne insekter, så det koster
da noget knofedt når man kommer hjem.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:22

KLIP

> Men jeg gad heller ikke lægge bil til, hvis ikke det havde lidt ekstra

Du skal overhovedet ikke lægge privat bil til i arbejdstiden, da dit arbejde
ikke primært er på landevejen.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:31

> KLIP

> Du skal overhovedet ikke lægge privat bil til i arbejdstiden, da dit
> arbejde ikke primært er på landevejen.

Jeg har leverandører som fremtiller produktionsmaskiner til mig og hvor det
ER nødvendigt at jeg er med til indkøringen før de bliver leveret. En anden
ting som fylder meget, er alle de kurser man bliver sendt på......de foregår
steder hvor end ikke offentlig transport har sin rute, her er det også
firmakørsel.
Så selv om det ikke er primært, så er det bestemt lige så nødvendig som hos
sælgeren, det er bare ikke så ofte for mit vedkommende.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:33

> [...]

> foregår steder hvor end ikke offentlig transport har sin rute, her er det

Det kan du fint klare i firmaets ikke momsbetalte (mini-)potte.

Det kan aldrig blive dit problem.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:03

> KLIP

> Det kan du fint klare i firmaets ikke momsbetalte (mini-)potte.

Næh
Vi har kun en 5-6 lånebiler og de er oftest udlånt så der er bare ikke flere
at komme efter. Hvis virksomheden ønskede et øget brug af egne lånebiler, så
kunne de bare købe nogen og sætte rammer for dette.

> Det kan aldrig blive dit problem.

Nej, det er det heller ikke.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:07

KLIP

> Næh
> Vi har kun en 5-6 lånebiler og de er oftest udlånt så der er bare ikke
> flere at komme efter.

Så må de anskaffe sig nogen flere.

> Hvis virksomheden ønskede et øget brug af egne lånebiler, så kunne de bare
> købe nogen og sætte rammer for dette.

Hvis ellers T&S fik mandat af politikkerne, kan jeg love dig for, der ville
blive sat rammer.

For lighedens og det sociales skyld, burde de have mandatet.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:42

> KLIP

> Så må de anskaffe sig nogen flere.

Tja, jeg ved ikke hvad der måtte stoppe "dem" som administrerer vores
lånebiler. Tror nok at de kunne finde pengene til det hvis det var.

> Hvis ellers T&S fik mandat af politikkerne, kan jeg love dig for, der
> ville blive sat rammer.

Dem henter de så igen på karusellerne, på mest skammelige måde. Så det er
vist godt nok at T&S ikke bare kan tage på alle hylder uden nogen sætter
grænser.....omend disse grænser er temmelig udviskede efterhånden.

> For lighedens og det sociales skyld, burde de have mandatet.

Sådan er der jo så meget. Det rager f.eks heller ikke folk i lejet bolig og
staten, at vi er nogle som har valgt at købe hus og derfor vil bidrage med
mindre til statskassen mens vi sparer masser af friværdi op.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:48

KLIP

> Sådan er der jo så meget. Det rager f.eks heller ikke folk i lejet bolig
> og staten, at vi er nogle som har valgt at købe hus og derfor vil bidrage
> med mindre til statskassen mens vi sparer masser af friværdi op.

Temmelig mange årgange har bolig og dens kommende salgsværdi som en (stor)
del af pensionsmidlerne.

Får nogen magt som agt, kan disse mennesker, der har det, også vinke farvel
her.

Jeg har som tidligere nævnt, haft mit hus i +26 år.

Det er uden al tvivl i samfundets interesse, jeg skal beskattes af denne
opsparing, når jeg engang sælger det og flytter i en lejlighed (hvis jeg da
ellers kan betale den)..;)

Bortset fra det, så er vi vist ved at være ved vejs ende og tråden er ved at
være din og min ..... helt alene .... I wonder why..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:54

> Bortset fra det, så er vi vist ved at være ved vejs ende og tråden er ved
> at være din og min ..... helt alene .... I wonder why..

Måske fordi andre bare i stilhed "skovler" kørslespengene ind

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:56

KLIP

> Måske fordi andre bare i stilhed "skovler" kørslespengene ind

Rene Ord For Lommepengene..

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Brian

Dato : 23-08-05 20:58

Tom wrote:

> Måske fordi andre bare i stilhed "skovler" kørslespengene ind

Hep hep - og ja tak

/Brian

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 21:00

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> Bortset fra det, så er vi vist ved at være ved vejs ende og tråden er ved at
> være din og min ..... helt alene .... I wonder why..

Det ka' Du så tænke lidt over
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 21:06

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ka' Du så tænke lidt over

Det høv´s ikke. Jeg ved det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 23-08-05 21:05

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message

> Det ka' Du så tænke lidt over

Han tænker nok på gamle dage, hvor den slags sludderier var hverdag! :)
--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 21:11

KLIP

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 19:25

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> KLIP

> De "indsatte" burde kun have de faktiske udgifter dækket ind.
>
> Ikke én (rød) øre mere.

I tilfælde af en skade: Selvrisiko og præmiestigning?
--

Jens F

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:29

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I tilfælde af en skade: Selvrisiko og præmiestigning?

De skal principielt slet ikke lægge bil til.

Der bør stilles en ikke momsbetalt potte til rådighed og godtgørelsen
afskaffes i denne sammenhæng.

Kilometergodtgørelsen er blevet ren fryns for "indsatte" og der spekuleres
100% i den.

Det hører ingen steder hjemme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 19:48

> "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> De skal principielt slet ikke lægge bil til.

Det er en option. En firmapotte til udlåns skal også serviceres, der skal
nogle folk at lave regnskab for den, den skal forsikres osv osv

> Der bør stilles en ikke momsbetalt potte til rådighed og godtgørelsen
> afskaffes i denne sammenhæng.

Hvis der havde været økonomi i det for enten staten eller virksomheden, så
var det blevet indført for år siden.

> Kilometergodtgørelsen er blevet ren fryns for "indsatte" og der spekuleres
> 100% i den.

Forkert.
Der følges som regl så godt op på ens kørsel fra ledelsesside, at hvis det
var unødvendig så fik man ikke lov at føjte rundt på vejen. Men det ER rare
ekstra penge at få, når nu man lægger bil til.

> Det hører ingen steder hjemme.

jo, det er ganske ok

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 19:51

KLIP

> [...]

Nå.

> Hvis der havde været økonomi i det for enten staten eller virksomheden, så

Nej.

> Forkert.

Nej.

> [...]
> var unødvendig så fik man ikke lov at føjte rundt på vejen. Men det ER
> rare ekstra penge at få, når nu man lægger bil til.

Nej, det er skævvridende og dybt asocialt. Ikke alle har den option.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 20:29

> Nå.

(alt sammen til timesatser på 600 Kr)

> Nej.

Okay, så her har vi et hul i skattelovgivningen som ingen tør røre ved?
Mht. til virksomheden er jeg 100% sikker på at den mest profitable løsning
for firmaet jeg arbejder i, ER regnet igennem.

> Nej.

Jo, alene det at jeg kan tale for mit eget vedkommende, gør at det ikke kan
være 100% men < 100%. Jeg har også kørt i firmabil når jeg har kunnet låne
en af dem og har også kørt i lejet bus når vi har været flere der skulle
afsted. Lejet bus har flere gange været MIN beslutning, så det kan aldrig
blive 100%.
Jeg vil selvfølgelig gerne have de ekstra penge, men det har INTET at gøre
med at jeg skaber et behov som ikke er der, eller jeg anvender en
kørselsform der er dyrere end andre former. Det skal dog siges at offentlig
transport ikke bruges, da den hele skal være rimeligt i forhold til
transporttiden og det der skal transporteres med.

Kom med dine argumenter.

> Nej, det er skævvridende og dybt asocialt. Ikke alle har den option.

At ikke alle har samme muligheder i livet gør det ikke asosialt.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 20:32

KLIP

> Okay, så her har vi et hul i skattelovgivningen som ingen tør røre ved?

By George, you got it..

Husk på at satserne kaldes: *Statens takster for kilometergodtgørelse*.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jens F

Dato : 24-08-05 08:42

BJ skrev:

> Nej, det er skævvridende og dybt asocialt. Ikke alle har den option.

Hvem har ikke den option (at modtage godtgørelse for kørsel i egen bil)?
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 16:28

> Hvem har ikke den option (at modtage godtgørelse for kørsel i egen bil)?

Folk uden kørekort og/eller bil

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-08-05 13:42

> [...]

> han har TJENT penge på at køre i hans egen bil, efter alle udgifter er
> betalt, så vil jeg dælme gerne have opskriften !!!!

Først køber du en VW ....

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-05 20:07

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Først køber du en VW ....

ROFL, for mig ville det måske kunne betale sig...

På den anden side er 3,10 kr slet ike nok til mig, hvis jeg selv skal
betale forsikring og tage værditabet på min egen bil, hvis en idiot
kører op i røven af mig, mens jeg er i "firmaærinde".

Men jeg slipper let, for firmaet har en bil til mig og Golfen har min
kone på arbejde, så den er ikke til rådighed fra 8-16 (at jeg så
arbejder 7-15:45 man-tor og 7-12:15 fredag er så bare min heldige
side.....)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian

Dato : 23-08-05 21:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> betale forsikring og tage værditabet på min egen bil, hvis en idiot
> kører op i røven af mig, mens jeg er i "firmaærinde".

ja så dækker forsikringen ikke...

Fra : Jens

Dato : 23-08-05 21:33

Christian <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote:

> ja så dækker forsikringen ikke...

Hvor er Du forsikret?
--

Jens F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-08-05 05:27

Christian skriver:

> ja så dækker forsikringen ikke...

Øøøøh - jo

Fra : Christian

Dato : 27-08-05 22:48

> Christian skriver:

> Øøøøh - jo

i min police står der:

6.64 Erhverv m.v.
Forsikringen dækker ikke, når bilen i erhvervsøjemed
er overladt til forhandler, reparatør, transport,
parkering eller lignende, når bilen benyttes til
personbefordring eller transport af gods mod betaling
eller er udlejet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-05 20:57

Christian skriver:

> [...]
> parkering eller lignende, når bilen benyttes til
> personbefordring eller transport af gods mod betaling

Prøv at spørg dem om din forsikring gælder, når du får kørepenge af
firmaet....

Klaus
--
News.sonofon.dk er nu nede igen.
Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,

Fra : KASO

Dato : 23-08-05 13:52

> Det kan godt være at det har "fungeret fint - også økonomisk" , men hvis
> han har TJENT penge på at køre i hans egen bil, efter alle udgifter er
> betalt, så vil jeg dælme gerne have opskriften !!!!

Iflg. han eget udsagn, tjente han faktisk på at lægge bil til. Pointen er at
bruge en bil, der er billig - og en MB W124 hhv. Picasso HDI på gule plader
burde begge leve op til det kriterie - men som nævnt - jeg kender ikke
detaljerne!

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 12:34

J.L. wrote:

> Det kan godt være at det har "fungeret fint - også økonomisk" , men hvis han
> har TJENT penge på at køre i hans egen bil, efter alle udgifter er betalt,
> så vil jeg dælme gerne have opskriften !!!!

Jeg tjener da masser af penge på at køre i egen bil. Årligt kører jeg ca
50.000 firma km og har netto tjent ca det samme i kr pr år. Det skal dog
siges at jeg får differencen mellem den høje og lave takst udbetalt som
løn (bliver beskattet som indkomst), hvilket skæpper lidt i kassen.

Opskriften er såre simpel. Køb en diesel bil i små- eller mellem
klassen, som holder prisen rigtig godt og som kører langt på literen.
Det sidste udelukker altså en PSA

Hvis du vil være sikker på ikke at få ubehagelige overraskelser mht
reperationer m.m. skal du gå efter en ny bil. Et godt bud er en Toyota
da garantien dækker alt undtagen sliddele de første 100.000 km. Den
garanti får du ikke af hverken Peugeot eller Citroen.

Jeg sælger bilen når den nærmer sig de 100.000 km og gerne inden den
fylder 2 år (når man ser på årstallet). På den måde bliver prisen pr km
ret lille. Senest har jeg kørt i en Yaris, som netop er skiftet ud efter
17 måneders tjeneste og 99.000 km. For den ser regnestykket således ud :

Indkøbspris :   180.000
Salgspris :   150.000

Værditab :    30.000
Renter, gebyrer* 20.000
Service :    20.000
Dæk :       1.500
Forrude :    2.500
Brændstof :    39.000
Forsikring :    7.000
Vægtafgift :    3.000
Ialt :      123.000

Indtægter :
30.000 km a ca 3 kr* :    90.000
60.000 km a ca 1.60** :    96.000
Ialt :          186.000

Gevinst : 186.000 - 123.000 = 63.000

* Renter gebyrer inkluderer omkostsninger i forbindelse med køb og salg
af bilen samt renter på billån.

** Jeg har med vilje ikke anført 2 * 20.000 til høj sats da jeg har
solgt bilen og dermed ikke haft den hele året.

*** Da jeg få differencen mellem høj og lav takst udbetalt som løn giver
det mig yderligere godt 50 øre pr. km, hvilket er lig godt 30.000 kr ekstra.

Efter Yarisen har jeg nu købt en Corolla 2.0 diesel, som kører ligeså
langt på literen (knap 18 km/l da jeg kører 95% motorvej hvilket Yarisen
ikke er så glad for). Den kommer til at tabe noget mere i værdi, men vil
ikke give et minus på bundlinjen, hvis jeg som planlagt sælger den
ultimo næste år.

Der er iøvrigt en stor analyse på Bilpriser.dk der med stor sikkerhed
fastslår at ALLE, som kører meget for firmaet, og som ikke har meget
privat kørsel, med stor fordel kan vælge at køre i egen bil. Det skal
dog siges at mht brændstofforbrug i beregningen så skal man gøre sine
egne erfaringer evt ved en prøvetur som afspejler ens "normale" kørsel.

Se analysen her : http://www.bilpriser.dk/analyse.do?ANALYSISID=74

Christian

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-08-05 13:34

> 17 måneders tjeneste og 99.000 km. For den ser regnestykket således ud :
>
> Indkøbspris : 180.000
> Salgspris : 150.000
>
> Værditab : 30.000
> Renter, gebyrer* 20.000
> Service : 20.000
snip
> Ialt : 123.000
>
> Indtægter :
> 30.000 km a ca 3 kr* : 90.000
> 60.000 km a ca 1.60** : 96.000
> Ialt : 186.000
>
> Gevinst : 186.000 - 123.000 = 63.000

Det lyder ellers som en god forretning at have bil i dit job

En nettogevinst på 3.500,- om måneden, skattefrit! Tillykke med det

Nå, men jeg studsede over service-omkostninger på Yarisens 100.000 km. Er 20
øre pr. kilometer ikke lidt højt for en lille Toyota? Har der været nogen
ekstraordinære reparationer?

Jacob

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 14:20

Jacob Buus Smidt wrote:

> Nå, men jeg studsede over service-omkostninger på Yarisens 100.000 km. Er 20
> øre pr. kilometer ikke lidt højt for en lille Toyota? Har der været nogen
> ekstraordinære reparationer?

Jo....det har du da ret i .....en regnefejl fra min side. Der skulle
have stået 15.000,-

Jeg har ikke haft reperationer for egen regning (bortset fra forruden).

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 16:36

> [...]
> ret lille. Senest har jeg kørt i en Yaris, som netop er skiftet ud efter
> 17 måneders tjeneste og 99.000 km. For den ser regnestykket således ud :

Du skal vel også "modregne" at du rent faktisk har kørt i den privat, så en
del af udgifterne ville alligevel være kommet.

--
Tom

Fra : Christian

Dato : 24-08-05 19:53

Tom wrote:
> [...]
>

> Du skal vel også "modregne" at du rent faktisk har kørt i den privat, så en
> del af udgifterne ville alligevel være kommet.

Det har jeg skam også ....9.000 km hvilket er iregnet, da jeg har
samtlige omkostninger med i mit regnestykke og ikke kun dem som er
relateret til mit "firmaforbrug" ....

Christian

Fra : BJ

Dato : 23-08-05 16:58

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Man kan kun undre sig over så megen klogskab og viden uden egne erfaringer
og desuden med baggrund i "det man har hørt".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-08-05 13:41

> [...]

> Overskud ...... jeg tror simpelthen ikke på at man i total regnskabet kan
> "tjene penge" ved at køre i bil ..... men at det kan løbe fornuftigt

60.000 på 3 år - så har du fået udbetalt 180.000kr.

Jeg kører gerne på statens takster :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-08-05 21:08

> [...]

> Overskud ...... jeg tror simpelthen ikke på at man i total regnskabet kan
> "tjene penge" ved at køre i bil ..... men at det kan løbe fornuftigt

Hvis jeg havde fået 3,10 kr pr kørt kilomter i den seks år gamle bil jeg
lige har solgt, havde jeg fået 353.400 kr i kassen. Og bilen har alt ialt
næppe kostet mig over 220.000 kroner.

Så jeg havde da fået et pænt overskud ud af det.

Mvh. Lisbeth

Fra : BJ

Dato : 25-08-05 21:11

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:430e248f$0$7621$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> [...]
> næppe kostet mig over 220.000 kroner.
>
> Så jeg havde da fået et pænt overskud ud af det.

Vel og mærke et *skattefrit* overskud.

Der er mange mennesker som er påtvungen en firmabetalt bil.

Det er enten job eller find dig noget andet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 12:02

Webpoint wrote:

> Jeg har fået tilbudt et job, hvori jeg selv skal ligge bil til. Afregningen
> for dette er kun statens takster og kun hvis arbejdsgiver "godkender"
> kørslen.

Ja, det er vel kun rimeligt, hvis arbejdsgiveren godkender kørslen.

> Umiddelbart kan jeg ikke se en fornuftig økonomi, idet jeg skal dække hele
> fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km, som
> told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Du kan jo fortsat få betaling for kørsel efter den 20.000 kr. Så er
satsen blot 1,62 kr. pr. km, hvis jeg ellers husker rigtigt.

Fra : Abildgaard

Dato : 23-08-05 16:12

> [...]
> fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km,
> som told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Hvis du sammenligner f.eks. en Mondeo TDCI til godt 300K som hhv firmabil og
privatbil tror jeg du vil få bedst økonomi i at købe en selv.

Med cirka 60.000 i km penge, og hvis du modregner alternativomkostningen ved
beskatning af firmabil der for mondeo'en udgør cirka 3.000,- pr. måned så
har du næsten 100.000 at holde bil for om året.
Prøv eventuelt at bede din arbejdsgiver om et fast løntilskud for at lægge
egen bil til. Der kan du måske hente 2-3000 ekstra netto pr. måned.

/Abildgaard

Fra : Packard Bell

Dato : 23-08-05 18:08

Nu er jeg ikke erhvervsdrivende.
De 3,10 kr pr kilometer hvor komer de fra ?
Er det et skattefradrag man får for at bruge sin egen bil i erhverv ?

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 18:41

Packard Bell wrote:

> Nu er jeg ikke erhvervsdrivende.
> De 3,10 kr pr kilometer hvor komer de fra ?
> Er det et skattefradrag man får for at bruge sin egen bil i erhverv ?

Nej, en arbejdsgiver kan betale en medarbejder for kørsel i egen privat
bil med op til 3,10 kr. skattefrit pr. km for de første 20.000 km om
året. Herefter er satsen vist 1,62 kr., hvis jeg husker rigtig.

Fra : Brian

Dato : 23-08-05 18:19

Packard Bell wrote:
> Nu er jeg ikke erhvervsdrivende.
> De 3,10 kr pr kilometer hvor komer de fra ?
> Er det et skattefradrag man får for at bruge sin egen bil i erhverv ?

I mit tilfælde er det simpelthen bare en udbetaling sammen med lønnen.

/Brian

Fra : anders majland

Dato : 23-08-05 18:38

> [...]
> fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km,
> som told og skat sætter som max grænse for de 3,10

En mulighed der ikke er nævnt endnu i tråden er at din arbejdsgiver stiller
en bil til rådighed for dit arbejde og den _kun_ må anvendes til dette. Så
er der mulighed for at slippe for beskatning. Ulempen er at det ikke dur at
holde ind ved købmanden på vejen hjem og told og skat stiller store krav til
dokumentationen for at den ikke bliver anvendt privat (bla. mhs til hvor den
parkeres om natten, kørebog osv). Da det drejer sig om store penge vil jeg
også anbefale at få et forhåndstilsagn fra told&skat ...

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 18:47

meddelelse news:430b5f3b$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> mhs til hvor den parkeres om natten, kørebog osv). Da det drejer sig om
> store penge vil jeg også anbefale at få et forhåndstilsagn fra told&skat

Dette er bestemt også muligt. Vi har i firmaet flere udtjente direktørvogne
som bliver lånt ud til alm. firmakørsel nu. Man skal bare skrive i kørebogen
hvor man kører og så huske at det KUN er til erhvervkørsel. Da "vores" biler
bliver brugt at hundredvis af medarbejdere kan det ikke kontrolleres med
hver en Km, men der er da ingen af bilerne som holder hjemme hos de ansatte
og lign om natten.

Tror ordningen fungerer ganske godt

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-05 20:04

Webpoint skriver:

> Hvordan gør i andre ?

Sørger for at firmaet stiller bil til rådighed.....

Fra : Mogens

Dato : 23-08-05 20:11

"Webpoint" <news@5270.dk> wrote in message

> Hvordan gør i andre ?

Vi hr ganske få firmabiler, fordi folk selv lægger bil til. Det store hit i
øjeblikket
er at købe en bil på gule plader - eksempelvis Altea 140 TDI / Focus C-max.
Det løber fint rundt for sælgerne - siger de. Bilens drift bliver på den
måde betalt..

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-08-05 10:20

Hej,

On Tue, 23 Aug 2005 10:06:24 +0200, "Webpoint" <news@5270.dk> wrote:

> [...]
>fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km, som
>told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Får firmabil.

Hvis du får udbetalt mere end T&S tillader skal du betale skat af det.

Jeg vil dog sige, at de fleste beregninger jeg har set faktisk peger
på at jo mere man kører for firmaet til statens takster vs jo mindre
man kører privat jo bedre kan det betale sig at have privat bil.

Se fx. her
http://www.frr.dk/internet/images/customer/32_FRR_notat_firmabil_.pdf

** Lars

Fra : Peter Weis

Dato : 23-08-05 17:22

Webpoint wrote:

> Umiddelbart kan jeg ikke se en fornuftig økonomi, idet jeg skal dække hele
> fyn, sønder og midtjylland og derved meget hurtigt vil nå de 20.000 km, som
> told og skat sætter som max grænse for de 3,10

Hvor meget ville du blive beskattet af, hvis du havde firmabil?

mvh
Peter