Hjemmelavet rullegræs
Fra : Nygaard

Dato : 23-08-05 08:07

Hej

Er der nogen der har erfaring med selv at fremstille rullegræs?

Jeg har et meget befærdet stykke græs, der skal ligges om, Jeg vil være ked
af at skulle tage det "ud af drift" i den tid det tager at anlægge nyt. Så
var det jo lige at jeg tænkte at jeg kunne så græsset et andet sted i haven,
og flytte det når det var klar til det.
Hvad skal man tage højde for når man anlægger "donor plænen"?
Findes der en overkommelig måde at skrælle græsset op med gængse
haveredskaber?
Hvilken type græs er velegnet?

- det drejer sig om 2-300 m2, så selv om rullegræs kun koster 25-35 kr pr
m2, skal det prøves!!!!

mvh
Nygaard

Fra : Bjarne K

Dato : 23-08-05 13:23

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med selv at fremstille rullegræs?

Nej

> [...]
> haveredskaber?
> Hvilken type græs er velegnet?
>
> - det drejer sig om 2-300 m2, så selv om rullegræs kun koster 25-35 kr

Har overvejet det, og har i den forbindelse tænkt på at anlægge et lag
muld på en presenning, og så "så" græsset derpå. Når græsset så er
vokset burde det være lige til at rulle samme. Men et er teori og et
andet er praksis.

Med venlig hilsen

Bjarne K

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 15:58

Bjarne K wrote:

> [...]
> muld på en presenning, og så "så" græsset derpå. Når græsset så er
> vokset burde det være lige til at rulle samme. Men et er teori og et

Mon ikke det ville være klogt at finde noget andet, som vandet kan
trænge igennem, i stedet for en presenning?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-05 18:09

On Tue, 23 Aug 2005 16:57:53 +0200, Holst <newsaug05@shelter.dk> wrote:

>Mon ikke det ville være klogt at finde noget andet, som vandet kan
>trænge igennem, i stedet for en presenning?

Jeg ville normalt give dig ret - plast er dårligt.
Men lige i dette tilfælde tror jeg det vil fungere, hvis det anlægges i
rimeligt smalle baner, f.eks 60-80 cm bredde, og med en svag hældning ud
mod siderne.

Men ligegyldigt hvilket underlag man bruger, plast, mypex eller lign.,
så skal man huske at vande - svigter den bare en enkelt gang, så kan
hele projektet være røget på gulvet. Hvis der kun er 3-5 cm jord, så
tørrer det jo lynhurtigt.

Fra : Holst

Dato : 23-08-05 20:37

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Men lige i dette tilfælde tror jeg det vil fungere, hvis det anlægges i
> rimeligt smalle baner, f.eks 60-80 cm bredde, og med en svag hældning ud

Jo, hvis man gør det sådan, så er plasten sikkert okay. Men spørgeren
snakkede om 200-300 m^2, og det er jo trods alt et stort areal, og jeg
må indrømme, at jeg mest af alt forestille mig et kvadrat, der dækkede
et sådant areal.

Fra : Nygaard

Dato : 23-08-05 22:16

> [...]
> Men lige i dette tilfælde tror jeg det vil fungere, hvis det anlægges i
> rimeligt smalle baner, f.eks 60-80 cm bredde, og med en svag hældning ud

Jeg havde overvejet plastic, men det skal jo ikke hælde ret meget, før en en
god nats regn kan skylle det hele væk... Måske skulle jeg prøve med en
fiberdug eller afdækningspap (Sidste kommer nok til at svine noget når det
skal pilles op)

Mvh
Nygaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-05 17:06

On Tue, 23 Aug 2005 23:15:45 +0200, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

> [...]
>god nats regn kan skylle det hele væk... Måske skulle jeg prøve med en
>fiberdug eller afdækningspap (Sidste kommer nok til at svine noget når det

Jeg har i øvrigt set at man kan få en maskine til at skrælle græstørv af
med - sådan en ca. af samme størrelse som en stor havefræser. Den kan
man sikkert leje et eller andet sted ......

Fra : Max

Dato : 23-08-05 13:46

Hej Nygaard

> Findes der en overkommelig måde at skrælle græsset op med gængse
> haveredskaber?

Jeg har ingen begreb om rullegræs, men jeg kan huske den baggård
hvor jeg viksede op. Der var den oprindelige belægning cinders som
også bruges til idrætsanlæg, gennem tiden havde der dannet sig et
tyndt muldlag i den ene ende, der voksede græsset så og man kunne
rulle græsset fint af da der ingen sammenhæng var mellem muld og
cinders belægningen. Så måske skal man overveje en opbygning af
dyrkningsområdet der ligner dette.

Mvh Max

Fra : bettersexinc

Dato : 23-08-05 15:32

Er jeg den eneste der ser det tvetydige i den overskrift ? he-he

bsi

Fra : Max

Dato : 23-08-05 18:39

Hej

> Er jeg den eneste der ser det tvetydige i den overskrift ? he-he

Du ser den nok dobbelt :)

Mvh Max

Fra : Andersen

Dato : 23-08-05 19:44

"bettersexinc" <you@cant.mail.me> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste der ser det tvetydige i den overskrift ? he-he
>
> bsi

Nope, 2-300 kvm hjemmelavet rullegræs burde kunne give en ordenlig koger *g*

Fra : Nygaard

Dato : 23-08-05 22:17

"bettersexinc" <you@cant.mail.me> wrote in message
> Er jeg den eneste der ser det tvetydige i den overskrift ? he-he
>
> bsi

LOL

Nygaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-08-05 20:56

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilken type græs er velegnet?
>
> - det drejer sig om 2-300 m2, så selv om rullegræs kun koster 25-35 kr pr

Der er da ingen der giver sig i kast med at flytte så mange m2, så sår man
på stedet, eller lægger fliser der hvor der er slid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nygaard

Dato : 23-08-05 22:13

> Der er da ingen der giver sig i kast med at flytte så mange m2, så sår man
> på stedet, eller lægger fliser der hvor der er slid.
> --
Jeg har lige lagt 100 m2 terrasse op til plænen, så jeg orker ikke flere
fliser de næste mange år...

Jeg starter med et mindre stykke for at se om det er til at have med at
gøre... Hvis det viser sig at være let nok, så er der jo ikke noget til
hindre for at skalere op...

Mvh
Nygaard

Fra : Max

Dato : 23-08-05 22:16

Hej Nygaard

> Jeg starter med et mindre stykke for at se om det er til at have med at
> gøre... Hvis det viser sig at være let nok, så er der jo ikke noget til
> hindre for at skalere op...

Det er et rigtigt godt tidspunkt at starte her i august, så har du græs
klar til flytning når det bliver sommer igen.

Mvh Max