sikkerheds blus - raketter
Fra : kim isaksen

Dato : 21-08-05 20:52

Håber nogen kan hjælpe mig med den her..!!

Jeg har i et stykke tid kigget efter nødblus/raketter som sidste backup hvis
man skulle drive væk. Mine krav er :
- at de skal kunne ligge i en lille lomme. Dvs. på størrelse med backup
lygten.!
- de skal IKKE kunne udløse sig selv (klart).
- de skal ikke 'dø' af fugt eller andet efter 4 måneder. Jeg håber på ikke
at bruge dem, og den dag jeg skal bruge dem vil det være lige som at stirre
på sin lotto seddel gennem ruderne i vaskemaskinen hvis lortet ikke virker
out there.

Jeg har set dem hos en tysk instruktør i indonesien, med en lille patron man
lader i et hylster af stål og så drejer bunden ind i en tændstift. Men hvad
findes der ? Har nogen erfaringer i den retning ?

Men jeg har erfaret at der pludseligt kan opstå monsunregn, og 3 meter
bølger når man kommer i overfladen, og der giver min backuplygte bare ikke
ret meget..!

Kim Isaksen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-05 22:44

kim isaksen wrote:
> [...]
>
> Men jeg har erfaret at der pludseligt kan opstå monsunregn, og 3 meter
> bølger når man kommer i overfladen, og der giver min backuplygte bare ikke

Tror det måske er signalpencil du tænker på, de anvendes stadig og kan
købes bla. ved spejdersport. Om de kan tåle at komme med på 40-50 meter,
det er så noget helt andet, og er ikke klar over om de kan tåle det.

Alternativt måske en SeaMarshall?
http://www.unielec.dk/pages/controlfiles/produkter/sea%20marshall/forside.htm

Pris og lign. er kender jeg ikke til.

Men er det så stort et 'problem' her i landet? En lygte (af fornuftig
styrke) samt et par finner i skrigende farve ville jeg anse som værende
'nok' i danske farvande. Personligt ville jeg være lidt kritisk overfor
at medbringe fx. signalpencils i mit udstyr. IIRC så brænder de ganske
glimrende under vand, så hvis sådan en skulle gå af under dykket kan du
stå i væsentlig større problemer.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-08-05 09:16

"kim isaksen" <kii@bit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> findes der ? Har nogen erfaringer i den retning ?

Vi har haft nogle til at ligge i en fugtig kasse i båden og de har altså
ikke overlevet så jeg ville ikke medbringe dem under vandet. Du har
selvfølgelig en lang dekobøje, fløjter osv? Hvad med sådan et trykluft horn
som du lige sætter på feederslangen. Og ellers så må du vel vudere om du nu
dykker med en besætning der ville vide hvad de skulle gøre i tilfælde af at
vejret bliver værre og du skal findes.

mvh
Jonas

Fra : 7c

Dato : 22-08-05 18:16

> [...]
> nu
> dykker med en besætning der ville vide hvad de skulle gøre i tilfælde af

____

Jeg kender en overlevelses instruktør fra hæren og han har talt med de
helikoptorpiloter der henter folk på havet. De siger at der er 2 ting der er
nemt for dem at få øje på.

1-Røg
2-Blink fra ex. et spejl der reflektere solen. Desværre virker det ikke
specielt godt i overskyet vejr.

Kan man ikke få nogle små dioder der kan blinke kraftigt??

Vh.
Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-08-05 21:21

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke få nogle små dioder der kan blinke kraftigt??

Du kan købe sådan en blitz.. men jeg tror måske man sigter på at blive
fundet inden de sætter helikopteren ind.. eller steder hvor de ikke har
helikoptere.. men god pointe med blinkeren..

mvh
Jonas

Fra : Kalle

Dato : 24-08-05 08:06

Du kan købe OMS røgsignal i Nautic Marine i Greve. De har nogle liggende og
de er bygget til dykning også til større dybder.
http://www.nauticmarine.dk/

Casper

Fra : kim isaksen

Dato : 27-08-05 11:10

> [...]
> nemt for dem at få øje på.
>
> 1-Røg
> 2-Blink fra ex. et spejl der reflektere solen. Desværre virker det ikke

Aha. Et spejl. Det var jo en god ide. Takker for den.
Mon man kan tage et spejl med der er stort nok til lige svinge op foran en
triggerfish i maj..
Så ville alle mine problemer blive løst på en gang..

/iM

Fra : kim isaksen

Dato : 27-08-05 11:07

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nu
> dykker med en besætning der ville vide hvad de skulle gøre i tilfælde af

Hmm det var hvad jeg frygtede. Tak for info anyway. Jeg har en hammerhead på
min feeder, deco bøje, og fløjte. Men alt det er jo no good hvis man er
drevet væk.

Crew er super der hvor jeg er. Lokale filipinske forhold taget i betragtning

/iM