Dykning i Bali / Manado lige nu.
Fra : Arne

Dato : 21-08-05 19:15

Hej Ng.

Da jeg ikke har brugt min ferie endnu, tager jeg adsted om ca. 2 uger.
Jeg regner med at tage til Bali og til Manado / Bunakan.
Jeg ved godt der er regntid lige nu, men hvor meget har det at sige, med
dykningen at gøre.
Bliver sigtbarheden meget forringet ??

Sidste år i maj, var jeg også i Manado, hvor sigtbarheden var Meget God.( 30
Meter eller mere)
Så det skal prøves igen, og måske bliver der også tid til dyk i Lembah
channel.

Er der nogle der kender til et hyggeligt / billigt dykkersted på Bali.??

venlig hilsen

Arne Hansen

Fra : Kim Heigren

Dato : 21-08-05 21:08

Det nordlige Bali er godt. Der ligger et vrag ved Tulamben (kan nås fra
kysten) og der en ganske god klippevæg tæt ved.
Gili øerne nord for Lombok er klart et besøg værd også. Det tager en dag at
komme der til.
Hilsen Kim.

Fra : Arne

Dato : 21-08-05 21:25

Hej

Jeg har været på Gili Øerne fro nogle år siden.
Jeg have 10 dyk på Gili Twanga, og synes ikke det var specialt.
Der var mange døde og ødelagte koraler.
Det var næste sikkerhed for at se skildpader på hver dyk.
Det var også meget normalt at se WhiteTip Hajer.

Eller tak for rådet

Hilsen
Arne

Fra : clausm

Dato : 23-08-05 21:48

Hej Arne

Hvis du vil opleve ægte balinesisk hygge og fremragende dyk, skal du
tage ud på den lille ø Lembongan, som logger ca. 1-1½ times sejlads
fra Sanur. Lige i vandkanten ligger dykkercentret world-diving. Det
drives af en englænder Mike og hans kone. Hele atmosfæren på stedet
og øen er perfekt. I sammenhæng med dykkercentret ligger der et
simpel, men pænt og rent hotel, Pondok Baruna. Det er billigt, ca. 90
kr. for fire mennesker incl. morgenmad.
Priserne for dyk er ca. 25$ for et dyk og 45$ for to. Du kan nemt få
10% rabat ved bestilling hjemmefra og ved flere dyk.
Jeg har ikke været så fantastisk mange steder og dykke udenlands, men
jeg synes at dykkerstederne rundt om Lembongan og Nusa Penida er
suveræne. Der er kraftige driftdives, flotte koraller, hajer, Mola
Mola'er og m.a.
Du kan book'e via hjemmesiden www.world-diving.com og se flere
oplysninger om stedet. Ligeledes er udstyret i orden, DM'erne er meget
søde og hjælpsomme samt yderst kvalificerede. Jeg glemte vist også
at fortælle at et aftensmåltid koster 3-4$. Det er da til at betale.

Ligeledes er der, som en anden skrev, det amerikanske handelsskib
Liberty, ved Tulamben i den nordøstlige de af Bali. Fiskelivet på
vraget er helt fantastisk. Fiskene spiser bananer af hånden og det er
lige før de svømmer ind under vesten til en. Der kan dog ofte være
lige lovlig mange mennesker i vandet.

Vi dykkede også et par dage ved Menjangan i Nordvest Bali. Men her var
dykningen ikke specielt god. Livet undet vandet led stadig efter El
Nino i 1998. Ligeledes brød vi også ikke så meget om mentaliteten i
området, Pemuteran. Alle priser i området var aftalt indbyrdes,
hoteller, taxa'er, dykkersteder osv. osv. Vi kaldte dem "The Bali
Mafia".

Men til sidst: Tag til Lembongan og oplev de fedeste dyk og den mest
afslappende atmosfære du kan tænke dig.

God tur.

Hilsen
Claus Madsen

PS: Hvis du er interesseret, kan maile dig nogen billeder af stedet.

Fra : clausm

Dato : 23-08-05 21:49

Hej Arne