krav til enkeltmands regnskab
Fra : MooreHojer

Dato : 21-08-05 17:46

Hej Ng

Inden for den nærmere fremtid går jeg langt om længe i luften med mit
nye firma. Jeg har besluttet at køre det som privateget
enkeltmandsviksomhed og vil bare lige tjekke en sidste gang hvilke krav
der stilles til regnskabet i et sådant firma.

Hvor deltajeret skal det være? Kræves der revisor? Hvilket program vil i
evt. anbefale at jeg bruger?

Det skal siges at jeg regner med at momsregistrerer firmaet/mig.

På Forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Holst

Dato : 21-08-05 18:00

MooreHojer wrote:

> [...]
> enkeltmandsviksomhed og vil bare lige tjekke en sidste gang hvilke krav
> der stilles til regnskabet i et sådant firma.

Egentlig ikke særlig meget. Du skal for hver momsperiode udarbejde et
momsregnskab. Et momsregnskab vil groft sagt blot skulle indeholde
kolonnerne:

Dato, bilagsnr., beskrivelse, salgsmoms, købsmoms, indtægt, udgift

Når du ved afslutningen af perioden summerer kolonnen salgsmoms og
kolonne købsmoms op, så har du de to tal, som skal anføres på momsbilaget.

Er dit firma mere omfattende end mit, kan det jo være, at du vil
foretrække at opdele det i diverse konti og lignende.

Derudover skal du én gang årligt udarbejde et årsregnskab for firmaet,
som skal vedlægges din udvidede selvangivelse.

> Kræves der revisor?

Nej, der kræves ikke nogen revisor, men der er stadig samme krav til
rigtigheden af regnskabet. Så er regnskabet omfattende (eller
interesserer det dig overhovedet ikke), kan en revisor være en meget god
idé.

> Hvilket program vil i
> evt. anbefale at jeg bruger?

Mange bruger vist et, der hedder Summusumarum eller noget i den stil.
Selv bruger jeg WordPerfect 5.1

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-08-05 08:06

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in message

> [...]
> regnskabet i et sådant firma.

> Hvor deltajeret skal det være? Kræves der revisor? Hvilket program vil i

I din EGEN privatEJEDE virksomhed kræves der ikke revisor.

Jeg bruger ms excel. Hvis du regner med mange posteringer er noget større
såsom Summasummarum nok en god idé, men så skal du også regne med at bruge
noget tid på at sætte dig ind i en del regnskabstekniske termer fra
handelsskolerne.

> Det skal siges at jeg regner med at momsregistrerer firmaet/mig.

Generelt en god idé.

hilsen
Uffe

Fra : nvm

Dato : 22-08-05 20:29

> [...]
> enkeltmandsviksomhed og vil bare lige tjekke en sidste gang hvilke krav
> der stilles til regnskabet i et sådant firma.

Dit regnskab skal som udgangspunkt opfylde kravene i
Mindstekravsbekendtgørelsen (som egentlig hedder):

Bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab m.v.
(Mindstekravsbekendtgørelsen)

BEK nr 707 af 04/07/2005 (Gældende)

Den kan findes på retsinfo.dk

Fra : Thomas VJ

Dato : 23-08-05 10:17

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<klip>

> Hvilket program vil i evt. anbefale at jeg bruger?

www.summasummarum.dk styrer!
Simpelt og ligetil.

--
mvh, Thomas VJ