VIRUS-fighter
Fra : dbj34@hotmail.com

Dato : 21-08-05 12:13

Hejsa

Jeg har haft VIRUSfighter på prøve og skal snart til at betale for
det, men hvad er andres erfaringer med programmet?

I den tid jeg har brugt det, har jeg oplevet VIRUSfighter som stabilt
og driftsikkert.

Jeg har tidligere benyttet mig af Norton Anti-virus, men har på
fornemmelsen, at dem der laver vira godt ved hvordan man skal eliminere
"kendt" og ofte meget populært software.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 12:22

dbj34@hotmail.com writes:

>Jeg har haft VIRUSfighter på prøve og skal snart til at betale for
>det, men hvad er andres erfaringer med programmet?

Hvis du kigger på gruppens "Ofte stillede spørgsmål" på
http://www.sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#av vil du se, at
gruppen faktisk anbefaler, at man IKKE kører antivirus.

Beskyttelsen i dem er for dårlig - uanset fabrikat. Det
er derfor meget bedre at opdrage lidt på brugerne (læs:
som oftest sig selv), så de ikke klikker på alt, det er
muligt at klikke på. Og i øvrigt henter opdateringer til
det installerede OS/programmel med jævne mellemrum.

Virus kommer jo ikke ind af sig selv. Der skal en aktiv
handling eller en fejl i programmerne til. Begge dele er
nemme at løse uden antivirus. Og det bedste er, at man
uden antivirus er bedre beskyttet - uden at det koster
en krone.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-05 12:41

Den 21-08-05 13.21 skrev Klaus Ellegaard følgende:

> Hvis du kigger på gruppens "Ofte stillede spørgsmål" på
> http://www.sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#av vil du se, at
> gruppen faktisk anbefaler, at man IKKE kører antivirus.

Nogle i gruppen gør.

> Virus kommer jo ikke ind af sig selv. Der skal en aktiv
> handling eller en fejl i programmerne til. Begge dele er
> nemme at løse uden antivirus.

Ja, man kan lade være med at forbinde computeren til internettet eller
andre netværk, ligesom cd-drev og andre tilslutningsmuligheder til
eksterne datakilder kan plomberes.

Man kan selvfølgelig minimere risikoen ved fornuftig opførsel, men du
skal ud i noget i stil med ovenstående, hvis du vil eliminere risikoen.

Med hensyn til selvinstallerende virus, så tjek Peter Kruses svar til
Alex' efterlysning af selvinstallerende malware:

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 13:59

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Ja, man kan lade være med at forbinde computeren til internettet eller
>andre netværk, ligesom cd-drev og andre tilslutningsmuligheder til
>eksterne datakilder kan plomberes.

Nu har jeg brugt Windows på min pc i over 10 år. Jeg er rigtig
storforbruger af Internet. Jeg har aldrig nogensinde haft en
virus på min maskine.

Enten er jeg ualmindelig heldig, eller også er jeg verdens
suverænt dygtigste internetbruger.

Eller også er virus-frygten voldsomt overdrevet.

>Man kan selvfølgelig minimere risikoen ved fornuftig opførsel, men du
>skal ud i noget i stil med ovenstående, hvis du vil eliminere risikoen.

Min track-record er som sagt 0% over 10 år. Jeg vil mene, at
risikoen ved internetsurfing baseret på min installation (XP
sat fornuftigt op, Firefox som browser) er nul komma nul. Ved
den forudsætning naturligvis, at man netop opfører sig som en
begavet bruger.

>Med hensyn til selvinstallerende virus, så tjek Peter Kruses svar til
>Alex' efterlysning af selvinstallerende malware:

Der er tre interessante ting i den:

1. Point of Concept. Ikke "in the wild". Som udgangspunkt er der
tale om noget, man aldrig vil støde på.

2. Exploits baseret på disse. Ja, men det kræver, at man besøger
et sådan site med en sårbar browser. Hvor mange når at gøre det,
inden der er en patch? Jeg surfer gerne mange mystiske steder, og
jeg har stadig ikke "vundet" vira eller anden malware.

3. "Allerede kendte sårbarheder". Jamen, opdatér browseren og
problemet er væk.

Omkring 3'eren har Microsoft efterhånden så mange udeståender, at
IE må betragtes som en vektor i sig selv. Det er måske derfor ved
at være på tide at afskrive den som semi-malware og begynde at
anbefale folk at bruge Firefox. Der i øvrigt løser langt de fleste
behov.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-08-05 14:10

On Sun, 21 Aug 2005 12:59:01 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Enten er jeg ualmindelig heldig, eller også er jeg verdens
>suverænt dygtigste internetbruger.
>
>Eller også er virus-frygten voldsomt overdrevet.

Eller også har du blot ikke opdaget det...

>Min track-record er som sagt 0% over 10 år.

Målt hvordan?

/Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 14:15

Jesper Juul-Mortensen <na@na.invalid> writes:

>Eller også har du blot ikke opdaget det...

Jeg har faktisk en fin Norton Antivirus på kværnene.

Den generer mig ikke, men den har heller aldrig råbt op. Så hvis
jeg havde betalt 4 maskiner * 250 kr * 10 år = 10.000 kroner for
noget, der aldrig råbte op, ville jeg dælme føle mig til grin.

Tilsvarende ville jeg føle mig lige så meget til grin, hvis den
en dag poppede op med en advarsel. For så har jeg overtrådt mine
egne "regler" for opførsel på nettet.

Men som sagt: jeg har aldrig hørt noget fra den.

>Målt hvordan?

Med Norton Antivirus.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 14:17

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

>Jeg har faktisk en fin Norton Antivirus på kværnene.

Og så glemte jeg vist at sige, at firmaet stiller sådan en fætter
til rådighed, hvilket er årsagen til, at jeg overhovedet har den.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-08-05 23:17

Klaus Ellegaard skrev:

> Og så glemte jeg vist at sige, at firmaet stiller sådan en fætter
> til rådighed, hvilket er årsagen til, at jeg overhovedet har den.

Mit "firma" tilbyder også en gratis antivirus-løsning, hvis jeg vil
tilslutte mine private maskiner på en eller anden måde til det interne
netværk (det sker som regel gennem Citrix Nfuse og en RSA Token fra min
egen private forbindelse, selvom jeg har en "gratis" direkte opkobling
liggende på bordet (den bliver kun brugt hvis der er noget ravruskende
galt, eller hvis min private forbindelse har det skidt (en TDC
erhvervs-forbindelse har det meget sjældent skidt)).

Mine maskiner bliver kun inficeret med virus når jeg gør noget aktivt
og bevidst for det, jeg har ikke været ude for at det er sket uden at
jeg ved det er sket [1].

Jeg vil dog på ingen måde plædere for at nogen af mine egne brugere
gør det samme som jeg, da de ikke har det samme vidensniveau eller den
samme interesse for it-teknik som jeg har (de udviser heller ikke tegn
på, nogensinde, at kunne udvikle det man naivt kunne kalde almindelig
sund fornuft).

[1] Nogen vil nok spørge hvorfra jeg ved det: jeg ved hvad er bliver
installeret på mine maskiner, jeg ved hvilke processer jeg har behov
for at afvikle automatisk.

Hvis der optræder noget uvant, som f.eks. efter en opdatering, lægger
jeg som regel mærke til det da jeg overvåger hvad der kører før og
efter en opdatering og husker at tjekke om billedet er ændret efter en
genstart.

Normalt kører jeg med mine maskiner i længere tid af gangen, i stedet
for at skifte dem ud så snart der er kommet et nyt chipset eller en ny
processor på markedet og "ved" derfor hvordan normal perfomance med de
valgte software-pakker er uden at skulle tænke ret meget over det.

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-08-05 14:41

On Sun, 21 Aug 2005 13:14:56 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

>Jeg har faktisk en fin Norton Antivirus på kværnene.

Ah - jeg forstod det således, at du slet ikke brugte antivirus. Derfor
mit spørgsmål.

/Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-08-05 14:44

>Ah - jeg forstod det således, at du slet ikke brugte antivirus. Derfor
>mit spørgsmål.

Det er sådan set også min anbefaling.

I og med den som sagt aldrig har advaret mig om noget, er det lidt
fjollet at betale formuer for den. Hvis jeg ikke fik den stillet
til rådighed, ville jeg heller ikke have den på mine maskiner.

Man kan jo teste sig selv... mange af dem kan downloades og testes
i et par måneder eller tre, før man skal betale. Hvis den ikke får
advaret mod noget i den periode, så kan man nok tillade sig at gå
ud fra, at ens vaner er virus-mæssigt sunde, og at man derfor godt
kan spare de penge.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-05 15:00

Den 21-08-05 14.59 skrev Klaus Ellegaard følgende:

> Nu har jeg brugt Windows på min pc i over 10 år. Jeg er rigtig
> storforbruger af Internet. Jeg har aldrig nogensinde haft en
> virus på min maskine.

Ditto her - har dog faktisk én gang fået en selvinstallerende virus via
Hotmail. Min arbejdscomputer var nede, så jeg tjekkede mail med IE på en
ikke-opdateret Windows-computer.

> Ved den forudsætning naturligvis, at man netop opfører sig som en
> begavet bruger.

Og det er der netop mange, der ikke gør.

> [...]
> IE må betragtes som en vektor i sig selv. Det er måske derfor ved
> at være på tide at afskrive den som semi-malware og begynde at

Jeg er spændt på, hvordan det går sikkerhedsmæssigt med den i de
kommende år. Alex har tidligere påpeget potentielle problemer med
sikkerheden i Firefox, og der er faktisk også fundet flere
sikkerhedshuller i Firefox i år end i de andre browsere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 23-08-05 23:31

Kim Ludvigsen skrev:

> Klaus Ellegaard:

> Jeg er spændt på, hvordan det går sikkerhedsmæssigt med den i de
> kommende år.

Det går nok hverken værre eller bedre end med al anden udbredt kode:
det bliver udsat for brug som bagmanden ikke havde forestillet sig.

> Alex har tidligere påpeget potentielle problemer med sikkerheden i
> Firefox, og der er faktisk også fundet flere sikkerhedshuller i
> Firefox i år end i de andre browsere.

Jeg tror en af grundene er at IE 6 koden efterhånden er så gammel at
stort set alle fejl efterhånden er banket ud (der er jo ikke ligefrem
kommet nye funktioner til i løbet af de sidste par år). Til gengæld er
meget af koden i Firefox forholdsvis ny og mangler at blive slået på og
misbrugt grundigt.

Jeg tror at mange af de brugere som er "flygtet" til FireFox kommer til
at "flygte" tilbage til IE, efterhånden som fejlene i FireFox bliver
fundet og sensations-it-medierne skriver med store skrifttyper.

Fra : Alex Holst

Dato : 25-08-05 18:52

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> Jeg tror en af grundene er at IE 6 koden efterhånden er så gammel at
> stort set alle fejl efterhånden er banket ud (der er jo ikke ligefrem
> kommet nye funktioner til i løbet af de sidste par år).

Heh, skal vi vædde en plade chokolade på at vi slet ikke har set de
sidste problemer i IE?

IE7 kommer med en masse nye "blokeringsagtige" funktioner, men det
basale design bliver der tilsyneladende ikke ændret meget.

Det irriterer mig grænseløst, at de er så rædselsslagen for at designe
ud fra synspunkt om, at *noget* går på et tidspunkt galt. Ideen i zoner
er fin nok, den kan ikke beskytte mod programmeringsfejl.

Alt det komplexe behandling af netværksdata burde kastes ind i en
sandboxed process der ikke kan skrive tilbage til netværket eller til
filer. Den kan kun sende renderet data til display processen. Jeg synes
rigtigt godt om OpenBSD's arbejde med privilege seperation og savner den
tilsvarende opbygning i min browser og media player.

Jeg er efterhånden bange for, at min spådom om at gode browsere ikke
findes før midten eller slutningen af 2006 var alt for optimistisk.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Anders S..

Dato : 21-08-05 18:11

--
<dbj34@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

VIRUSfighter er Norman i en anden indpakning, så et udemærket program.

--
MVH
Anders

www.sikker-surf.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-05 20:38

<
[...]

Vi er meget glade for Virusfighter.Det fandt både virus og en bagdør første
gang den scannede,noget som vores andet virusprogram ikke havde fundet.
Hilsen Anne