Brødet falder sammen i toppen
Fra : Kent

Dato : 21-08-05 08:47

Hej

Jeg har fornyligt købt mig en bagemaskine. Nærmere bestemt
en Unold 8641, og den laver virkeligt gode, velsmagende og
velhævede brød, men én ting har jeg problemer med. Håber
på hjælp her fra gruppen .

Ca. 10 min. efter maskinen er begyndt at bage brødet, falder
toppen sammen. Det sker hver gang! Brødet bliver stadigt
godt, men rent estetisk ser det absolut ikke godt ud.

Det er så irriterende at se et brød, der hæver utroligt flot
op, og hvor toppen buer lækkert og spændt, og så begynder
maskinen at bage - og PUF, toppen falder sammen.

Hvad kan der være galt? Hvad gør jeg forkert?

Vh
Kent

Fra : Bjorn

Dato : 21-08-05 09:30

On Sun, 21 Aug 2005 09:47:10 +0200, Kent wrote
(in article <43083181$0$88320$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>):

> Ca. 10 min. efter maskinen er begyndt at bage brødet, falder
> toppen sammen. Det sker hver gang! Brødet bliver stadigt
> godt, men rent estetisk ser det absolut ikke godt ud.

> Hvad kan der være galt? Hvad gør jeg forkert?

Det høres ut som at brødet hever for raskt.
Sukker (sukker, malt, sirup e.l.) er til hjelp i hevingen.
Salt bruges for at bremse hevingen.

Begge dele er nødvendig - i tillegg til at det giver noget smag - sukkeret
bliver normalt "spist" af gærcellene, slik at det ikke er sødsmag igen.

Brød som falder sammen trenger noget mindre sukker, eller lidt mere salt.
Endre det ene, og se om det hjelper.

I "håndlavet" bagning, kan tiden justeres noget
(elting/heving/steging/temperatur) for at få godt resultat.

I mekanisk/automatisk bagning i maskine, er ingredienser det eneste vi kan
endre/variere.

Min grundopskrift for maskin er:

9 dl mel (minst 5,5 dl fint hvedemel)
3,5 dl væske (vand, mælk, "blanding")
1 ts salt
1 ss sukker
1 ss smør/margarine
2 ts tørgær

Jeg er glad for at variere tilsettinger.:

Prøv at skifte ud vand med en boks knuste tomater - det giver en flot farge
på brødet, og en flot smag. Godt egnet ttil "suppebrød"-tilbehør.

En hakket rød chili giver en fin spiss på maden!

Prøv at hakke op en bundt persille, og kom det i melblandingen.

Har du tro på at det kan smage godt i dit brød, hiv det med i blandingen!

bjørn
- maskinbager i 7 år.

Fra : Kent

Dato : 21-08-05 15:01

"Bjorn" <nospam@thanx.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv at hakke op en bundt persille, og kom det i melblandingen.
>
> Har du tro på at det kan smage godt i dit brød, hiv det med i blandingen!

Det lyder godt - tak for dine råd .

Din grundopskrift er nok for stor til min maskine. Min maskine
kan tage et brød på max 1.300,00 gram.

Din bagemaskine må være ret stor. Er det en Panasonic?

Kent.

Fra : Bjorn

Dato : 21-08-05 20:28

On Sun, 21 Aug 2005 16:01:09 +0200, Kent wrote
(in article <4308892c$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>):

> Din grundopskrift er nok for stor til min maskine. Min maskine
> kan tage et brød på max 1.300,00 gram.
>
> Din bagemaskine må være ret stor. Er det en Panasonic?

Det bliver kun et "normalt" brød på ca 1kg.
Bagemaskinen er en Goldstar HB-152CE, som endnu holder - efter ca 7 år!
Beholder har blevet skiftet en gang, efter blevet slidt ud

Har jeg skrevet fejl i min opskrift, eller leser du dl (deciliter) som kg
(kilogram)?

----------

Oppskrifter for store brød findes også i min boghylle. Utdrag fra
"Bagerbogen", Teknologisk Instituts forlag, København 1956:

Grove rugbrød:

100 kg groft rugmel
5 kg stiv surdejg
250 g gær
2 kg salt
2 kg bagehjælpemiddel (hvad er det?)
125 g rugbrødsmaltekstrakt.

Jeg er glad jeg ikke er bager og må ælte stor dejg! Al respekt for bagere og
deres tunge hverdage, for at glede vore morgener!

Bogen blev fundet i et antikvariat i København for nogle år siden.

bjørn
- kogebogsamler ...

Fra : Kent

Dato : 21-08-05 20:56

> [...]
> Beholder har blevet skiftet en gang, efter blevet slidt ud
>
> Har jeg skrevet fejl i min opskrift, eller leser du dl (deciliter) som kg

He he - nej, jeg læser IKKE dl. som kg . 9 kg mel i dejen! Det ville
dælme blive noget af en brød-fætter .

Jeg bager selv meget i ovnen men ser bagemaskinen som et fint
supplement.

Men hvad jeg måske har taget fejl af er, at jeg har tænkt 9 dl.
som 900 gram - og det er da vist ikke rigtigt. Kunne selvfølgelig gå
ud og afprøve det......

Desuden skriver du i din opskrift:

9 dl mel (minst 5,5 dl fint hvedemel)

Med "...fint hvedemel", mener du da sigtemel?

Vh
Kent

Fra : Bjorn

Dato : 21-08-05 21:59

On Sun, 21 Aug 2005 21:55:55 +0200, Kent wrote
(in article <4308dc51$0$2337$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>):

> Med "...fint hvedemel", mener du da sigtemel?

Sigtemel er rigtig. Jeg bor i Norge, og snakker/skriver norsk. Mit kendskab
danske varer og danske varenavn er lidt mangelfuldt ...

bjørn

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-05 10:04

Kent skrev:
> [...]
> maskinen at bage - og PUF, toppen falder sammen.
>
> Hvad kan der være galt? Hvad gør jeg forkert?

Reducer vandmængden, thats all

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på: