Docktype?
Fra : Rune Thougaard

Dato : 20-08-05 16:52

Når jeg har:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

og en div med en højde på 100% bliver den ikke 100%, men hvis jeg fjerner
docktype, bliver den 100% høj.
Jeg vil helst bibeholde min docktype, men hvordan laver jeg så en højde på
100% ?

Rune.

Fra : Christoffer

Dato : 20-08-05 17:25

"Rune Thougaard" <rune@rtk-design.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> docktype, bliver den 100% høj.
> Jeg vil helst bibeholde min docktype, men hvordan laver jeg så en højde på
har du et link?

--
Christoffer

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-05 17:29

Rune Thougaard wrote:
> [...]
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
>
> og en div med en højde på 100% bliver den ikke 100%, men hvis jeg fjerner

I quirks-mode (ingen eller forkert doctype) begynder browsere (mest IE
efter min erfaring), at gætte sig mere eller mindre frem til hvordan
siden skal se ud. Derfor kan kode som umiddelbart er mangelfuld eller
forkert se rigtig ud alligevel. Når nu du bruger en doctype forsøger
browseren istedet at overholde standarden, og dermed kan der opstå
forskelle i udseendet af siden.

Nok om det, for rent konkret kan du løse dette problem ved at skrive:
body,html {height:100%;margin:0px;padding:0px}
der hvor du har al din css-kode. Når du skriver noget i procent bliver
det altid i forhold til det omkransende element (parent kalder man det).
Ved at give en højde på body og html på 100% sørger man for at tage
100% af vinduet (kan man vel godt kalde for html-elements parent, selvom
jeg ikke er sikker på præcis hvad browseren måler efter).