Fiskesuppe med fladfisk
Fra : Charlotte

Dato : 20-08-05 03:56

Hejsa

Mangler en god opskrift på en fiskesuppe hvor jeg kan bruge en masse flade
jeg har fanget. Har selvfølgelig ikke fileteret dem da jeg ved jeg skal
bruge benene til en god fond. Nogen gode opskrifer?

Charlotte

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-08-05 15:16

> [...]
> jeg har fanget. Har selvfølgelig ikke fileteret dem da jeg ved jeg skal
> bruge benene til en god fond. Nogen gode opskrifer?

Ja.

Du slipper ikke for at filere dem.

Skær kødet af benene. Kog ben og skind op med løg og gulerødder og lad det
simre i et stykke tid.

Si suppen fra.

I en anden gryde gyldner du løg i smør og tilsætter et par spiseskefulde
hvedemel. Fiskekødet og de grøntsager, du synes om hældes ved. Jeg krydrer
med rød peber/paprika og frisk eller tørret chili. Og salt. Så hælder du
suppen over og lader hele molevitten simre til mørhedspunktet er nået.

Du kan jo smide et glas god hvidvin ned til suppedasen og en håndfuld rejer
er heller ikke at foragte.

Hvis du har rigelig adgang til fisk, må du prøve dig frem indtil du når dine
favoritsupper. I Bretagne laver de en brun version, hvor de har noget
kalvefond med i gryden, så der er nok at gå igang med. God fornøjelse. Og
god appetit.

Margrete

Fra : Charlotte

Dato : 20-08-05 15:17