Skype
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 19-08-05 16:06

Hej

Jeg sidder i øjeblikket i USA med min bærbar og vil gerne ringe billigt
hjem til Danmark. Jeg har hørt om noget der hedder Skype. JEg ved at
emnet sikkert hat være oppe tusinde gange før, men nu spørger jeg altså
lige endnu engang.

Er der nogen som kan give en kort intro til hvad Skype er?

Hvad koster det?

Hvordan virker det med betaling? (hvis det nu ikke er gratis)

Jeg har mikrofon og højtalere og min bærbar er sluttet til højhastigheds
internet. Er der mere hardware jeg har brug for?

Mvh. Hans

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 20-08-05 04:45

Hans J. Jensen skrev:

> [...]
> hjem til Danmark. Jeg har hørt om noget der hedder Skype. JEg ved at
> emnet sikkert hat være oppe tusinde gange før, men nu spørger jeg altså

Jeg bruger ikke skype, men SIP fra musimi.dk. Jeg bruger det både med
softwaretelefoner på min bærbare, adaptorer og en Zyxel P2000W Wifi telefon
(jeg bruger den ikke hver gang fordi det er min kærestes

> Er der nogen som kan give en kort intro til hvad Skype er?
>
> Hvad koster det?

Til Danmark koster Musimi 8 øre i minuttet (medmindre modtageren også har
IP-telefoni, så er det gratis).
Hvis du også skal have et dansk telefonnummer så dem i Danmark kan ringe
billigt til dig, koster det 7.50 kr/måned, men en bærbar har du nok ikke
tændt nok til at det er praktisk.

> Hvordan virker det med betaling? (hvis det nu ikke er gratis)

Forudbetaling.

> Jeg har mikrofon og højtalere og min bærbar er sluttet til højhastigheds
> internet. Er der mere hardware jeg har brug for?

Det kan være en fordel at bruge hovetelefoner/ørepropper eller et headset så
lyden fra højttalerne ikke går i mikrofonen. Jeg har et med en lille
mikrofon på ledningen og en enkelt øreprop. Det fylder ikke ret meget.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-08-05 08:32

In article <430657da$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> lige endnu engang.
>
> Er der nogen som kan give en kort intro til hvad Skype er?

En lukket protokol der vil konkurrere med standarden som er SIP.

Jeg anbefaler SIP i stedet.

Du kan købe mange bokse til IP telefoni via SIP, den sætter du bar i
netttet, og din telefon virker hos den udbyder du nu har.

Jeg har min hos musimi.dk - og hvor jeg end sætter den til, så har
jeg et telefonstik med et dansk telefonnummer jeg kan ringe til/fra
(koster 7,50 kr i måneden i abbo at folk kan ringe til dig på dansk
nummer).

Amerikanske udbydere (hvis du også vil have et US nummer) er
www.sipphone.com
www.freeworlddialup.com

og mange andre. Nogle udbydere udover disse låser deres adaptere så du
ikke kan bruge dem med andre.

Jeg anbefaler du køber en Sipura SPA-2000 eller SPA-2100 (med router)

> Hvad koster det?
>
> Hvordan virker det med betaling? (hvis det nu ikke er gratis)

De bruger alle plastickort.

> Jeg har mikrofon og højtalere og min bærbar er sluttet til højhastigheds
> internet. Er der mere hardware jeg har brug for?

Ja, du skal have headset og Mikronfon. ellers er der problemer med ekko
og feedback.