marinerede hvidløg
Fra : Inger

Dato : 19-08-05 17:00

Hej NG

Jeg vil gerne lave min egen marinerede hvidløg, men mangler opskriften
på marinaden. Nogen der har en god en?

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 19-08-05 22:43

Hej Inger
Pil alle de fed du skal bruge og prik demforsigtigt alle sammen.Kog dem så i
ca 5 minutter.
Lav en oliemarinade og varm den op --uden at koge med :
karry,chili,honning -div. krydderurter , eller en vineddikelage med friske
krydderurter og hele peberkorn og havsalt...........
Læg løgene i små glas ,der er rengjorte og hæld den varme lage på og læg
derpå låg på .
Begynd at smage efter ca 1 mdr.
mvh mcloud

Fra : Inger

Dato : 20-08-05 09:58

Det er en olie-eddike lignende marinade a la dem man køber i butikkerne
jeg tænker på...Man kan købe glas med hvidløg og oliven og også nogle
hvor der både er hvidløg og oliven i. Er det sådan en du her giver
opskrift på?

Jeg skulle måske have startet tråden med at skrive at jeg er helt på bar
bund, så når du skriver:
> Lav en oliemarinade og varm den op --uden at koge med :
> karry,chili,honning -div. krydderurter , eller en vineddikelage med friske
> krydderurter og hele peberkorn og havsalt...........

Så er jeg allerede stået lidt af og aner ikke hvor jeg skal starte
Og når du skriver "diverse krydderurter" er jeg også helt stået af. Jeg
er (desværre) ikke særligt god til krydderurter og aner ikke hvad der er
godt til hvad. Så en liste over forslag til hvilke der vil være gode er
meget velkommen

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 20-08-05 11:42

Hej Inger
For det første er det ikke dem som du køber jeg her kopierer, men mine
egne
opskrifter og erfaringer der videregives-det gælder om at exp. og finde
lige
den smag man kan lide og engredienserne er jo ikke dyrere end at det kan
overkommes.

Med krydderurter mener jeg friske urter ,der kan også bruges tørrede ,med
der har jeg ikke den store erfaring.

Hvidløg-rosmarin -timian er godt.
Hvidløg-chili er godt,styrke må man exp. med.
Hvidløg -basilikum -citronsaft er godt.
Hvidløg -oregano - koriander er godt.
Hvidløg-honning og balsamico er godt

Du kan stortset bruge olie eller eddike ,bare du smager til så det er en
smag du kan lide.

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Inger

Dato : 20-08-05 12:41

mcloud wrote:
> [...]
> Hvidløg-honning og balsamico er godt
>
> Du kan stortset bruge olie eller eddike ,bare du smager til så det er en

Hej Kim

Det var skam heller ikke min mening at antyde nogt i den stil. Det jeg
mente var at jeg godt kan lide noget i stil med dem man køber. jeg er
glad for at du gider dele ud af dine erfaringer

Tak for listen med krydderurter, jeg tror jeg vil prøve at lave to-tre
forskellige og se hvad jeg kan lide

Lige for at være helt sikker på fremgangs måden: Jeg koger hvidløgene
som du skrev. Så varmer jeg min olie-krydder blanding op uden at koge og
hælder den over hvidløgene og så står det en måneds tid.?

Og så bliver jeg nødt til at spørge hvad balsamico er? Jeg har hørt om
det før, men må indrømme at jeg faktisk ikke ved det... Og har du en
bestemt honning du foretrækker?

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 20-08-05 14:42

Hej Inger

Jeg forstod godt dit spørgsmål,hvis du fik opfattelse af at jeg bed lidt af
dig ,var det bestemt ikke min hensigt.

Balsamico er et eddikeprodukt ( nogle eddiker er lagret lige så længe som
god vin,dvs. 3-5-8-10-15-20-25-30 -40 og 50 år ) som man bruger i salater
,saucer ,desserter osv.
En god balsamico er eller kan være rimelig dyr,men hvis du lige som jeg kan
lide gode ingredienser og råvarer og ellers har madlavning og exp. med dette
at gøre,så er dette produkt et " MUST ".
Du kan f.eks koge balsamico ned til en sirup´s agtig konsistens og så lave
balsamico/honning glaserede løg som tilbehør til f.eks Okse-kalvesteg og
til mange andre ting.

Feks sylter jeg selv mine rødbeder -det er selvfølgelig dyrere end at bruge
eddike -men rødbeder kogt i balsamico med honning og lidt kanelstang
,peberod og timian det er MUMS. eller jule rødkål.

Jeg bruger timianhonning som jeg har købt i Grækenland ,men de fås også hos
de veletablerede etniske grønthandlere eller en gang imellem i Netto,Fakta
eller Aldi når der er kampagner med landetemaer.

Det som jeg gør er at experimentere hele tiden ,jeg høster stor begejstring
og anerkendelse for min julerødkål og mine rødbeder.

Er så heldig at have en svigermor/far der har et lille hus på Rhodos ,så de
tage en del med hjem og jeg tilbereder så forskellige ting ,som de også har
glæde af.

Laver selv mine egne oliven helt fra træet til de ligger færdige og kan
spises som de er eller som marinerede med forskellige krydderier og friske
citroner fra mit lille citrontræ når dette bær frugter .
Held og lykke og du er selvfølgelig velkommen til at spørge hvis du evt. vil
vide mere om mine exp.

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 20-08-05 16:07

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> [...]
> citroner fra mit lille citrontræ når dette bær frugter .
> Held og lykke og du er selvfølgelig velkommen til at spørge hvis du evt.

Hej Kim.

Du er en heldig kartoffel - tillykke med det. Har du lyst til at dele dine
rødbeder med os? Julerødkålen tror jeg du har delt i en tråd for længe siden
(måske ved juletid?)

Margrete

Fra : mcloud

Dato : 20-08-05 19:35

Hej Margrete
Tak fordi du bruger eller læser mine indlæg.Jeg sylter rødbeder på flg
måde:

Små Rødbeder rengøres og koges ca 20-30 minutter i almindelig vand med
lidt salt og et par peberkorn.
Derefter skrælles de og skæres i ca 1 cm tykke skiver og lægges i
rengjorte
sterile-atamonskyllede glas.

Lage :
2/4 Balsamicoeddike,2-3 spsk honning,1/4 rødvinseddike og vand 1/4,1
kanelstang på ca 8-10 cm ,5-6 nelliker,en lille dusk frisk timian,2 frisk
stængler rosmarin og et par strimler appelsinskal,bringes op til
kogepunktet
og hældes over i glassene med rødbeder,i hvert glas lægges 1 skive frisk
peberrod på 1 ½ cm .Lågene skrues på og de sættes væk i minimun 2-3 uger.

Vupti så har i de mest aromatiske og lækre rødbeder og de kan sagtens
spises
før og efter Jul.
God fornøjelse

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Inger

Dato : 20-08-05 20:32

mcloud wrote:
> [...]
> citroner fra mit lille citrontræ når dette bær frugter .
> Held og lykke og du er selvfølgelig velkommen til at spørge hvis du evt. vil

Hej Kim

Tusind tak dine svar. Dine rødbeder lyder lækre, jeg elsker rødbeder!
Måske jeg prøver dem, når jeg har prøvet hvidløgene...

Timian honning har jeg så aldrig hørt om. Men kan akaciehonning mon
bruges? Det spiser jeg på min musli hver morgen istedet for sukker...

Det lyder som om du er rigtig god til at eksperimentere For at
kunne det skal man kende sine ingredienser ret godt, synes jeg... Jeg
gør det ikke så meget endnu, for jeg synes der er så meget at lære. Jeg
er dog begyndt på det når jeg bager brød, og det får jeg også ros for.

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 20-08-05 20:56

Hej Inger
Selfølgelig kan du bruge akaciehonning-det jeg bruger er kun fordi jeg kan
få fat i det.
Held og lykke fremover med dine experimenter .
Hvis du nu kommer frem til nogle rigtig gode ting ,må du da godt skrive et
par ord ,du kan kontakte mig via min hjemmeside.
mvh Kim

Fra : Inger

Dato : 21-08-05 10:11

mcloud wrote:
> [...]
> Hvis du nu kommer frem til nogle rigtig gode ting ,må du da godt skrive et
> par ord ,du kan kontakte mig via min hjemmeside.

Hej Kim
Tak skal du have. Jeg har lige kigget forbi din hjemmeside, den ser da
flot ud . Jeg tror jeg vil kigge lidt nærmere på nogle af
opskrifterne, især den hjemmelavede tomat suppe. den ser lækker ud!
Jeg tror ikke jeg liige kommer frem til noget "rigtigt godt" som du ikke
selv kender til men hvis jeg gør skal jeg da nok lade dig vide

Inger