indisk mad
Fra : bjarne

Dato : 19-08-05 17:41

hej gruppe

jeg kunne godt tænke mig at lære at lave indisk mad. Er der nogen som
kan anbelfale en god kogebog? og hvor er det godt at købe
ingredienser? Jeg bor på islands brygge i kbh.

spanx

Fra : es

Dato : 19-08-05 19:57

Hej, der findes nogle fine opskrifter på DR's hjemmeside (Madhur
Jaffrey). Har tjekket dem, de ser ret autentiske ud. Er klar over det
ikke er en kogebog, men de er gratis her er link

http://www.dr.dk/mad/program_alle_opskrifter.asp?inpProgramID=4

Samme dame har udgivet en begynderbog som er oversat til dansk. Den
kender jeg så ikke, men tjek selv her. Hun laver superindisk, så mon
ikke den er ret fin:

http://www.arnoldbusck.dk/product.asp?catalog%5Fname=ArnoldBusck&category%5Fname=&product%5Fid=87%2D614%2D0353%2D9

så findes der nogle meget gode, små billige kogebøger af Charlotte
Kirchheiner. Hun lyder ikke særlig indisk, men det er hun.
Pæreindisk, eller hvad det hedder.
De er udgivet på forlaget Klitrose, og er totalt primitive. Ingen
billeder, stavefejl etc. Men hendes opskrifter er guddommelige. Dog kan
de godt se lidt overvældende ud for en begynder.

Så findes der en gammel bog "Den indiske kogebog", den er desværre
udgået. Det er en god begynderbog, men her må du på jagt hos
antikvariaterne.

Mht ingredienser kan næsten enhver invandrerbutik vist levere hvad du
skal bruge af krydderier og frisk ingefær, chili og den slags. Og skal
det være kvali, kan du overveje Thai Supermarkedet på Østerbrogade,
det er på venstre hånd lige før du kommer til Svanemøllen.
Han er nogen gange leveringsdygtig i frisk gurkemeje og den slags. Og
basiskrydderierne har han.
Det er bedst at købe krydderierne hele og selv male dem efterhånden.
De fleste stødte krydderier kommer hurtigt til at smage af støv.
Invester i en elektrisk kaffekværn, bare sådan en slave en til 100
kr. Den gør jobbet fint.

held og lykke, hilsen esther

Fra : Mick Tagmos

Dato : 20-08-05 08:21

[...]

Den kogebog har jeg, den er bare super!!!

Mick

Fra : b

Dato : 23-08-05 23:24

Tak for de gode svar. Jeg har bestilt den der madhur jaffrey. Så må
vi se om jeg kan finde ud af det...