Dårlig lugt i sommerhus -
Fra : Calle

Dato : 18-08-05 23:02

De sidste par år har vi døjet med dårlig lugt i sommerhuset, en lugt vi
ikke kan komme til livs.
Nok på grund af høje træer har huset fået for lidt lys og luft, det gav som
resultat en muggen lugt i hele huset, men nu 2 år efter træerne er fældet
og der igen er lys og luft omkring huset, lugter det stadig.

Gulvet er støbt og med tæppe på, er der nogen ide i at lægge et lag
plastik mellem beton og gulvtæppe, af hensyn til fugt fra jorden ?

Er der midler man kan bruge til fjerne lugt fra trævægge og lofter,
jeg tænker her på at afvaske hele huset ?

Gode råd er velkomne -

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-08-05 07:00

Calle wrote:

> Gulvet er støbt og med tæppe på, er der nogen ide i at lægge et lag
> plastik mellem beton og gulvtæppe, af hensyn til fugt fra jorden ?

Har du undersøgt tæpperne nøjere? Det kan være nødvendigt at skifte dem,
eller bedre fjerne dem og lægge en anden type gulv. Så vidt jeg husker
anbefaler man en dampspærre hvis man lægger laminatgulv på beton, det er
muligt at det samme er en fordel ved tæppebelægning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Frank Christensen

Dato : 19-08-05 20:25

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> anbefaler man en dampspærre hvis man lægger laminatgulv på beton, det er
> muligt at det samme er en fordel ved tæppebelægning.

Tak for svarene på mit spørgsmål -

Det er uden tvivl en god ide med solvarme og affugter, med det installeret
havde problemet jo nok ikke opstået.
Huset har stået i over 20 år inden der kom fugtproblemer, så nu hvor træerne
omkring huset er fældet kan det vel blive som før.
Men for at fjerne lugten. tror jeg også det bliver nødvendigt at smide de
gamle
tæpper ud, og så eventuelt lave et trægulv - jeg har godt 5cm. til rådighed.
Spørgsmålet er så om jeg kan lave lidt isolering og en fugtspærre for at ud-
nytte de 5cm. bedst muligt.

Venlig hilsen -
Calle

Fra : Calle

Dato : 20-08-05 00:01

Fra : E. Jensen

Dato : 19-08-05 08:36

> [...]
> resultat en muggen lugt i hele huset, men nu 2 år efter træerne er fældet
> og der igen er lys og luft omkring huset, lugter det stadig.

Sådan en her er nok en god ide
http://solkraft.dk/product.asp?product=235&sub=0&page=1

Fra : jones_net

Dato : 19-08-05 08:38

"Calle" <nordteknikspam@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der midler man kan bruge til fjerne lugt fra trævægge og lofter,
> jeg tænker her på at afvaske hele huset ?

Jeg har ikke prøvet dette system selv, men har hørt en del godt om det.
http://www.aidt.dk/dansk/affugtning/Solarventi.html
forside: www.aidt.dk

Vil tro, at det kan varme huset igennem, så det fjerne lugt i træværk, men
sikkert ikke i gulvtæpper og lign.

/J