Murstensstøv på vægge i nybyg
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 18-08-05 21:20

Hej

Vi flyttede ind i vores nye hus i januar i år. Huset har vandskurede vægge
overalt, som er hvidmalede. Der er listelofter overalt med almindelige
skyggelister.

Kort efter indflytning støvsugede jeg lidt murstensstøv af på forskellige
vægge. Jeg tænkte ikke videre over det, idet støvet nok kom fra montering
af diverse hylder mm.

Men nu her 6 mdr. efter indflytning går jeg stadig i ny og næ og støvsuger
murstensstøv ned fra væggene. Flere steder hænger støvet næsten helt oppe
ved skyggelisten.

Hvorfor daler der stadig ned?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Max

Dato : 19-08-05 14:21

Hej Bo

> Hvorfor daler der stadig ned?

Er der monteret en liste hele vejen rundt der bære loftet,
så kan den jo arbejde og så drysser det jo ud.

Mvh Max

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-08-05 15:06

In news:k6tshask6bl.92zhjp0p387g$.dlg@40tude.net,
Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> Typed:

> Hvorfor daler der stadig ned?

Fordi du
1. ikke har støvsuget loftet
2. ikke har fuget rundt kanten

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-08-05 21:29

[...]

> Fordi du
> 1. ikke har støvsuget loftet
> 2. ikke har fuget rundt kanten

du har ret i begge punkter.. støvsugningen kan jeg forstå, men er det
normalt, at man skal fuge rundt ved alle skyggelister?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 21-08-05 06:51

In news:3c9xwkcqrpn.c2q2tzi3u5ms$.dlg@40tude.net,
Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> Typed:

> du har ret i begge punkter.. støvsugningen kan jeg forstå, men er det
> normalt, at man skal fuge rundt ved alle skyggelister?

Nu ved jeg ikke hvordan dit hus er konstrueret, men i mit hus er der i nogle
steder en lille spalte mellem ydervægge og loft, det bevirker at støv fra
loftet kan drysse ned i stuerne. Jeg opdagede det, da jeg på loftet borede
hul i gavlen, og ikke tog det så højtideligt med rengøringen, der blev ved
med at komme fint rødt støv (fra røde mursten) ned i stuen. Løsningen er 1.
evt. kombineret med 2.

Mht. det normale..
Et listeloft vil jo ligge med en smule afstand til væggen, dels fordi det er
nemmere at montere når der er en smule spillerum, dels fordi der skal være
plads til træets bevægelser (rum temperatur, og luft fugtighed)

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 23-08-05 19:35

[...]

> [...]
> nemmere at montere når der er en smule spillerum, dels fordi der skal være
> plads til træets bevægelser (rum temperatur, og luft fugtighed)

jeg forstår såmænd godt, at der kan være lidt luft, men en mursten er for
mig ikke lig murstensstøv.. hvis man har sten liggende på loftet, så
drysser der jo heller ikke sand ned, om du forstår.. (?)

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-08-05 19:43

In news:wpiwzmtscu5x$.1dejhxsnvlvlm.dlg@40tude.net,
Bo Kamp Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> Typed:

> jeg forstår såmænd godt, at der kan være lidt luft, men en mursten er
> for mig ikke lig murstensstøv..

Som jeg læser din subjekt linie, er der tale om et sprit nyt hus..
Jeg tvivler på at håndværkerne har gjort noget synderligt ud af rengøringen
af dit loft.
Jeg har endnu til gode at opleve bygningshåndværkere, som ikke sviner.

Hvis man frembringer støv, og ikke 1. bortskaffer det eller 2. isolerer sig
ud af problemet, så vil tyngdekraften, vibrationer, og vind få støvet til at
bevæge sig..

> hvis man har sten liggende på loftet,
> så drysser der jo heller ikke sand ned, om du forstår.. (?)

Right

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-05 11:44

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev

> jeg forstår såmænd godt, at der kan være lidt luft, men en mursten er for
> mig ikke lig murstensstøv.. hvis man har sten liggende på loftet, så
> drysser der jo heller ikke sand ned, om du forstår.. (?)

Du skriver, at du har helt nye vandskurede vægge. Efterhånden som de tørrer
ind, så vil de også afgive mikroskopiske støvrester fra overfladen, også
selv om den er malet.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-08-05 11:41

> [...]

> murstensstøv ned fra væggene. Flere steder hænger støvet næsten helt oppe

Det er varmen, som trækker det med op.

Hvad er din luftfugtighed?

Noget tyder på, at dit indeklima måske er for tørt, så jeg ville nok sætte
nogle vandbeholdere på radiatoren.

Claus