HID lys / digital fotografering
Fra : Henrik

Dato : 18-08-05 19:56

Er der mon nogle her i gruppen der kan råde mig mht HID lys og uv
digitalfotografering ?
Er denne "cocktail" sund - her mener jeg - får man "forkerte" farver
på sit kamera ved brug af HID i stedet for flash ?
Hvordan reagerer lysmåleren ved HID ?

Min plan var at købe en Salvo HID 10 watt som jeg både kan bruge til
alm dykning - og til foto.. Samtidig vejer sådan en krabat kun 2 kilo
og det jo ret praktisk til rejse brug.

For og imod - flash - halogen - HID til digitalfoto....?

Mvh
Henrik

Fra : HKN

Dato : 18-08-05 21:27

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> wrote in message
[...]

Jeg spurgte engang om det samme på scubaboard.com - svaret var fra flere
af
de dygtige UV-fotografer, at HID lygten langtfra giver lys nok ift en
extern
flash. Desuden kan du nok ikke holde lygten i en markant anden vinkel, til
at du kan undgå backscatter.

Jeg købte nu alligevel en 10W HID lygte Den giver et ganske godt lys!

Mvh
Henrik

It has removed 2 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-05 06:17

>Er denne "cocktail" sund - her mener jeg - får man "forkerte" farver
>på sit kamera ved brug af HID i stedet for flash ?
>Hvordan reagerer lysmåleren ved HID ?

Den er helt fin og lysmåleren får du ikke problemer med. Dog giver sådan en
lygte ikke meget lys i foto sammenhæng og med stor sandsynlighed spreder den
ikke lyset nok til at udlyse billedet.

Man kan sikkert tage nogle fin makro billeder.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Anders

Dato : 19-08-05 06:31

> Er denne "cocktail" sund - her mener jeg - får man "forkerte" farver
> på sit kamera ved brug af HID i stedet for flash ?

Det fine ved digital foto er at man istedet for at rode med filtre blot
kan ændre på hvidbalancen og - vupti - er de "forkerte" farver væk.
Hvis dit kamera kan skyde RAW kan du ovenikøbet nemt ændre det foran
datamataten senere.

Moderne HID-pærer er stort set full-spectrum, hvilket vil sige at der
ikke er "huller" i farvegengivelsen (prøv f.eks. at fotografere under
natrium-lamper - alt der ikke er gult bliver sort!).

Disclaimer: Jeg har ikke fotograferet med hverken HID eller halogen
under vand, men til gengæld en hel del over vand og jeg kan ikke
forestille mig at H20 mediet burde ændre på de grundlæggende fysiske
principper

Mvh Anders

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-05 23:34

Henrik skrev i Message-ID:
> [...]

> Min plan var at købe en Salvo HID 10 watt som jeg både kan bruge til
> alm dykning - og til foto.. Samtidig vejer sådan en krabat kun 2 kilo

Salvo anvender Brightstar og ikke Welch-Allyn elementer. Førstnævnte
skal efter sigende have en temmelig ustabil farvetemperatur. Brug
hellere WA.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-08-05 09:20

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Salvo anvender Brightstar og ikke Welch-Allyn elementer. Førstnævnte
> skal efter sigende have en temmelig ustabil farvetemperatur. Brug
> hellere WA.

Det har i min erfaring ingen praktisk relevans, til gengæld kan du ikke
ødelægge brightstar pæren da denne er designet til at sidde i biler i
modsætning til WA som er lavet til tandlæger :) Jeg hører også rygter om at
brightstar pærene koster 70 kr. i modsætning til WA der koster omkring 750
kr.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 16:52

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<43098aa6$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det har i min erfaring ingen praktisk relevans,

.... det kan godt være for foto, men for UV _video_ har det i alt fald!

Fra : Henrik

Dato : 22-08-05 18:41

Hvilke pærer har de lyger du forhandler ?
Villle det i bund og grund måske være bedre med Halogen til foto ?
I så fald hvor kraftig ?

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-08-05 18:51

Hvilke pærer har de lyger du forhandler ?
Villle det i bund og grund måske være bedre med Halogen til foto ?
I så fald hvor kraftig ?

HID er fint til digitalfoto da de fleste kameraere har rimeligt nemt ved at
finde den rette hvidbalance. Det med at HID ikke skulle være så godt er mere
til ældre udstyr som ikke kan finde den rette balance. Halogen er mange
forskellige ting jeg vil gætte på at HID giver 2-3 gange mere lys ned end
halogen men stadig meget mindre end en blitz.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 22-08-05 19:41

Blitz giver nok bedre lys - men set i "lyset" :) så vil jeg tro en
lygte er en god ting..fordi:
man kan fokusere med lyset og se resultatet gennem søgeren, hvor jeg
har en ide' at blitzen er lidt svær at håndtere/ramme/belyse
nøjagtigt ....... og så kan man bruge lygten til andet end foto !

Har man ikke svært ved at sprede HID lyset med et godt resultat foto
taget i betragtning - det virker altid meget fokuseret ?

Henrik

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-08-05 22:16

> [...]
>har en ide' at blitzen er lidt svær at håndtere/ramme/belyse
>nøjagtigt ....... og så kan man bruge lygten til andet end foto !

Du har ret derfor sætter man også gerne sin lygte ved siden af blitzen så
man bruger den til fokus og for at se om lyset rammer rigtigt.

>Har man ikke svært ved at sprede HID lyset med et godt resultat foto
>taget i betragtning - det virker altid meget fokuseret ?

Som til alle andre lygter kan man få dem med forskellige paraboler som giver
den spredning man ønsker. Jeg har selv en 30 watt HID med 110 grader
spredning plua matglas. Med den kan jeg tage billeder med fornuftig tid
blænde op til en meter væk.

www.havbasserne.dk er der et billede af en jomfruhummer der er taget med
den lygte.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 19:46

Henrik skrev i Message-ID:
<1124732447.965535.321030@o13g2000cwo.googlegroups.com>:

> Hvilke pærer har de lyger du forhandler ?

Vi kan både levere DIRZone (med WA) og Salvo (BS).

> Villle det i bund og grund måske være bedre med Halogen til foto ?

Jeg tror farvespektret ved halogen er for gult, men dette kan måske
klares af kameraets hvidbalanceindstilling eller i efterbehandlingen.

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-08-05 22:09

> Jeg tror farvespektret ved halogen er for gult, men dette kan måske
> klares af kameraets hvidbalanceindstilling eller i efterbehandlingen.

De fleste ældre kameraer har en indstilling til halogen da det var det man
brugte mest til video.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 21:16

Henrik skrev i Message-ID:
<1124736035.177466.273970@f14g2000cwb.googlegroups.com>:

> Har man ikke svært ved at sprede HID lyset med et godt resultat foto
> taget i betragtning - det virker altid meget fokuseret ?

Jeg vil tro man skal bruge en "nopret" reflektor for det bedste,
diffuserede lys. Så må man have flere med, så man kan skifte.

Fra : Henrik

Dato : 23-08-05 19:13

Var lige inde i en dykkerbiks og fik afvide at en 10 watt HID sagtens
kunne lyse gennem noget materet plastic så lyset ville blive
diffust....
Jeg er dog ikke sikker på at 10 watt HID er lige så kraftigt gennem
materet plastic som 50 watt halogen - selv om det er hvidere - er det
ikke nær så kraftigt som halogenen som jo er "5 gange stærkere" ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-08-05 19:19

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
>Var lige inde i en dykkerbiks og fik afvide at en 10 watt HID sagtens
>kunne lyse gennem noget materet plastic så lyset ville blive
>diffust....

Så må det jo være sandt?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-08-05 20:00

Henrik skrev i Message-ID:
<1124820764.739471.118270@g44g2000cwa.googlegroups.com>:

> Jeg er dog ikke sikker på at 10 watt HID er lige så kraftigt gennem
> materet plastic som 50 watt halogen

Nej. Jeg ville vælge 18W.