Public key signering
Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 09:50

Hej

Jeg har spekuleret på noget.

Når jeg signerer f.eks. en e-mail med min offentlige nøgle fra TDC, så kan
modtageren verificere certifikatet ved at bruge TDC's offentlige nøgle på
det og hvis det kan dekrypteres så regner man med at man kan stole på TDC
som fortæller at det er mig. Nu har modtageren så min offentlige nøgle.

I certifikatet står der mit navn. Hvad hvis en anden har samme navn som mig?
Der står også en e-mail adresse, men hvem siger at modtageren kender
afsenderens e-mail-adresse? Sidste mulighed er et PID som ikke giver megen
mening for normale mennesker.

Hvordan kan modtageren bekræfte at der er tale om mig? Så vidt jeg kan se er
det kun PID'et der er unikt for mig.

Jacob

Fra : Jan

Dato : 18-08-05 10:11

Hej
PID koden er hos TDC koblet sammen med din navn og mail. Da pinkode m.v.
sendes som alm. post ud til den person som bestiller et Digitalsignatur bør
der kun være rette kodetager som kender koden der skal bruges for at signere
og eller kryptere en mail.
Modtageren kan så ved hjælpe af signaturen se om der skulle være ændet i
mailen undervejs. TDC har også en service som kan "oversætte" en PID kode
til en cpr-nr. som bl.a. for det offentlige er lidt mere sigende end en
signatur.
Kik evt. på TDC hjemmeside - eller kontakt dem for nærmere oplysninger - de
plejer at være meget venlige til at hjælpe.
m.v.h.
Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 18-08-05 10:14

Den Thu, 18 Aug 2005 11:11:11 +0200 skrev Jan:
> [...]
> mailen undervejs. TDC har også en service som kan "oversætte" en PID kode
> til en cpr-nr. som bl.a. for det offentlige er lidt mere sigende end en

Det er meget godt, men det besvarer ikke spørgsmålet. Hvordan kan
modtageren se at det rent faktisk er Hans Hansen, Odense der er
afsenderen, og ikke Hans Hansen, Thisted?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-08-05 10:45

Kent Friis wrote:

> Det er meget godt, men det besvarer ikke spørgsmålet. Hvordan kan
> modtageren se at det rent faktisk er Hans Hansen, Odense der er
> afsenderen, og ikke Hans Hansen, Thisted?

Ja, det bliver jo ikke nemmere af, at der er to personer
i Thisted, der begge hedder Hans Hansen. Og der er mange
flere i Odense.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 10:48

> Det er meget godt, men det besvarer ikke spørgsmålet. Hvordan kan
> modtageren se at det rent faktisk er Hans Hansen, Odense der er
> afsenderen, og ikke Hans Hansen, Thisted?

jooo, delvist. Hvis følgende er korrekt så er alt vel godt:

Fra : Kent Friis

Dato : 18-08-05 10:52

Den Thu, 18 Aug 2005 11:47:58 +0200 skrev Jacob Jensen:

> jooo, delvist. Hvis følgende er korrekt så er alt vel godt:
>
> "TDC har også en service som kan "oversætte" en PID kode til en cpr-nr. som
> bl.a. for det offentlige er lidt mere sigende end en signatur."

Den overså jeg... Men på den anden side, det er muligt det hjælper
det offentlige, men hvor mange af vennernes CPR-numre kender du?
Chefens? Bank-rådgiverens?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-08-05 11:18

Kent Friis wrote:

> Den overså jeg... Men på den anden side, det er muligt det hjælper
> det offentlige, men hvor mange af vennernes CPR-numre kender du?
> Chefens? Bank-rådgiverens?

Du kender sikkert alder og fødselsdato for en del af dem, og så
kan CPR-nummeret da hjælpe dig lidt. Men er muligheden for at
slå CPR-nummeret op tilgængelig for hvem som helst?

Ifølge Danmarks Statistik er der 3542 personer, der hedder Hans
Hansen. Og da der næppe er nogen af dem, der er over 1000 år
gamle er det overvejende sandsynligt at der er to af dem, der
er født nøjagtigt samme dag.

Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 11:17

> Den overså jeg... Men på den anden side, det er muligt det hjælper
> det offentlige, men hvor mange af vennernes CPR-numre kender du?
> Chefens? Bank-rådgiverens?

Enig, men det er jo det eneste helt unikke vi har at gå efter.

Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 18-08-05 17:21

Den Thu, 18 Aug 2005 12:16:59 +0200 skrev Jacob Jensen:

> Enig, men det er jo det eneste helt unikke vi har at gå efter.

Det er sjældent de bor på samme adresse - og den er der nok større
chance for at man kender end cpr-nummeret.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 10:47

> TDC har også en service som kan "oversætte" en PID kode til en cpr-nr. som
> bl.a. for det offentlige er lidt mere sigende end en signatur.

ahhh, se det er jo nøglen til mit spørgsmål. Hvor er den?

Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-08-05 10:51

I dk.edb.sikkerhed, skrev Jacob Jensen:

> ahhh, se det er jo nøglen til mit spørgsmål. Hvor er den?

Det er en betalingsservice.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 18-08-05 12:07

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> skriver:

> Det er en betalingsservice.

Og den er kun tilgængelig hvis du i øvrigt har ret til at vide en
persons cpr-nummer (det kan du fx få via samtykke fra personen selv).

Jeg mener at huske at der også findes en PID til adresse-service hos
TDC. Også en betalingsservice.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 12:49

> Jeg mener at huske at der også findes en PID til adresse-service hos
> TDC. Også en betalingsservice.

Så vidt jeg ser er det to problemer:

1 - Man skal betale
2 - Der kan godt være 2 personer i samme husstand med samme navn.

Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-08-05 12:57

> Så vidt jeg ser er det to problemer:
>
> 1 - Man skal betale

Det var en del af målet for den digitale signatur.

> 2 - Der kan godt være 2 personer i samme husstand med samme navn.

Men hvis man sender posten til adressen, så finder den nok den korrekte
person alligevel.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-08-05 13:07

> Men hvis man sender posten til adressen, så finder den nok den korrekte
> person alligevel.

Ja, men hvis en person X sender en mail fra husstanden hvor der bor to
personer ved navn X og signerer den, ved jeg ikke hvilken af de to personer
den kommer fra.

Jacob

Fra : Jan

Dato : 18-08-05 14:26

Det hurtigste og lettest for dig er nok at kontakte de teknikkere hos TDC
som kender systemet - det vil formentlig ikke tage dem mange minutter at
svare dig på dine spørgsmål.
Her kan der "rodes" rundt i flere uger.
TDC har folk som sidder klar til at hjælpe folk som fx. skal bruge signering
i forbindelse med forskellige webservices.
TDC har sidder specielt til udviklere hvor der også ligger demosignaturer,
sourcekode m.v.
Så spild ikke din tid - men sende dem en mail eller tag tlf.

(obs! har intet med TDC at gøre)

Fra : Jan

Dato : 18-08-05 14:37

se evt. her:
http://erhverv.tdc.dk/digital/pi.php

m.v.h.
Jan

Fra : Flemming E. Vester

Dato : 21-08-05 12:55

> [...]
> mening for normale mennesker.
>
> Hvordan kan modtageren bekræfte at der er tale om mig? Så vidt jeg kan se
Ikke helt, den hemmelige nøgle der bruges til at signe beskeden er unik for
dig.

Sagen er, at der til en Digitale Signatur hører to nøgler. En offentlig
(public) nøgle og en hemmelig (secret) nøgle.
Når du underskriver en e-mail benyttes din _hemmelige nøgle_. Når andre
checker om det virkelig kommer fra
dig, benyttes din offentlige nøgle.

Da kun du kender den hemmelige nøgle er det kun dig, der kan underskrive
meddelelserne. Ved at bruge
meddelelsen, din underskrift og din offentlige nøgle kan det kontrolleres
hvorvidt meddelelsen kom fra dig.

Da Digitale Signaturer kan brydes, hvis der findes tilpas mange meddelelser
og tilsvarende underskrifter,
er der sat en tidsbegræsning på hvor længe din nøgle gælder. Nøglerne
udstedt af TDC gælder i 2 år.

Håber det hjalp lidt.

Mvh,
Flemming

Fra : Jacob Jensen

Dato : 22-08-05 09:50

> Ikke helt, den hemmelige nøgle der bruges til at signe beskeden er unik
> for dig.

Det skal jeg ikke kunne sige noget om, men det er nok tæt på i hvert fald :)
Jeg krypterer så en del af min e-mail med min hemmelige nøgle og dette er
min underskrift....

Herefter vedlægger jeg mit certifikat som består af noget info om mig samt
min offentlige nøgle. Disse er krypteret med TDC's hemmelige nøgle, og det
er kun mig der kan vedlægge certifikatet for det kræver et kodeord som kun
jeg kender.

Du modtager en e-mail og vil gerne være sikker på at den er fra mig. Derfor
bruger du TDC's offentlige nøgle til at dekryptere certifikatet og så får du
noget info om en person (PID, e-mail osv.) samt en offentlig nøgle. Du kan
bruge denne offentlige nøgle til at dekryptere underskriften på e-mail'en og
så kan du sammenligne resultatet med den del af e-mail'en som underskrift
blev genereret ud fra. Hvis de er ens ved du at beskeden ikke er blevet
ændret undervejs samt at det var vedkommende hvis offentlige nøgle du ligger
inde med der skrev den. Men hvordan ved du det er mig? Du har kun mit PID,
en e-mail adresse og lidt andet.

> [...]
> (public) nøgle og en hemmelig (secret) nøgle.
> Når du underskriver en e-mail benyttes din _hemmelige nøgle_. Når andre

Ja, forhåbentligt er det min offentlige nøgle og ikke en anden med mit navns
> [...]

> meddelelserne. Ved at bruge
> meddelelsen, din underskrift og din offentlige nøgle kan det kontrolleres

Næææ, kun hvis du kender mit PID så vidt jeg kan se.

> Da Digitale Signaturer kan brydes, hvis der findes tilpas mange
> meddelelser og tilsvarende underskrifter,
> er der sat en tidsbegræsning på hvor længe din nøgle gælder. Nøglerne
> udstedt af TDC gælder i 2 år.

Jeg er ikke sikker på at det er det der gør at den kan brydes.

> Håber det hjalp lidt.

Ikke så meget, men tak for forsøget :)

Jacob