Kylling+ kartofler i ovn..
Fra : Dooz

Dato : 18-08-05 09:16

Har indkøbt en stor landkylling+ bagekartofler og lækre gulerødder, og havde
en *halv* plan om kartoffelbåde/stænger, samme med gulerødder, og så
kyllingen velkrydret i ovnen i x antal minutter, men har nok lige brug for
lidt struktur ) Hvor længe skulle det have hvis jeg gør sådan, hvis det
overhovedet kan lade sig gøre? Ville egentlig bare lige have lidt nemt der
kunne passe sig selv i ovnen.......alternativ opskrift også meget velkommen
! )
Eva

Fra : Peter Westh

Dato : 18-08-05 09:45

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet kan lade sig gøre? Ville egentlig bare lige have lidt nemt der
> kunne passe sig selv i ovnen.......alternativ opskrift også meget

Jeg ville partere dyret og lægge det sammen med grøntsagerne + nogle løg og
hele hvidløgsfed i et stort fad. Jeg ville krydre det med salt, peber og
timian/rosmarin/salvie, og give det et godt skvæt olivenolie. Så ville jeg
sætte det i ovnen ved 225 i en time til halvanden.

/P

Fra : IMB

Dato : 18-08-05 20:30

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> wrote in

> [...]
> sådan, hvis det overhovedet kan lade sig gøre? Ville egentlig bare
> lige have lidt nemt der kunne passe sig selv i ovnen.......alternativ

Kyllingen i en stegepose (velkrydret som du skriver) i en time per kilo ved
200 grader. Husk at klippe hul i øverste hjørne i posen. Man kan grille den
de sidste minutter hvis man synes.

Så blander du en marinade bestående af olie og krydderier (paprika, chili
eller hvad du nu finder på men _ikke_ salt for det trækker væden ud af
kartoflerne) og putter det i en frostpose. Derefter skærer du kartoflerne
ud i både eller stænger og tørrer dem i et viskestykke og putter dem i
frostposen. Den lukkes og du kan blande marinade og kartofler godt ved at
gnide på posen. Dette kan gøres i forvejen - så lægges posen bare i
køleskabet. Når du er klar, så putter du posens indhold ud i et ildfast fad
i et enkelt lag og sætter det ind til kyllingen - det skal have ½ - 1 time
på 200 grader alt efter kartoflernes tykkelse. Vend kartoflerne engang
imellem.

Husk at putte salt på kartoflerne før du serverer dem.

Gulerødderne ville jeg enten putte ved kartoflerne eller lave en revet
gulerodssalat af. Eller hvis du allerede har planlagt en grøn salat så lav
skiver af gulerødderne og put dem i. Du kan også smide et stort, helt løg
(minus skræl) per person i ovnen i en time ved 200 grader eller nogle
kvarte løg til kartoflerne. Det bliver sødt.

Hele herligheden serveres med en ond flødesovs lavet på kyllingenfonden fra
stegeposen som med lidt varsomhed kan hældes ud af hullet i stegeposen et
kvarters tid før kyllingen er færdig, og en hønseboulionsterning .

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message