Montagelim til fodlister
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-08-05 09:04

Jeg skal til at sætte fodlister op rundt i stuen. Væggene
består af lecabeton med puds og malet glasvæv. Jeg
har tidligere haft stort bøvl med at skrue listerne fast
i rawlplugs der ikke sidder ordenligt fast - det tager
en krig, når man er nødt til at fæstne alle plugs'ne
med filla først.

Nu overvejer jeg så at forsøge mig med at lime
listerne fast med montagelim - er det en fornuftig
løsning?

Hvor lang tid er tørretiden (eller måske mere vigtigt -
hvor lang tid går der før det kan holde uden støtte)?
Væggene er ikke helt plane og jeg må derfor regne
med at listerne skal presses lidt her og der.

Nogen der har erfaringer?

/Jakob

Fra : Max

Dato : 18-08-05 10:53

Hej Jakob

> Nu overvejer jeg så at forsøge mig med at lime
> listerne fast med montagelim - er det en fornuftig
> løsning?

Ikke hvis de nogensinde skal pille af igen.

Mvh Max

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-08-05 11:08

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse news:43045a8f$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Jakob

> Ikke hvis de nogensinde skal pille af igen.

Hmm - så langt havde jeg ikke lige tænkt...

Må vist hellere lige overveje endnu en gang.

/Jakob

Fra : Mureren

Dato : 18-08-05 11:38

Du ku' overveje at bruge sømplugs.
Bare start med et bor der er mindre end det anbefalede, og se om du kan
banke plugsene i, kan du ikke det, går du en dimension op i bor.

Mvh.
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 18-08-05 11:58

> Hmm - så langt havde jeg ikke lige tænkt...

Hvis de skal af tager de bare dele af glasvæv og maling med...... Jeg har
prøvet at lime dem op med montagelim og det synes jeg er en ok løsning når
det ikke er nemt at sømme dem fast.

Fra : SA

Dato : 18-08-05 12:00

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Væggene er ikke helt plane og jeg må derfor regne
> med at listerne skal presses lidt her og der.

Hej Jakob.

Jeg har ikke lige erfaring med lecabeton, men noget der ligner. Jeg skulle
selv have sat fodlister på. Murene er dobbelt murede - massive brændte
sten
yderst og cellesten inderst.
Og mht. til montage/ophængning på/i cellesten har jeg nu lært følgende:

1) Almindelige plugs duer ikke. Skidtet drejer med skruen rundt.

2) Sømplugs duer heller ikke. De kan ikke binde ordentligt i cellesten.

Den eneste løsning jeg kom frem til, såfremt man ikke ænsker at lime, er
denne plug:

http://195.145.40.13/fischer-onlinekatalog/eARTIKELSET.ASP?PFAM=F451&PFAMB
EZ=Universal+plug+UX

som bare dutter.

Mvh.

/SA

It has removed 75 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-08-05 13:19

"SA" <buffalo_bill@iname.com> skrev i en meddelelse news:43046a14$0$76399$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
>
> 2) Sømplugs duer heller ikke. De kan ikke binde ordentligt i cellesten.
>
> Den eneste løsning jeg kom frem til, såfremt man ikke ænsker at lime, er

Det lyder positivt! - jeg har nu opgivet limningen og er
gået tilbage til plugs - jeg vil prøve de foreslåede

Sømplugs har jeg prøvet i en anden forbindelse og i
forbindelse med det her porøse materiale er jeg ikke
imponeret over deres formåen.

/Jakob

Fra : Ole C

Dato : 18-08-05 14:45

Jakob Jeppesen skrev blandt andet:

> [...]
> i rawlplugs der ikke sidder ordenligt fast - det tager
> en krig, når man er nødt til at fæstne alle plugs'ne

En tømrer satte i sin tid fodlister på mine gasbetonvægge med forholdsvis
lange søm: Han slog sømmet halvt i - slog det cirka 45 grader skævt - og
slog så resten af sømmet i.
Fodlisterne sad glimrende fast på den måde, men om metoden duer i lecabeton
skal jeg ikke kunne sige.....
--
vh
Ole C

Fra : Max

Dato : 18-08-05 14:48

Hej Ole

> En tømrer satte i sin tid fodlister på mine gasbetonvægge med forholdsvis

I gasbeton kan man sømme alt fast, specielt hvis man bruger
galvaniserede søm, de gror sammen med materialet.

Mvh Max

Fra : Jens-Henrik Thrane

Dato : 18-08-05 16:07

Hej Jacob,

Vi har også leca vægge, og på et tidspkt. monterede jeg en gips plade der
skulle dække en lysning. Den skruede jeg direkte på UDEN plugs.

Det tror jeg også er den letteste metode for dig. Brug nogle (evt. ekstra)
lange gips skuer gevindet skæret sig ind i leca stenen. Det fungerer rigtigt
godt.

du kan let spartle gips skruen over da den allerede er beregnet til dette
pga. den riflede overflade... Prøv det med 2-3 skruer - jeg er sikker på
det virker.

Jens

Fra : Tony Petersen

Dato : 18-08-05 17:02

> [...]
> i rawlplugs der ikke sidder ordenligt fast - det tager
> en krig, når man er nødt til at fæstne alle plugs'ne

Du kan også bruge montaflexskruer eller betonskruer, de skrues direkte i
uden brug af plugs.'