El-scootere (2-hjulet, 45 kmh)?
Fra : Christian

Dato : 17-08-05 23:06

Hej

Jeg er på jagt efter en 2-hjulet el-scooter 45 kmh (eu-knallert) og
har en hel masse spørgsmål men vil også blive glad for et par gode råd i
almindelighed. Jeg vil have en "rigtig" udseende scooter og hverken en
3- eller 4-hjulet kørestol eller et cykelstel udvidet med en mini-motor.
Jeg har fundet et par muligheder på internettet, men desværre har jeg
ikke kunne finde forhandlere i Danmark.
De to scootere, jeg har fundet på internettet, er:

E-max: http://www.e-max-scooter.com/english.html

EVT-4000e: http://www.evt.com.tw/html/product_evt/english/index.htm

E-max er vistnok tysk konstrueret men produceres i Asien, og den kan
øjensynligt købes i Sverige til 19.500 svenske kroner
(http://www.elscooter.net/).
Ifølge producentens hjemmeside er E-max EU type-godkendt ("EC
type-approval number: e13*2002/24*0005*00"). Betyder det, at den så er
godkendt til gadebrug i Danmark, eller skal der flere godkendelser til
før den kan få dansk nummerplade, hvis jeg nu kørte til Sverige og købte
den? Når man køber en "normal" scooter i Danmark, sørger forhandleren
for nummerpladen, - kan man selv gøre det, hvis man køber en scooter i
et andet EU-land?

Jeg bor i Odense, og jeg vil naturligvis gerne finde en forhandler i
nærheden af, hvor jeg bor, men de knallert/scooter forhandlere, jeg har
spurgt, har været meget afvisende og vil åbenbart ikke forhandle den
type produkter. Jeg føler mig lidt som en særling, men der må da være et
marked for el-scootere som E-max. Er der nogen, der kender lidt mere
åben-hjernede forhandlere på Fyn, som måske kan og vil skaffe 2-hjulede
el-scootere?

Jeg håber på mange gode kommentarer,
Christian,
Odense

Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-08-05 16:38

On Thu, 18 Aug 2005 00:05:43 +0200, Christian wrote:

> [...]
> ikke kunne finde forhandlere i Danmark.
> De to scootere, jeg har fundet på internettet, er:

Jeg ved godt at dette ikke er et indlæg som du ønsker, men så må du
lade være med at besvare det.

Må man spørge, _hvorfor_ du så ihærdigt gerne vil have en el-scooter?
Hvad er du villig til at give for en el-scooter der opfylder dine krav?

Ja, jeg undrede mig bare blot, ikke andet.

Mvh
Stig Sørensen
--

http://www.Billig-Scooter.dk
Her finder du Danmarks BILLIGSTE scooter!

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-08-05 19:23

Christian wrote:
> [...]
> være et marked for el-scootere som E-max. Er der nogen, der kender
> lidt mere åben-hjernede forhandlere på Fyn, som måske kan og vil

Jeg tror ikke der er et rigtigt marked for el scootere her i DK, fordi de
bliver for dyre, både i anskaffelse og i vedligehold.
Batteriteknologien er stadig heller ikke god nok til af de holder,
aktionsradius er lav, det er ikke muligt at opnå en topfart på meget over 40
km/h uden at batterierne bruges og slides uforholdsmæssigt hurtigt.

Jeg skriver alt dette med baggrund i en Peugeot el-scooter (Scoot-Elèc), som
jeg købte i 96 eller 97, da den lige var blevet introduceret på det danske
marked.
På trods af at scooteren var udviklet med en enorm EU støtte, og brugte
samme teknologi og batterier som PSA koncernens Citroèn biler, kostede den
dengang ca. 24.000 kr og en tilsvarende Peugeot benzin scooter kunne fås for
15.000 kr.

Der blev, så vidt jeg er orienteret, solgt under 10 stk i DK og mindre end
et år senere ophørte Peugeot med at forhandle den i DK.
Det var derfor et mareridt at få den serviceret, for ingen kendte til
mekanikken og endnu mindre til elektronikken, som var særdeles kompliceret,
og det lykkede mit autoriserede Peugeot værksted at få ødelagt 3 batterier
til 12.000 kr, heldigvis under garantien.
De anede kort og godt ikke hvad de havde med at gøre.

Til sidst måtte jeg selv servicere den efter bedste evne (uden diagrammer,
service computer etc), og da den efter ca. 35.000 km på 5 år havde kostet
mig over 15.000 kr i nye batterier, renovering af el motor etc, og laderen
stadigvæk var periodisk defekt, gav jeg op og købte en 4 takts benzin
scooter.
Scooteren incl et splinternyt batteri til 5.000 kr som jeg selv havde måtte
importere fra Frankrig, solgte jeg så for 2.000 kr.

Når alt dette negative er sagt, så husker jeg tiden på den totalt lydløse
scooter som pragtfuld.
Blot kunne man ikke køre mere end 40 km før den skulle oplades, og det tog
2-3 timer.
Til gengæld kostede det kun for ca. 2,50 kr strøm at køre 40 km.

Når batteriteknologien er blevet bedre, eller brændsel celler er blevet
kommercielt tilgængelige, kan vi håbe på at el-scootere / el-biler kan blive
en succes.

--
hilsen Ole

Fra : Henrik

Dato : 20-08-05 08:27

> E-max: http://www.e-max-scooter.com/english.html

Jeg vil tror at dit bedste valg vil være E-max scooteren udfra de 2 forslag
du kommer med. Da det er børsteløs motor.. dvs ingen sliddele udover
kuglelejer, derudover har E-max nye type batterier i. Der er jo heller ikke
noget i vejen for at selv skifte batteri type med tiden, da de vel bliver
lavet i standardmål.
Når det så er sagt sidder der kun en 2 hp motor på, hvor den anden er
stærkere.

Men jeg vil hverken anbefale eller fraråde dig til at købe El-scooter da jeg
intet erfaring har på område udover det jeg har læst mig til.Men pøj pøj
hvis du køber en.

PS husk at skrive et par indlæg hvis du køber en el-scooter. Det lyder meget
interessant.

Henrik

Fra : Brian A.

Dato : 20-08-05 16:07

"Henrik" <henrik@ask.me> skrev i en meddelelse
> kuglelejer, derudover har E-max nye type batterier i. Der er jo heller
> ikke
> noget i vejen for at selv skifte batteri type med tiden, da de vel bliver
> lavet i standardmål.

Hvis man skifter batteritype, så skal laderen skiftes og punktet: "Exact
battery indication" holder ikke længere.

Fra : Kajo

Dato : 26-08-05 19:16

http://www.promovec.dk/

--