Christian wrote:
> Hej
>
> Jeg er på jagt efter en 2-hjulet el-scooter 45 kmh (eu-knallert) og
> har en hel masse spørgsmål men vil også blive glad for et par gode
> råd i almindelighed. Jeg vil have en "rigtig" udseende scooter og
> hverken en 3- eller 4-hjulet kørestol eller et cykelstel udvidet med
> en mini-motor. Jeg har fundet et par muligheder på internettet,
> men desværre har jeg ikke kunne finde forhandlere i Danmark.
> De to scootere, jeg har fundet på internettet, er:
>
> E-max:
http://www.e-max-scooter.com/english.html
>
> EVT-4000e:
http://www.evt.com.tw/html/product_evt/english/index.htm
>
> E-max er vistnok tysk konstrueret men produceres i Asien, og den
> kan øjensynligt købes i Sverige til 19.500 svenske kroner
> (
http://www.elscooter.net/).
> Ifølge producentens hjemmeside er E-max EU type-godkendt ("EC
> type-approval number: e13*2002/24*0005*00"). Betyder det, at den så er
> godkendt til gadebrug i Danmark, eller skal der flere godkendelser til
> før den kan få dansk nummerplade, hvis jeg nu kørte til Sverige og
> købte den? Når man køber en "normal" scooter i Danmark, sørger
> forhandleren for nummerpladen, - kan man selv gøre det, hvis man
> køber en scooter i et andet EU-land?
>
> Jeg bor i Odense, og jeg vil naturligvis gerne finde en forhandler
> i nærheden af, hvor jeg bor, men de knallert/scooter forhandlere, jeg
> har spurgt, har været meget afvisende og vil åbenbart ikke forhandle
> den type produkter. Jeg føler mig lidt som en særling, men der må da
> være et marked for el-scootere som E-max. Er der nogen, der kender
> lidt mere åben-hjernede forhandlere på Fyn, som måske kan og vil
> skaffe 2-hjulede el-scootere?
>
Jeg tror ikke der er et rigtigt marked for el scootere her i DK, fordi de
bliver for dyre, både i anskaffelse og i vedligehold.
Batteriteknologien er stadig heller ikke god nok til af de holder,
aktionsradius er lav, det er ikke muligt at opnå en topfart på meget over 40
km/h uden at batterierne bruges og slides uforholdsmæssigt hurtigt.
Jeg skriver alt dette med baggrund i en Peugeot el-scooter (Scoot-Elèc), som
jeg købte i 96 eller 97, da den lige var blevet introduceret på det danske
marked.
På trods af at scooteren var udviklet med en enorm EU støtte, og brugte
samme teknologi og batterier som PSA koncernens Citroèn biler, kostede den
dengang ca. 24.000 kr og en tilsvarende Peugeot benzin scooter kunne fås for
15.000 kr.
Der blev, så vidt jeg er orienteret, solgt under 10 stk i DK og mindre end
et år senere ophørte Peugeot med at forhandle den i DK.
Det var derfor et mareridt at få den serviceret, for ingen kendte til
mekanikken og endnu mindre til elektronikken, som var særdeles kompliceret,
og det lykkede mit autoriserede Peugeot værksted at få ødelagt 3 batterier
til 12.000 kr, heldigvis under garantien.
De anede kort og godt ikke hvad de havde med at gøre.
Til sidst måtte jeg selv servicere den efter bedste evne (uden diagrammer,
service computer etc), og da den efter ca. 35.000 km på 5 år havde kostet
mig over 15.000 kr i nye batterier, renovering af el motor etc, og laderen
stadigvæk var periodisk defekt, gav jeg op og købte en 4 takts benzin
scooter.
Scooteren incl et splinternyt batteri til 5.000 kr som jeg selv havde måtte
importere fra Frankrig, solgte jeg så for 2.000 kr.
Når alt dette negative er sagt, så husker jeg tiden på den totalt lydløse
scooter som pragtfuld.
Blot kunne man ikke køre mere end 40 km før den skulle oplades, og det tog
2-3 timer.
Til gengæld kostede det kun for ca. 2,50 kr strøm at køre 40 km.
Når batteriteknologien er blevet bedre, eller brændsel celler er blevet
kommercielt tilgængelige, kan vi håbe på at el-scootere / el-biler kan blive
en succes.
--
hilsen Ole