Porøs maling - male over eller fjerne?
Fra : Morten Nørgaard

Dato : 17-08-05 20:07

Hej gruppe,

jeg har brug for jeres input i forbindelse med et malerprojekt i min
kælder. Jeg står for at skulle omdanne mit fyrrum til et kontor, i hvilken
forbindelse jeg har renset væggene ned før en god gang maling. Men - det
viser sig at når jeg ruller malingen på, følger der småstumper af den gamle
maling med - jeg antager at det er den billigste plastmaling der findes. Og
det ser jo ikke så godt ud at der er de her niveauforskelle. Derfor vil jeg
høre jer til om der

a) findes en måde hvorpå jeg kan male ovenpå det gamle lag, uden at skulle
bekymre mig om at dette åbenbart lettere porøse lag falder af. Meget blød
pensel? (min rulle er noget grov i det) Meget fortyndet maling?
Sprøjtemaling, eventuelt? (Jeg regner med at sprøjtemaling under tryk fra en
kompressor vil få den gamle maling til at falde af, uanset)

b) findes en let måde hvorpå jeg kan fjerne det gamle plastmalingslag.
Stålbørste, knofedt? En højtryksrensning, måske?

Det skal siges at jeg rigtigt gerne vil fokusere på 'A', da jeg er utålmodig
efter at få det malet. Men selvfølgelig skal det gøres ordentligt. Jeg håber
på at høre jeres erfaringer, og takker på forhånd for jeres opmærksomhed.

Mvh.

Morten

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-08-05 20:18

Morten Nørgaard <mnoPLEASENOSPAMIbegyou@ursamajorproductions.dk> wrote:

> [...]
> på at høre jeres erfaringer, og takker på forhånd for jeres opmærksomhed.

Jeg ville rense det helt af. Det kunne tyde på, at der er malet med kalk
inderst. Så frem med stålbørsten. Derefter skal kalken vaskes af så der
er en ren bund. Derefter kan du male med en egnet maling.

Du vil ikke fortryde det store arbejde, men du vil fortryde det når
væggen begynder at skalle af.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-05 20:43

> [...]
> viser sig at når jeg ruller malingen på, følger der småstumper af den
> gamle maling med - jeg antager at det er den billigste plastmaling der

Det kan også være kalk. Hvis det er kalk, så er det nemmeste at kalke igen.

Mvh Maria

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-08-05 21:06

>Re: Porøs maling - male over eller fjerne?

Så afgjort "fjerne". Hvis den nuværende maling ikke hæfter ordentligt er der
ingen måde du kan male det over med godt resultat.

Hvis det er malet med plastic og/eller oliemaling skal det renses i bund
(dvs. indtil det der sidder tilbage, er det der sidder så godt fast, at det
ikke er til at få af).

Hvis det er malet med plastic/oliemaling _ovenpå_ kalk, skal det renses af
og væggen skal derefter vaskes ned et antal gange indtil det slet ikke
smitter af mere.

Hvis det udelukkende er kalket skal det vaskes ned et antal gange til det
ikke smitter af mere. Når det er tørt kan det males med fx. plastic maling
(eller kalkes igen).

Evt. kan du jo købe eller gå på biblioteket efter Politikens bog "Handyman -
tips, råd og reparationer", der grundigt gennemgår de bedste fremgangsmåder.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 17-08-05 21:24

Hej Gainsbourg, Ole og Maria,

> [...]

> ikke smitter af mere. Når det er tørt kan det males med fx. plastic maling

Jeg har efter en nærmere undersøgelse fundet frem til at det må være
kalket - og imødeser det store arbejde med at fjerne det løse kalk, og vaske
det ned. Jeg har dog brug for, indtil min "Politikens Handyman" kommer ind
af døren, et råd mht. vaskning - hvordan og hvor hårdt skal der gås til den?
Jeg har brugt grundrens før den forventede maling, men det lod nu ikke til
at påvirke kalklaget synderligt.

Mange, mange tak,

Morten

Fra : anders majland

Dato : 18-08-05 08:02

> Jeg har efter en nærmere undersøgelse fundet frem til at det må være
> kalket - og imødeser det store arbejde med at fjerne det løse kalk, og
> vaske det ned.

Jeg kan anbefale en højtryksrenser og en "patio-cleaner" - altså såden an
roterende tingest beregnet til terrasser. Den er lidt uhandig at stå med
opad en væg, men det er ret effektivt da du får taget et større areal...

Alternativt - så kalk det igen. Jeg har vist før skrevet herinde at jeg har
investeret i en kalksprøjte - sådan en som landmænd for 1/2 generation siden
altid brugte til at kalke deres stalde med. Men er rummet ikke for stort så
er kost og spand nok ligeså nemt. Du kan sagtens få en farve på selvom du
kalker... Bare se på de gule og røde kirker der ligger spredt i
landskabet... Det skulle dog være nemmest at få ensfarvet med hvid

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 18-08-05 20:01

> [...]
> selvom du kalker... Bare se på de gule og røde kirker der ligger spredt i
> landskabet... Det skulle dog være nemmest at få ensfarvet med hvid

Jeg takker mange gange for alle gode råd. Jeg får helt lyst til at lære at
kalke, så det tror jeg at jeg vil give mig i kast med . Jeg har været
over det hele med en stiv kost, gået hårdt til værks men det bliver squisme
oppe det meste af det, så en ny gang kalk skulle kunne gøre det. Så må jeg
jo lige fjerne den smule plastik-maling jeg nåede at få op . Der er ikke
så meget at det kan gøre noget, men hvad er grunden til at det skal fjernes,
Gainsbough? - kalk kan jo tilsyneladende binde på langt det meste, men mon
ikke du ved mere om det end jeg .

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-08-05 14:41

> Jeg har efter en nærmere undersøgelse fundet frem til at det må være
> kalket

Prøv at køre en våd svamp henover væggen. Hvis stykket bliver mørkt, fugtigt
og smitter af, er det kalket.

> af døren, et råd mht. vaskning - hvordan og hvor hårdt skal der gås til
> den? Jeg har brugt grundrens før den forventede maling, men det lod nu
> ikke til at påvirke kalklaget synderligt.

Du skal ikke bruge grundrens eller skrappe metoder i øvrigt. Bare en spand
lunkent vand, en stor svamp og en stiv opvaskebørste. Brug mange hold vand
indtil væggen ikke smitter af mere. Det er ikke særlig besværligt og der
skal ikke bruges store mængder knofedt - bare tid og tålmodighed.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : elvis

Dato : 18-08-05 20:04

"Morten Nørgaard" <mnoPLEASENOSPAMIbegyou@ursamajorproductions.dk> skrev i
en meddelelse news:43038ad8$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Sprøjtemaling, eventuelt? (Jeg regner med at sprøjtemaling under tryk fra
> en kompressor vil få den gamle maling til at falde af, uanset)

Ja, en nødløsning kan være at rense det løse af, brug evt. en stiv kost, og
derefter male det med en maling, der ikke spænder når den tørrer. F.eks
en olieemulsions-maling. Tynder du malingen, så øger du riskoen for at
den nuværende maling ryger af i flager når du ruller. Så lad være med det.

> b) findes en let måde hvorpå jeg kan fjerne det gamle plastmalingslag.
> Stålbørste, knofedt? En højtryksrensning, måske?

Både ja og nej. Hvis du er heldig så kan du skrabe alt den eksisterende
maling
af med en spartel meget let. Og så vaske den underliggende kalk af.

Alternativt kan du smøre hele væggen ind i fustage-klister. Så falder
malingen ned af
sig selv dagen efter.