Akvarie - hvad bruger det i strøm ?
Fra : Michael Petersen

Dato : 17-08-05 20:06

Hej NG.

Jeg har dette 100 liters akvarie, med en 100 W. varmelægme, og pumpe, og
standard lampe.

En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?

Kan det høje beløb virkelig passe ?

Med venlig hilsen.

Fra : ks

Dato : 17-08-05 20:20

"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> standard lampe.
>
> En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?

Det er ikke godt at vide, for hvordan er de lokale forhold omkring akvariet?

Det bedste du kan gøre er, at du låner en måler hos dit lokale elselskab, og
så får foretaget en reel måling. Gerne over en periode på en uges tid.

Alt andet vil være gæt, og kan ikke bruges til noget.

//KS

Fra : Lars Lund

Dato : 19-08-05 22:46

> [...]
> og så får foretaget en reel måling. Gerne over en periode på en uges tid.
>
> Alt andet vil være gæt, og kan ikke bruges til noget.

Sådan en måler kan faktisk erhverves for 128 kr. - her f.eks.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9693&n=10&KundeID=3n2U9pjm0K0nn4U2Rm223w235jngDOY

mvh. Lars

Fra : ks

Dato : 20-08-05 09:17

"Lars Lund" <oggergog@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan en måler kan faktisk erhverves for 128 kr. - her f.eks.
>
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9693&n=10&KundeID=3n2U9pjm0K0nn4U2Rm223w235jngDOY
>
> mvh. Lars

- - - og lige præcis denne måler er ikke pengene værd, selvom den er billig
(det er nok derfor).

Jeg kan anbefale denne type, som værende det bedste, man kan få til pengene:
http://energinordbutikken.dk/product.asp?product=19&sub=0&page=1 (her er den
p.t. på tilbud)

//KS

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 17-08-05 20:31

On Wed, 17 Aug 2005 21:06:18 +0200, "Michael Petersen"
<michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> wrote:

> [...]
>standard lampe.
>
>En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?

Næppe - så skal pumpen og lampen i hvert fald være noget
overdimensioneret, ligesom varmelegemet skal køre på fuld knald døgnet
rundt. Men nogen helt billig hobby er det altså ikke.

En normal pumpe (f.eks. Infinity 200 ltr/t) bruger 65-85 watt på 24
timer svarende til cirka 12 øre (KE-priser) i døgnet.

Lampen (gætter på, at det er et lysstofrør) bruger vel 15-20 watt i
timen eller for - 65 til 130 øre i døgnet.

Og varmelegemet kan maksimalt bruge 2,4 Kwh i døgnet ( = 4,35 kr.).

Dvs. godt 5 kr. i døgnet, hvis alt kører hele tiden. Noget under en
tier i døgnet, men alligevel næsten 2.000 kr. om året.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-05 20:41

> Jeg har dette 100 liters akvarie, med en 100 W. varmelægme, og pumpe, og
> standard lampe.
>
> En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?
>
> Kan det høje beløb virkelig passe ?

Pumpe 30W, lampe 40W, varmelegemet kører 30% af tiden.- Det giver i runde
tal omkring 2 kw, dvs tæt på 4 kr. Men har du en stærkere pumpe (f.eks.
150W), dit varmelegeme kører 60% af tiden eller lampen bruger mere strøm, så
er du hurtigt oppe på de 10 kroner.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 17-08-05 20:54

Hej Michael

> En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?

Lån en forbrugsmåler hos dit elselskab og mål det, det giver dig
sikre resultater.

Men husk at den effekt du bruger på dit akvarium i varmesæsonen,
ja den spare du på dit varmeregnskab.

Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 17-08-05 21:42

> [...]

>standard lampe.
>
>En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?

Næppe.
Lampen er max 40W, hvis den er dobbelt. Den er sikkert tændt max 16
timer i døgnet = 0,64kwh/døgn
Varmelegemet vil tænde afhægigt af vandets temperatur og den omgivende
luft. Om sommeren tænder det ikke meget, men måske 50% af tiden over
et år. = 1,2kwh/døgn
Pumpen til sådan et lille akvarium er max 10W, gætter jeg på.
0,24kwh/døgn.
Det ender på 2,08kwh/døgn, eller lidt over 3-4 kroner i døgnet.

Da jeg afhændede mit 530L akvarium, der var opvarmet til 28 grader, og
med 3 lysstofrør tændt 12 timer i døgnet, faldt vores årlige elforbrug
med lidt over 3000 kroner.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Max

Dato : 17-08-05 21:50

Hej Jens

> Da jeg afhændede mit 530L akvarium, der var opvarmet til 28 grader, og
> med 3 lysstofrør tændt 12 timer i døgnet, faldt vores årlige elforbrug
> med lidt over 3000 kroner.

Undskyld jeg spørger, men bemærkede du hvorledes det invirkede
på dit varmeregnskab ?

Mvh Max

Fra : Jens G

Dato : 18-08-05 17:15

On Wed, 17 Aug 2005 22:49:38 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Jens

>Undskyld jeg spørger, men bemærkede du hvorledes det invirkede
>på dit varmeregnskab ?

Vores opvarmnings forbrug steg ikke i nære samme grad som elregningen
faldt. Men det er da klart at radiatoren i stuen skulle lave mere om
vinteren.

Fra : Max

Dato : 18-08-05 19:22

Hej Jens

> Vores opvarmnings forbrug steg ikke i nære samme grad som elregningen
> faldt. Men det er da klart at radiatoren i stuen skulle lave mere om
> vinteren.

OK, i bemærker det dog, tak for info.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-05 22:16

"Michael Petersen" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg har dette 100 liters akvarie, med en 100 W. varmelægme,

Det starter vi med. Hvis du har 22 grader i stuen og 24 i akvariet, kører
det næsten ikke, da varme fra lys og pumpe også hjælper.
Men lad os så sige at det kører tre timer hver nat, så er det 0,3 kW.

og pumpe, og
> standard lampe.

Pumpen bruger måske 10-20 W til den str. akvarium. Det er 0,4 kW.
Lampen på sikkert 18 W neonrør bruger en halv gang mere end neonrøret
angiver, lad os sige 25 W. men den skal kun være tændt 12 timer, så det er
0,3 kW. Så det samlede forbrug ligger altså kun i omegnen af 1 kW, så kan du
selv regne ud hvad det koster hos dig.

> En af mine venner påstår, det koster ca. 10 kroner om dagen !?!?
>
> Kan det høje beløb virkelig passe ?

Nej, det kan det så ikke.

Hvis du har elopvarmning, er det helt gratis at have akvarium. Ellers kan
det i en eller anden grad være med til at sænke varmeregningen. Så klø du
bare på med at have akvarium. Det er en dejlig hobby. Hvis du bliver grebet
af det, så vil et større akvarium give en bedre mulighed for biologisk
balance, og derved give meget mindre pasningsarbejde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-05 22:27

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> [...]
> af det, så vil et større akvarium give en bedre mulighed for biologisk
> balance, og derved give meget mindre pasningsarbejde.

Glemte at skrive, at man ofte undlader at tænde andet lys når man kommer ind
i rummet, det er så en besparelse der, om end lille.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ks

Dato : 18-08-05 05:25

> Hvis du har elopvarmning, er det helt gratis at have akvarium.

"Gratis"....også om sommeren??

//KS

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-05 01:17

"ks" <a9100@hotmailxxx.com(fjern:xxx@)> skrev i en meddelelse

> "Gratis"....også om sommeren??

Nej, der har du så en pointe, men den vil da erstatte lidt rumbelysning hvis
man er natteravn......
Men om vinteren er det da, og alt i alt vil det være bedre end at strømmen
erstatter fjernvarme. Der er besparelsen lille.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ks

Dato : 18-08-05 05:33

Du har nu fået forslag der ligger mellem 'gratis', over 3 kr. og til 10
kr./døgn, og det kan du naturligvis ikke bruge til noget som helst.

Tá og lån en måler på dit elselskab (det er så til gengæld gratis), så får
du dokumenteret, hvad det koster.

//KS