Lysning til vinduer
Fra : Puk

Dato : 17-08-05 17:58

Hej alle,

Idag begyndte vores tømrere at sætte de nye vinduer i huset.

Vi har valgt selv at lave det indvendige arbejde og det kommer der lidt af,
da vores nye vinduer er lidt mindre end de gamle.

Samtidig har vi jo fået efterisoleret huset udvendigt og fået det beklædt
med træ. Det vil sige, at vi får nogle dybe vindueskarme og her kommer også
lidt arbejde med væggene op mod vinduerne. Alt dette var vi forberedt på.

Vi har efterisoleret det meste af huset lidt på indersiden også og sat
gipsvægge op for at skjule de gamle grimme vægge af letbetonblokke. Vi har
vel hele tiden forestillet os, at vi blot ville lade gipsvæggene gå hele
vejen ind til vinduet, ligesom vi gjorde med de gamle vinduer.

Men så nævner tømren noget med, at vi jo kunne sætte en lysning i.

Jeg har forsøgt at søge på det, men ikke fundet så meget (jeg søger nok bare
forkert). Derfor tænkte jeg, at i måske kunne hjælpe.

Sådan en vindueslysning er det en man bygger selv af noget træ? Hvordan
bærer man sig ad, og er det noget man i virkeligheden bør få en snedker til
eller er det et overkommeligt gør-det-selv projekt?

Al hjælp modtages med kyshånd.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-05 18:20

> [...]
> til
> eller er det et overkommeligt gør-det-selv projekt?

Vi har gjort det selv. 16 mm MDF-plade skåret til, og sat op - det lyder så
til gengæld betydeligt nemmere end det rent faktisk var. Vi havde i hvert
fald en del bøvl med at få pladerne til at sidde hvor de blev sat. Det hele
blev fuget og derefter malet med en glans 45 oliemaling (RAL 9010, for det
er vores vinduer indvendigt).
Prisen fra tømmeren var i øvrigt på 10.000 kr for 5 vinduer, så beslutningen
om hvem der skulle lave det var ret nem.

Mvh Maria