Bage boller med bagepulver?
Fra : Angina

Dato : 17-08-05 16:17

Hej i gruppen!

Når bagetrangen kommer over mig, er det typisk efter butikkernes lukketid,
og mit køleskab er sjældent udstyret med gær. Derfor fik jeg den tanke, om
man kan benytte bagepulver i stedet for gær??

Fra : Christensen

Dato : 17-08-05 16:43

"Angina" <junk1234@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og mit køleskab er sjældent udstyret med gær. Derfor fik jeg den tanke, om
> man kan benytte bagepulver i stedet for gær??

Pas - men det tror jeg ikke bliver specielt godt. Køb hellere en karton med
tørgær - det holder længe og så har du altid gær i skabet.

/f christensen

Fra : Angina

Dato : 17-08-05 16:51

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
> Pas - men det tror jeg ikke bliver specielt godt. Køb hellere en karton
med
> tørgær - det holder længe og så har du altid gær i skabet.
>
> /f christensen

Tak for svaret, det var da en god løsning :- )

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-08-05 17:46

Christensen <ikke_nikke@nej.dk> wrote:

> "Angina" <junk1234@mail.dk> wrote in message

> Pas - men det tror jeg ikke bliver specielt godt. Køb hellere en karton med
> tørgær - det holder længe og så har du altid gær i skabet.
>
> /f christensen

Jeg er også sådan en impuls-bager, og jeg har formidable erfaringer med
tørgær - malteserkors-udgaven. Det er også smadder nemt at dosere meget
mindre gær, når man vil have langtidshævning - og så er det bare en
elastik omkring posen med gær, så resten gemmes til næste gang.
mvh
erling

Fra : Hauge

Dato : 17-08-05 16:54

Hejsa
Angina wrote:
> Når bagetrangen kommer over mig, er det typisk efter butikkernes
> lukketid, og mit køleskab er sjældent udstyret med gær. Derfor fik
> jeg den tanke, om man kan benytte bagepulver i stedet for gær??

Hvad med at indkøbe lidt mere gær, og så lægge det i fryseren? Der virker
ganske fint her, jeg bager også sjældent, så en gang frysegær er ganske smrt
for mig.
Men læg _ikke_ en pakke frossen gær til optøning i køleskabet uden en
undekop eller lign. under, da det bliver lige som vand når det tør op, så
sviner det ganske meget.
Bagepulver kan ikke anbefales.

Mvh Hauge

Fra : Angina

Dato : 17-08-05 17:01

> [...]
> Men læg _ikke_ en pakke frossen gær til optøning i køleskabet uden en
> undekop eller lign. under, da det bliver lige som vand når det tør op, så

OK, det er taget til efterrretning :- )

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-08-05 17:21

"Angina" <junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og mit køleskab er sjældent udstyret med gær. Derfor fik jeg den tanke, om
> man kan benytte bagepulver i stedet for gær??

Ja - men så hedder de ikke boller men scones og er fra England

Prøv http://www.dk-kogebogen.dk/ og skriv ordet scones i søgefeltet.

Eller "recipe scones" i google

mvh
Jørgen

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-08-05 17:54

> [...]
>og mit køleskab er sjældent udstyret
>med gær. Derfor fik jeg den tanke, om
>man kan benytte bagepulver i stedet for gær??
Hvorfor ikke købe et par pakker Maizena boller, så skal du kun
bruge vand.

--
thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 18:45

> [...]
> og mit køleskab er sjældent udstyret med gær. Derfor fik jeg den tanke, om
> man kan benytte bagepulver i stedet for gær??

Det kan man godt, men de får en anden konsistens og smag end med gær.

Prøv disse:

Pariserboller

250 g mel
50 g smør el. margarine
40 g sukker
1 æg
1/2 dl mælk
3 tsk. bagepulver

Alle ingredienser blandes, formes til boller, pensles med æg og drysses med
perlesukker, bages 10 min ved 185 grader (forvarmet ovn)

Spises nybagte med koldt smør. De er ikke egnet til at gemme.

Tina

Fra : Angina

Dato : 17-08-05 18:50

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> perlesukker, bages 10 min ved 185 grader (forvarmet ovn)
>
> Spises nybagte med koldt smør. De er ikke egnet til at gemme.

Lyder spændende, jeg tror bagetrangen kommer senere... :- )