Duemagnet - virker det?
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-05 10:12

Hej Jægere,

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer om det virker eller ej?

Mine egne erfaringer er, at duerne reagerer på magneten på lang afstand, men
hurtigt fornemmer det unaturlige i det, når de kommer tættere på.
Nu er jeg ret ny i jægerlivet, så har kun været på duejagt sammen med min
svigerfar, og konservativ som han er, har han endnu ikke være begejstret for
idéen med at prøve uden magneten og altså bare med spredte lokkeduer.
Jeg tror det ville virke bedre, men kan nogen be-/afkræfte dette?

--
Psycho Cowboy

Fra : PJ

Dato : 17-08-05 12:09

Pas på magneten ikke er for kraftig - så slår de dem ihjel og er helt mast
når de suges til og rammer magneten og de er næsten ikke til at trække af
magneten - ikke til at spise - kun fars. Så jeg bruger ikke magnet mere.

PJ

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-05 12:19

"PJ" <pj29999@msn.com> skrev:

> [...]
> magneten - ikke til at spise - kun fars. Så jeg bruger ikke magnet mere.

Den var ellers skæg...

--
Psycho Cowboy

Fra : Buhl

Dato : 17-08-05 12:16

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> for idéen med at prøve uden magneten og altså bare med spredte lokkeduer.
> Jeg tror det ville virke bedre, men kan nogen be-/afkræfte dette?

Jeg har lånt en magnet med en gang, og den var ikke udpræget magnetisk på
duer, så jeg vil ikke være bange for at de bliver lavet til fars......
Nej - jeg har som sagt ikke så meget erfaring med den, og det jeg har er
ikke positivt - den var tung og bøvlet at slæbe ind på marken -batteriet er
helt klart det der trækker tænder ud.... Der var en del bøvl med at den en
plastic-dippedut på en af duerne røg af så det hele var ved at folde sig
sammen når det kørte - men når det så blev fixet stod den så og snurrede
lystigt. Jeg syntes ikke at der var flere duer der slog, end når jeg alene
anvender mine stationære due-skaller - forstået på den måde, at der var
mange duer i luften, og de slog ikke specielt meget på duemagneten - havde
der intet træk været den dag syntes jeg ikke man kunne sige noget om
magneten, men denne dag var der duer - magneten magtede bare ikke at trække
mange duer til sig....

My two cents.....

Mvh.
Hans Buhl Houmøller

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:26

> "Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message

Både og. Jeg har brugt den en del, men de dage hvor duerne bare ikke vil
slå, så hjælper den heller ikke.

Jeg har prøvet den med og uden andre lokkeduer, og den virker helt klart
bedste med andre duer på jorden - eller gør den??
Det jeg mener er at det er svært at afgøre hvor god den er. Men jeg har
faktisk oplevet at duehøgen slog på den, så tæt at den ramte lokkeren i
holderen. - hvilket jeg også har prøvet med alm. lokkeduer på jorden - sååå
!!

Min konklusion er at den kan trække duerne tættere på, men den gør ikke
minus-dage til plus-dage !!

Grundet bøvlet med at sætte op og pille ned, slæberiet, vægten på batteriet
m.m. bliver den ikke brugt så meget mere.

Kan du bygge en selv så prøv den, men lad være med at investere for mange
penge i det.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Tom Knudsen

Dato : 19-08-05 09:56

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for idéen med at prøve uden magneten og altså bare med spredte lokkeduer.
> Jeg tror det ville virke bedre, men kan nogen be-/afkræfte dette?

Jeg har set den virke fremragende, men det har jeg også med en alm.
svupper/floater.
Duerne på karussellen skal helt klart være ægte skudte døde duer - ikke
noget plastik.
Så skal der placeres 10-15-20-flere lokkere på jorden i en anerkendt
formation.
Helst lokkere af skudte duer, næsthelst flocked plastik og sidste udvej alm.
gammeldags plastiklokkere.
Sæt det hele rigtigt sammen og sid i nærheden af en trækrute så skal du bare
se løjer.

Magneten må selvfølgelig ikke køre hverken for hurtigt eller for langsomt
eller på nogen måde glimte i solen, så skræmmer den mere end den tiltrækker.

Mht. slæberiet så findes der glimrende bæretasker til det hele og små 12V
batterier, så skulle jeg mene at du kan have det over skulderen af en gang
inkl. lokkere, karrusel, skjul, madpakke, patroner, gevær osv.. Hunden kan
vel gå selv.

Hvis du vil gøre det "rigtigt" og skal starte helt fra bunden kan det godt
blive en pebret affære. Alternativt må du skyde et par duer uden lokkere og
så bruge de skudte fugle - er der et godt træk skal det nok gå fint også.

Mvh Tom