Ny afgift plus ekstra spørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 20:15

hej

hvis jeg skifter min 1.8 motor ud med en 2.0 skal jeg så betale ny afgift?

Skal min motorstyring "omprogrammeres" eller kan jeg bruge den samme
styring?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 20:40

> hvis jeg skifter min 1.8 motor ud med en 2.0 skal jeg så betale ny afgift?

Hvis den har mere end 20% mere effekt end den gamle, ja.

> Skal min motorstyring "omprogrammeres" eller kan jeg bruge den samme
> styring?

Du skal helt sikkert skifte hele styreboksen og motorledningsnettet.
Så sørg for at at få det med når du handler en ny motor hjem.

På nyere biler er de tæt på umuligt at skifte til en anden motor type/model
uden at skulle skifte det meste af (eller hele) bilens ledningsnet. Da alt
elektronikken hænger sammen skal der smedes en del med loddekolben hvis man
vil have det hele til at passe sammen.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 20:58

> Hvis den har mere end 20% mere effekt end den gamle, ja.

Den har 136 Hk mod 115 så der er ikke det, men gælder om skiftet er en
ændring af bilens identitet?

> Du skal helt sikkert skifte hele styreboksen og motorledningsnettet.
> Så sørg for at at få det med når du handler en ny motor hjem.

Nej der skal med garanti ikke skiftes ledningsnet, SÅ meget VED jeg. I flg.
alle de ledningstegninger jeg har fra Ford om mondeo, så er det SAMME net.

> [...]
> ledningsnet. Da alt elektronikken hænger sammen skal der smedes en del med
> loddekolben hvis man vil have det hele til at passe sammen.

Eneste forskel er boringen i cylindrene, fra 80,6 til 84,4 mm. Så er der
selvfølgelig forskel i topstykket og dimensionen i udstødningen plus
indsugning. Det har jeg på plads, men motorene er egentlig temmelig meget
identiske, set fra det elektriske......det er bare om 3D koordinatsystemet
er tilpasset så meget til 1.8 at det skal ændres 2.0 i motorstyringen?

--
Tom

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-08-05 21:12

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Den har 136 Hk mod 115 så der er ikke det, men gælder om skiftet er en
> ændring af bilens identitet?

Når du må hælde en diesel kværn i hullet og få det godkendt. Så må man alt
andet lige også smide en 2.0 i når den er indenfor de 20%

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr - nu med Xenon

Fra : John Sahl

Dato : 16-08-05 21:16

Tom wrote:
> Den har 136 Hk mod 115 så der er ikke det, men gælder om skiftet er en
> ændring af bilens identitet?

Nej, du skal ikke betale ny afgift, men husk at du efter motorskiftet
ikke
må tune yderligere på bilen.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : ena

Dato : 16-08-05 21:01

Har skiftet fra 1,8 til 2,0 på et par V40ère og det er intet problem -
motorstyring og ledningsnet skal ikke skiftes - men selvfølgeligt afhænger
det af bilmodel. Få fat i et reservedelskatalog og se om der er forskel