Hvilken olie på Xantia 1,8?
Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 16-08-05 18:41

Hej

Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der
skal toppes op?

--
På forhånd tak
Tonny

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-08-05 19:00

Tonny Sejr Kromann <dknixer@hotmail.com> wrote in news:a4d1$43022531
$3e3d8f61$10187@news.arrownet.dk:

> Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der
> skal toppes op?

10W40 eller 15W40 afhængig af dit olieforbrug.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 16-08-05 21:18

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> Tonny Sejr Kromann <dknixer@hotmail.com> wrote in news:a4d1$43022531
> $3e3d8f61$10187@news.arrownet.dk:

> 10W40 eller 15W40 afhængig af dit olieforbrug.

Velkommen til 1927, hallooo der er sket noget på oliemarkedet siden!! Du
kører måske også med faste ringe?
Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg aldrig!
hælde 15w40 olie på en moderne bil, du kan købe fuldsynt 5w40 i bilka til
149,- for 4 liter.
Ellers brug søgefunktionen emnet har været oppe mange gange.

/Carsten

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-08-05 04:59

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in

> Velkommen til 1927, hallooo der er sket noget på oliemarkedet siden!!

Ja men velkommen til PSA's motorere.

> Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg
> aldrig! hælde 15w40 olie på en moderne bil,

Ikke desto mindre var det den olie min ZX'er kørte allerbedst med.

> Ellers brug søgefunktionen emnet har været oppe mange gange.

Er vist ikke nødvendigt

Fra : Peter

Dato : 17-08-05 08:44

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ikke desto mindre var det den olie min ZX'er kørte allerbedst med.

Hvordan ved du det?

Jeg tror min PSA-potte kører bedst med 5w-40....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-08-05 17:48

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in news:4302ead6$0$78284$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Hvordan ved du det?

Nemt. Kør med olien og mærk efter og se på olien samt se hvad den
forbruger.

> Jeg tror min PSA-potte kører bedst med 5w-40....

Hvilken motor?

Fra : Peter

Dato : 18-08-05 12:22

> "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in news:4302ead6$0$78284$157c6196
> @dreader1.cybercity.dk:

> Nemt. Kør med olien og mærk efter og se på olien samt se hvad den
> forbruger.

Forbruget siger da intet om, hvorvidt din motor kører bedst med en tyk olie

> Hvilken motor?

2,0 HDi, 110 hk modellen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-05 14:37

> Forbruget siger da intet om, hvorvidt din motor kører bedst med en tyk
> olie

Helt sikkert det da gør.

Hvis en bil sluger 5 liter olie (ja okay overdrevet) på 1000km med en tynd
olie, men intet (eller minimalt) med en tykkere så kan der ikke være tvivl
om hvilken den kører bedst på :)

> 2,0 HDi, 110 hk modellen.

Altså en NOGET nyere udgave en den jeg/vi snakker om, altså den gamle
hedengangne sag i en Xantia og i mit tilfælde en 2,0 8v, ligeledes fra PSA.

Du kan derfor ikke sammenligne de to.

Fra : Peter

Dato : 18-08-05 14:40

> [...]
> olie, men intet (eller minimalt) med en tykkere så kan der ikke være tvivl

Det er jeg bare ikke enig i. Tror de fleste motorer har bedst af en
forholdsvis "tynd" olie som smører bedre når den er kold.

> Altså en NOGET nyere udgave en den jeg/vi snakker om, altså den gamle
> hedengangne sag i en Xantia og i mit tilfælde en 2,0 8v, ligeledes fra
> PSA.
>
> Du kan derfor ikke sammenligne de to.

Enig. Gør jeg heller ikke.

Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold til
5w.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-05 15:04

> Enig. Gør jeg heller ikke.

Okay :)

> Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold
> til 5w.

Jeg glemte forresten at nævne den havde problemer med olietrykket på den
tynde olie og problemet forsvandt med en tykkere :)

Jeg kan ikke komme med flere "beviser" :) Men jeg (og min mekaniker med 30
år i det Franske bilfag) var slet slet ikke i tvivl om hvilken olie bilen
skulle køre med.

Det er muligt problemet kunne løses ved at renovere motoren, men da den
ikke røg, gik ujævnt eller havde andre "unoder" en olieforbrug så skulle
prisen lige opvejes om det kunne betale sig, eller man ikke man kunne køre
lige så fint på den billige olie?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-08-05 15:29

> Jeg kan ikke komme med flere "beviser" :) Men jeg (og min mekaniker med 30
> år i det Franske bilfag) var slet slet ikke i tvivl om hvilken olie bilen
> skulle køre med.

Mekanikere ved som regel ikke en pind om olie - bare for at sige det som det
er.

Du vil kunne vide mere om olie end den gennemsnitlige mekaniker evd at bruge
12 minutter på at læse en folder fra Castrol. Det samme gælder i øvrigt dæk.

Prøv at spørge ham, om han overhovedet kan forklare hvad viskositetstallene
står for...

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-05 15:57

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in

> Du vil kunne vide mere om olie end den gennemsnitlige mekaniker evd at
> bruge 12 minutter på at læse en folder fra Castrol. Det samme gælder i
> øvrigt dæk.

Jeg tror min gamle fader (der er Castrol forhandler) har læst stolpe op og
stolpe ned om emnet :)

Luften er hed hver gang vi diskutere emnet!

> Prøv at spørge ham, om han overhovedet kan forklare hvad
> viskositetstallene står for...

Det kunne han sagtens.

Jeg ligeså (uden lægmandskundskab).

Fra : Peter Juul

Dato : 18-08-05 17:06

"Peter" skrev

> Jeg tror bare ikke på at din motor "kører" bedre på den 15 w i forhold til
> 5w.

Min gamle Xantia 1.8 8V kørte med 10/40w på et enkelt skift, hvor jeg hældte
5/40-olie på. Bilen havde en markant blødere gang, men brugte næsten 2 liter
på 10.000 km, hvor det normale forbrug lå på mellem 0,5 og 1 liter pr. 10
kkm.

Det pudsige ved det hele er, at jeg fes til Italien i den , da den havde
gået knap 170 kkm - På den tur brugte den ikke en dråbe, og gjorde det ikke
i de 8 måneder jeg havde den derefter.

VenHils
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-08-05 17:40

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

hvor jeg hældte
> 5/40-olie på. Bilen havde en markant blødere gang, men brugte næsten 2
> liter på 10.000 km, hvor det normale forbrug lå på mellem 0,5 og 1 liter
> pr. 10 kkm.

Så må du have haft meget kold/snøvle kørsel, logikken siger at 5-10W40 er
lige "tykt", når det er varmt. Min gl. SAAB, +250.000km, brugte <1l. 0W40
Mobil1/10.000 km ;).

Fra : Peter Juul

Dato : 18-08-05 19:15

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Så må du have haft meget kold/snøvle kørsel, logikken siger at 5-10W40 er
> lige "tykt", når det er varmt. Min gl. SAAB, +250.000km, brugte <1l.
> 0W40 Mobil1/10.000 km ;).
Der var til tider en del koldkørsel, men snøvle.... Nope :) Det var mest min
ex-kone der kørte i potten, og i hendes varetægt koksede den ikke til - Hun
havde 35 km's landevejskørsel på arbejde (Aalborgforstad -> Pandrup), men
fik den da helt op og køre 10 km/l....... Da jeg selv begyndte at køre i den
til dagligt, røg den op på knap 12 km/l. ved 10 km på landevej x 2
Og jeg synes ikke at jeg holder og varmer asfalten

Men alt andet lige var det min mekaniker, der anbefalede mig 10/40 - olien
til den motor. Det var kun fordi jeg insisterede at jeg "fik lov" at prøve
en omgang 5/40.

VenHils
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 01:03

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> Der var til tider en del koldkørsel,

Så er forklaringen nok der, men uanset, er en tynd olie at foretrække. For
den kommer hurtigere i omløb.

> Men alt andet lige var det min mekaniker, der anbefalede mig 10/40 - olien
> til den motor.

Og hvad anbefalede fabrikken, stod der i instruktionsbogen?.

Fra : Peter Juul

Dato : 19-08-05 17:08

"Jørgen M. Rasmussen"skrev

> Og hvad anbefalede fabrikken, stod der i instruktionsbogen?.

Det kan jeg ikke huske på stående fod - Men hos Citroën i Aalborg, hvro jeg
købte bilen brugt, lavede de eftersyn i forb. med købet, og der var der
fyldt 10/40 på.

Bilen er solgt for halvandet år siden, men jeg møder den fra tid til
anden..... men den ny ejer passer desværre ikke så godt på den - Den ser
sgisme noget træls ud

VenHils
Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 19:55

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

...... men den ny ejer passer desværre ikke så godt på den - Den ser
> sgisme noget træls ud

Man fortryder salget, når den nye ejer viser sig at være "analfabet" ;).

Fra : Peter Juul

Dato : 20-08-05 10:15

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Man fortryder salget, når den nye ejer viser sig at være "analfabet" ;).
Jeg vil ikke sige at jeg fortryder salget, jeg er meget godt kørende nu....
Meeeeen han ku' da godt fortsætte min stil med at støvsuge og vaske bare
engang imellem

VenHils
Peter

Fra : Mark Sandberg

Dato : 17-08-05 10:54

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med mindre motoren er defekt og bruger en masse olie, ville jeg aldrig!
> hælde 15w40 olie på en moderne bil, du kan købe fuldsynt 5w40 i bilka til

0W40, 5W40 10W40 eller 15W40 er et fedt her om sommeren.

De har alle 4 olier tykkelse 40, ved de nuværende sommertemperaturer.

Først til vinter ved koldstart, vil olien have en tykkere konsistens, med
olier med et højere tal foran W'et. Hvor en 0W40 stort set altid har
tykkelse 40 uanset temperaturen.

/Mark.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-08-05 21:18

Tonny Sejr Kromann skriver:

> Hvilken olie skal en Xantia 1,8 ca. 1995 med 261.000km have, når der
> skal toppes op?

Det der står i bugermanualen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 18-08-05 14:56

> Det der står i bugermanualen....

Men man kan med fordel "opgradere" til en 0W-40.

Manualens opgiverlser er at betragte som mindstekrav - og 0W-40 kunne slet
ikke købes, for 13 år siden..

/Jan W Nielsen