Hvordan med udbytte og omkostninger?
Fra : Flemming Hansen

Dato : 15-08-05 21:30

Hej

Jeg har for nyligt investeret i en række investeringsforeninger, som
egentlig klarer sig ganske godt (Tak til Peter H. Jeg er dog lidt i
tvivl om hvordan det fungerer med udbytte. Jeg kan se, at flere af
foreningerne udbetaler udbytte, men er det noget man får udover den stigning
der er i papirets værdi - altså om man får begge dele, eller om det
modregnes i ens beholdning?

Et andet spørgsmål er - hvornår skal man betale de omkostninger der er i
forbindelse med at komme ind i og være med i en forening? bliver papirerne
nedskrevet med beløbet ved årsskift, eller kommer der en decideret regning
fra foreningerne.

Håber en venlig sjæl vil forklare hvordan det hænger sammen.

Mvh.
Flemming

Fra : Peter H

Dato : 16-08-05 08:01

"Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra foreningerne.
>
> Håber en venlig sjæl vil forklare hvordan det hænger sammen.

Hej Flemming.

Tillykke med dine investeringer. Jeg tror de har klaret sig bedre end
gennemsnittet med lavere risiko, og det er kurven/puljen det handler om,
altså summen af dine investeringer, der skulle vise posivie takter, der er
bedre end banchmarks.

Hvis en investeringsforeninger udbetaler udbyttet på 5 kr fx, så nedskrives
kursen ligeledes med 5 kr, for derfra kommer de 5 kr. Dvs det modregnes
beholdningen.
Det koster 1-2% af være med i en forening, dvs stiger en forening med 10%
trækkes 1-2% fra. Jeg mener ikke det er ved årsskiftet, men lige pludselig.
Jeg har selv observeret at en forening falder med 1-2% uden grund samtidig
med nedskrivening af deres indre værdi og det må være interne
adm.omkostninger. Men det er da muligt andre gør det på andre måder.

I sidste end mener jeg ikke man skal være fokuseret på inv.foreningens
omkostninger, da det er det totale afkast på lang sigt det handler om.
Nogle markedsfører sig på at være billige, fx
Sparindex´-investeringsforeningerne, men det er deres argument for at
overleve at de bestræber sig på at følge benchmarks, hvilket heller ikke er
dårligt, da de alene af den grund kommer til at performe i den bedste
halvdel, idet 3 af 4 inv.afdelinger performer ringere end benchmarks, altså
verdensindexet, europaindexet og lign.

Der kommer altså ingen regning for deltagelse i en forening, men betaler gør
man via nedskrivning af deres indre værdi.

Fra : Flemming Hansen

Dato : 16-08-05 09:07

> Hvis en investeringsforeninger udbetaler udbyttet på 5 kr fx, så
nedskrives
> kursen ligeledes med 5 kr, for derfra kommer de 5 kr. Dvs det modregnes
> beholdningen.

Tak for dit svar Peter.
Foregår det på samme måde med enkeltaktier? Jeg troede egentlig, at f.eks.
TDC udbetalte udbytte ca 5% udover det som aktien er steget med, for de kan
vel heller ikke regulere i aktiekursen.

Jeg troede derfor at det samme gjorde sig gældende ved
investeringsforeninger, hvor nogle af de bagvedliggende aktier udbetalte
udbytte, som så blev videreformidet til investorerne uden at det har nogen
indflydelse på foreningens kurs, som vel afspejler et gennemsnit af de
bagvedliggende aktier.

Såfremt foreningerne blot nedskriver kursen, så er det vel meget vigtigt som
investor at vide hvornår det sker, så man ikke køber i foreningen
umiddelbart inden de nedskriver kursen med 1-2%.

Mvh.
Flemming

Fra : Leonard

Dato : 16-08-05 10:13

"Flemming Hansen" <flemming.r.hansen@wanadoo.dk> wrote:

>Foregår det på samme måde med enkeltaktier? Jeg troede egentlig, at f.eks.
>TDC udbetalte udbytte ca 5% udover det som aktien er steget med, for de kan
>vel heller ikke regulere i aktiekursen.

Det er kun markedet der kan regulere aktiekursen og hvis du kigger på
kurver, så vil du se at de fleste aktier stiger lidt op mod en
generalforsamling for kort tid efter at falde brat. Dette udsving
afspejler oftest udbyttebetalingen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/