Automatisk køresetup via centrallås
Fra : Jan

Dato : 15-08-05 20:35

Hej gruppe

Jeg har (vistnok) tidligere set et system der automatisk indstiller
førersædet, rattet og spejlene ved at registrere hvilken
centrallås-fjernbetjening der bruges til at låse bilen op. Men hvad hedder
et sådan system, og findes det til alle bilmærker?

- Jan

Fra : BJ

Dato : 15-08-05 20:57

"Jan" <askforit@noget.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har (vistnok) tidligere set et system der automatisk indstiller
> førersædet, rattet og spejlene ved at registrere hvilken
> centrallås-fjernbetjening der bruges til at låse bilen op.

Det kunne købes til den hedengangne Opel Omega.

> Men hvad hedder et sådan system,

Jeg tror ikke det hedder 'komfortsystem'.

> og findes det til alle bilmærker?

Det tror jeg ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan

Dato : 16-08-05 09:15

- Snip, klip og klistre -

> Jeg tror ikke det hedder 'komfortsystem'.

> Det tror jeg ikke.

Jeg har ladet mig fortælle at Mercedes har et system hvor man kan gemme tre
forskellige setup's, og aktivere hvert enkelt ved et tryk på den respektive
knap til venstre for rattet.
Er det så kun Mercedes der har det? Altså samme system som tidligere, bare
uden aktivering via C-lås-fjernbetjeningen?

Jeg har set, at visse biler sælges med "fjernbetjent centrallås med
multifunktion" (bla. Fiat Stilo). Hvad kan det dække over?

- Jan

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 09:55

Jeg har dette system i min volvo v50.
Den indstiller sæder og spejle,der kan bruges op til 6 forskellige
fjernbetjenninger.

"Re: Automatisk køresetup via centrallås"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.99.225.66)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-05 10:11

Hej,

On Tue, 16 Aug 2005 10:15:14 +0200, "jan" <askforit@noget.com> wrote:

>"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg har set, at visse biler sælges med "fjernbetjent centrallås med
>multifunktion" (bla. Fiat Stilo). Hvad kan det dække over?

Ah - vores husker i øvrigt også indstilling af klimaanlægget - og vist
nok også radioen.

** Lars

Fra : BJ

Dato : 16-08-05 11:03

"jan" <askforit@noget.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det så kun Mercedes der har det? Altså samme system som tidligere, bare
> uden aktivering via C-lås-fjernbetjeningen?

Du spørger om systemet findes til alle bilmærker.

Det tror jeg ikke, da udstyrsvariationerne fra bilmærke til bilmærke kan
variere enormt.

At der findes forskellige systemer, det skal der ikke herske tvivl om.

Om de kan det samme eller mere eller mindre, skal der heller ikke herske
tvivl om.

Du spørger så på den bredest mulige måde og får da også det bredest mulige
svar: "Det tror jeg ikke".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan

Dato : 16-08-05 12:11

> Du spørger så på den bredest mulige måde og får da også det bredest mulige
> svar: "Det tror jeg ikke".

Ja, jeg ved godt det var et bredt spørgsmål; jeg håbede såmænd bare på, at
der var nogen der rent faktisk har en bil med det benævnte system, og som
havde lyst til at dele denne information med mig.

Fra : BJ

Dato : 16-08-05 16:58

> [...]

> der var nogen der rent faktisk har en bil med det benævnte system, og som
> havde lyst til at dele denne information med mig.

O.k., det forstår jeg godt.

Måske en venlig sjæl vil fortælle om sin Porsche, BMW, Mercedes osv. osv.

Volvo topper jo med sin forsøgspotte
http://www.volvocars.com/AboutVolvo/conceptlab/

Den tager også pedalerne med..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-05 10:04

Hej Jan,

On Mon, 15 Aug 2005 21:35:12 +0200, "Jan" <askforit@noget.dk> wrote:

>Jeg har (vistnok) tidligere set et system der automatisk indstiller
>førersædet, rattet og spejlene ved at registrere hvilken
>centrallås-fjernbetjening der bruges til at låse bilen op. Men hvad hedder

Jeg har det i min e39 BMW 530dA touring. Det "følger med" når man
køber elektriske sæder med hukommelse. Fungerer således:

Hukommelsen lagrer indstilling af førersæde, rat, spejle. Du kan gemme
tre indstillinger, som kan kaldes frem ved trykknapper i døren.

Desuden er der to muligheder for nøgle, ENTEN

- Husker bilen den position det har når du låser den med
fjernbetjeningen på nøglen. Når ud næste gang låser bilen op med
nøglen bliver det hele indstillet som det stod da du låste bilen med
nøglen (fungerer fint hvis man fx er to og har hver sin nøgle og
skiftevis bruger bilen).

- Du kan "låse" en nøgle til én af de tre indstillinger i hukommelsen.

I praksis bruger vi knapperne i døren, men det er fordi vi pendler
sammen - jeg kører hjemmefra til arbejdet, så overtager fruen rattet
og kører videre. Derfor låser vi ikke bilen ved førerskiftet, men
knapsystemet er til gengæld rigtig smart.

>et sådan system, og findes det til alle bilmærker?

BMW har det til alle deres, men tror ikke alle bilmærker har det.

** Lars

Fra : RP

Dato : 16-08-05 22:37

> Måske en venlig sjæl vil fortælle om sin Porsche, BMW, Mercedes osv.. osv.

Der er mulighed for det i porsche cayenne. Jeg tror den kan gemme
omkring 3-4 personer. Om det er standard eller ekstra udstyr, ved jeg
ikke...

Renault Laguna II har mulighed for gemme indstillinger om radio,
elsæder og el spejle på op til 4 (mener jeg) key cards. Det er dog
ekstra udstyr. Min har det ikke...