Turbodiesel oser
Fra : Søren

Dato : 15-08-05 10:38

når turboen slår til er der begyndt at komme sort røg ud af udstødning. Er
det motoren der trænger til rensning, jeg har ladet mig fortælle at der
findes et trick med en danskvand. Men jeg ved ikke hvordan ?
Bilen er en Mondeo 2001 TD 115 Hk uden commonrail.

På forhånd tak

Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-05 12:06

"Søren" skriver:

> når turboen slår til er der begyndt at komme sort røg ud af udstødning. Er
> det motoren der trænger til rensning, jeg har ladet mig fortælle at der
> findes et trick med en danskvand. Men jeg ved ikke hvordan ?

En anden måde at rense ud på er en tur til Berlin og tilbage igen med
"klampen i kælderen".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren

Dato : 15-08-05 13:35

> En anden måde at rense ud på er en tur til Berlin og tilbage igen med
> "klampen i kælderen".

Det kunne selvfølge være sjovt. Men er du sikker på det virker, det kom
faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.
Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til. Eller kondensvand i
tanken ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-05 13:44

"Søren" skriver:

> Det kunne selvfølge være sjovt. Men er du sikker på det virker, det kom
> faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.

Hvor den har trukket tungt læs ved lave omdrejninger.

> Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til.

Nej

> Eller kondensvand i tanken ?

Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
igennem"

Fra : Søren

Dato : 15-08-05 14:40

> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
> igennem"

Den skal til København på fredag, så jeg beder konen om at køre i 4 gear
hele vejen
Hmmm jeg plejer ellers ofte at skulle minde hende om at komme op i 5. !

Fra : Søren

Dato : 15-08-05 14:42

> Nej, som skrevet tyder det mest på at den trænger til at blive "blæst
> igennem"

Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-08-05 15:04

"Søren" skriver:

> Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
> omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?

Er det ikke et sprøgsmål om at forstøve lidt ud foran luftindtaget ?

Vand har den dejlige evne at det er svært at komprimere. Får du for
meget i, blæser du en toppakning.....

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 16:40

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
> omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?

Det skal under ingen omstændigheder gennem turbo'en. Det man gjorde førhen,
var at suge det ind i indsugningen, gennem én af vakuumslangerne på
indslugningsmanifolden. Husk at holde bilen oppe i omdrejninger, hvis du gør
det, for at vandet ikke skal kvæle den.

Fra : Søren

Dato : 06-09-05 09:53

> Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
> omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?

Danskvand trikket er kun til benzinbiler med turbo !!!!

Fra : Lars

Dato : 06-09-05 11:17

> Danskvand trikket er kun til benzinbiler med turbo !!!!

Jeg ved ikke om det hjælper dig ret meget, men på større diesel motorer
vasker vi turboladeren på gas siden ca hver 300 timer, og på luftsiden
hverdag.
Når man vasker gasside må laderen ikke være rigtig varm, dvs der indsprøjtes
vand i udst.rør før laderen medens denne kører let belastet på de størrer
motorer er det ca 10% last.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Henrik B.

Dato : 07-09-05 07:13

> Det råd jeg fik med at sende lidt danskvand igennem turbo imens den tager
> omdrejninger holder det "vand" . Eller rettere holder turboen til det ?

NEJ!!

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-08-05 13:42

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> wrote in message

> [...]
> faktisk efter en tur sydpå med campingvogn.
> Kunne det ikke være brændstoffiltret der er stoppet til. Eller kondensvand

Mere sandsynligt er det at slangen mellem turbo og indsugning er revnet,
eller at MAFen (luftmængde/masse-måleren) er defekt. Er den også blevet mere
"død" end sædvanligt?

Mvh
Michael

Fra : Søren

Dato : 15-08-05 14:35

> Mere sandsynligt er det at slangen mellem turbo og indsugning er revnet,
> eller at MAFen (luftmængde/masse-måleren) er defekt. Er den også blevet
> mere
> "død" end sædvanligt?

Nej det syntes jeg faktisk ikke, men jeg har kun haft bilen i 3 mdr. så det
er lidt svært at sige.

Fra : ChipMIK

Dato : 15-08-05 18:03

Søren wrote:

> Nej det syntes jeg faktisk ikke, men jeg har kun haft bilen i 3 mdr. så det
> er lidt svært at sige.

Ellers er din EGT ventil røget sig en tur... MEGET kend fejl på akkurat
din model (115 Hk)

MVH

ChipMIK

Fra : Søren

Dato : 18-08-05 10:31

> Ellers er din EGT ventil røget sig en tur... MEGET kend fejl på akkurat
> din model (115 Hk)

Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske også
var gået.

Fra : ChipMIK

Dato : 18-08-05 17:16

Søren wrote:

> Luft slangen var flækket og min mekaniker mente at min EGT ventil måske også
> var gået.

Damn.... kun 50% ØV

ChipMIK

Fra : Søren

Dato : 06-09-05 09:56

Luft slangen og EGT ventilen er skiftet. Det hjalp !

Men min motor er stadig temmelig sodet til udenpå. Skal jeg give den en gang
motorvask, eller er det bedre bare at lade den være. For sodet skader vel
ikke bilen ?

Fra : Biker

Dato : 06-09-05 10:34

> Luft slangen og EGT ventilen er skiftet. Det hjalp !

Hvad er EGT ventilen ?

Fra : Søren

Dato : 06-09-05 12:32

> Hvad er EGT ventilen ?
Rettelse den hedder vist EGR ventil.
Ikke at jeg har forstand på det, men den styrer vist nok blandingsforholdet
af udstødningsgas og ren luft til turboen.

Er der nogen der belære os lidt mere ?

Fra : Brian

Dato : 06-09-05 16:30

Søren wrote:

> Er der nogen der belære os lidt mere ?

Ikke nødvendigt, det står for exhaust gas recirkulation

/Brian