Den Transsibiriske
Fra : Kaj

Dato : 14-08-05 14:13

Hej!
Vi kunne godt tænke os en tur med Den Transsibiriske jernbane kombineret med
et ophold i Bejing.
Hvornår er den bedste tid på året for den lange jernbanetur?
Turen starter ofte fra Moskva, men må vel også kunne gøres i modsat retning?
MVH
Kaj

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-05 14:42

"Kaj" <kasenxfejl@yahoo.dk> wrote in message

> Hvornår er den bedste tid på året for den lange jernbanetur?
> Turen starter ofte fra Moskva, men må vel også kunne gøres i modsat
> retning?

Jeg har prøvet den i starten af maj fra Beijing til Moskva, uden stop, via
Manchuriet (6 dage). Fin årstid med behageligt forårsvejr i begge ender af
turen, men en snedækket Bajkalsø undervejs.

hilsen
Uffe

Fra : John

Dato : 14-08-05 17:39

Uffe Kousgaard skrev:

> Jeg har prøvet den i starten af maj fra Beijing til Moskva, uden stop, via
> Manchuriet (6 dage). Fin årstid med behageligt forårsvejr i begge ender af
> turen, men en snedækket Bajkalsø undervejs.

Kan du ikke fortælle lidt mere om det... Jeg går nemlig med de samme planer.

Hvor købte du billetter?
Hvad kostede de?
Visa osv. osv.

Mvh

John

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-08-05 18:39

"John" <jk7410@gmail.com> wrote in message

> Hvor købte du billetter?
> Hvad kostede de?
> Visa osv. osv.

De blev købt i Hong Kong i 93 via et bureau, som åbenbart har fået
hjemmeside i mellemtiden:
http://www.monkeyshrine.com/

hilsen
Uffe

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 14-08-05 18:18

Kaj <kasenxfejl@yahoo.dk> wrote:
: Vi kunne godt tænke os en tur med Den Transsibiriske jernbane kombineret med
: et ophold i Bejing.

I så fall er det strengt tatt ikke den Transsibirske jernbane dere vil
ta, men den Transmongolske eller den Transmandsjuriske. De to sistnevnte
går bare gjennom cirka halvparten av Sibir før de svinger sydover og inn
i henholdsvis Mongolia og Kina, for å ende i Beijing. Om dere ønsker
å ta den Transsibirske så er siste (eller første) stasjon Vladivostok,
ved Japanhavet.

: Hvornår er den bedste tid på året for den lange jernbanetur?

Om dere tenker å gjøre hele reisen i ett så kan man fint gjøre det
hele året. Inne i toget holdes det en behagelig temperatur til enhver
tid. Ellers er ikke omgivelsene spesielt spennende, så det betyr ikke
stort hvilken tid dere reiser. Kanskje er høsten "penest", med farge på
skogen.

Det viktigste for å bestemme tidspunkt for reisen er dermed når det er
best å besøke Moskva og Beijing, i forhold til hva dere har lyst til å
foreta dere der.

: Turen starter ofte fra Moskva, men må vel også kunne gøres i modsat retning?

Så å si alle gruppereiser gjøres med start i Moskva, så om man reiser den
andre veien så er det langt færre vestlige ombord i toget. Det kan være et
pluss eller et minus, alt etter hva man selv synes. #8D)

Jeg har selv gjort reisen fra Vladivostok til Moskva, og synes at det
å gjøre reisen i ett er en relativt meningsløs handling. Om man vil til
Beijing og Moskva så gjør man det mye bedre med fly. Om man virkelig er
interessert i å se Russland/Sibir så krever det at man gjør mange stopp
over flere dager i byene langs jernbanen, for fra toget ser man knapt
noenting. Her er litt om hvordan det kan oppleves på bilder jeg tok
på reisen, her:

http://www.pvv.org/~bct/rossiya/

God reise!

Bjørn