Erfaring med Nordstrøm Handel? Brænde og b~
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 13-08-05 09:07

Hej

Efter at have læst skræmmehistorier om folks oplevelser
med indkøb af brænde vil jeg lige høre om der er nogen
der har gode/dårlige erfaringer med www.nordstrom-handel.dk

Umiddelbart ser de ud til at være lidt billigere end de
andre steder jeg har fundet på nettet. Vi kan ikke selv
hente så det er et must at forhandleren bringer ud til
os (Vejleområdet).

En palle egebrænde står til 1398 og det er ca. 1250 kg
ifølge deres hjemmeside. Pallemålene ser ud til at være
en anelse større end hos fx. OK hvor der er ca. 1000 kg
på en palle.

Vi har ikke før haft brændeovn og skal derfor lige finde
ud af hvor meget vi kommer til at bruge - regner bare
med at bestille en enkelt palle brænde og en enkelt palle
briketter nu til at starte med.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-08-05 12:26

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ud af hvor meget vi kommer til at bruge - regner bare
> med at bestille en enkelt palle brænde og en enkelt palle

Hvad med at købe den i et byggemarked? Det tårn jeg fik fra Bygma sidste år
var godt træ, og det kostede under 1000 kr. Så er der også lidt til overs
til transporten...

Keller

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-08-05 19:56

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in

> Hvad med at købe den i et byggemarked? Det tårn jeg fik fra Bygma
> sidste år var godt træ, og det kostede under 1000 kr. Så er der også
> lidt til overs til transporten...

Det lyder da billigt - vi har aldrig haft købt sådan noget
før så lige nu støvsuger vi tilbudsaviser og internet for
at finde ud af markedet :) Det er sq lidt af en jungle
at finde ud af - både med rumfang, priser, kvaliteter og
vandindhold, pallestørrelse, levering etc :D

Tak for svaret - jeg vil da prøve at høre de lokale
byggemarkeder også - dem havde jeg ikke lige tænkt på.

/hilsner

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-08-05 08:22

> [...]
>
> Tak for svaret - jeg vil da prøve at høre de lokale
> byggemarkeder også - dem havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg sidder pt. og venter på at Silvan eller Bauhaus får dem på bud til 799,-
det er sket et par gange i år, og det sker sikkert igen. Ellers må jeg jo
nøjes med de 849,- de har været til endnu flere gange

Keller

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 16-08-05 15:53

> Jeg sidder pt. og venter på at Silvan eller Bauhaus får dem på bud til
> 799,- det er sket et par gange i år, og det sker sikkert igen. Ellers
> må jeg jo nøjes med de 849,- de har været til endnu flere gange

Vil du ikke være sød at sende en e-mail hvis du hører
om et sådant tilbud? Vi får ikke rekvalmer fra nogen
af dem... Så vil jeg være møj taknemlig!

larsFJERNDETTEgjSNABELAmailPUNKTUMdk

Vores lokale raadogdaad tager 1199 for en palle ask. Det
er trods alt også billigere end de andre.

/hilsner

Fra : Carsten Keller

Dato : 18-08-05 08:41

> [...]
>
> larsFJERNDETTEgjSNABELAmailPUNKTUMdk
>
> Vores lokale raadogdaad tager 1199 for en palle ask. Det
> er trods alt også billigere end de andre.

Jeg skal se om jeg husker det, men hukommelsen er ikke hvad den har været
Tjek ellers deres hjemmesider, både hos Råd&Svamp, Bygma, Silvan og
Bauhaus kan du hente deres seneste tilbudsavis på nettet.

Det var forresten præcist sådan et bur ask jeg brændte af sidste vinter. Var
på bud til lige under 1000 kr.

Keller

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-08-05 17:29

> [...]
>
> Det var forresten præcist sådan et bur ask jeg brændte af sidste
> vinter. Var på bud til lige under 1000 kr.

Hvordan er ask at fyre med i brændeovnen? Vi overvejer
at bestille en enkelt palle til at starte med - og for at
se hvor lang tid der er til i sådan en palle :)

/hilsner

Fra : Carsten Keller

Dato : 19-08-05 09:25

> Hvordan er ask at fyre med i brændeovnen? Vi overvejer
> at bestille en enkelt palle til at starte med - og for at
> se hvor lang tid der er til i sådan en palle :)

Det var godt. Ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive det, men det tændte
nemt og brændte rent. Mener jeg fik at vide at ask kunne skyde gnister,
hvorfor det ikke er så godt i en pejs, men det kan jo være lige meget når
det bare skal ligge bag Conturaens glaslåge og brænde...

Keller

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-08-05 16:58

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud af hvor meget vi kommer til at bruge - regner bare
> med at bestille en enkelt palle brænde og en enkelt palle

Hvis du har stålskorsten skal du være varsom med at fyre med egebrænde !
Brændet skal have ligget i mindst 2 år, for at være kommet af med
garvesyren - ellers risikerer du, at det æder din skorsten. Alternativt skal
du fyre med en blanding af egetræ og eksempelvis bøg.

Har ikke erfaringer med eg, men har læst mig frem til det (somewhere on the
net)

Pas i øvrigt på med vægt-angivelser - hvis det er fugtigt vil det også veje
mere.

mvh
Bendt

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-08-05 19:58

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in

> [...]
> garvesyren - ellers risikerer du, at det æder din skorsten.
> Alternativt skal du fyre med en blanding af egetræ og eksempelvis bøg.

Vi har isokern i.

> Pas i øvrigt på med vægt-angivelser - hvis det er fugtigt vil det også
> veje mere.

jeps - det er jo det - det gør det noget mere diffust
at undersøge priserne :(

/hilsner