Alfa Romeo 156 2,0 SW
Fra : Anders

Dato : 12-08-05 23:04

Jeg kigger lidt på ovennævnte vil som er fra 2001 og har gået cirka 75.000
km.

Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 23:04

Anders skriver:

> Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
> øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

Din mekaniker bliver glad for dig.

Min chef skiftede sin alfa ud med en Pug 307 SW og blev yderst tilfreds
mht til regninger. En kollega slæber rundt med hans 156'er og kommer tit
på arbejde i andre biler....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Holst

Dato : 12-08-05 23:37

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
>
> Min chef skiftede sin alfa ud med en Pug 307 SW og blev yderst tilfreds
> mht til regninger. En kollega slæber rundt med hans 156'er og kommer

Det er ikke et problem med Alfa 156'eren at den ofte skal på værksted.

Det er et problem hvis du lader inkompetente fuskermekanikere rode med
den (de forårsager rygterne og enhver løgnagtig statistik om at denne bil
er ofte på værksted) eller hvis du undlader at lytte til hvad de kloge
folk i Alfa klubben siger om skærpet opmærksomhed på tandremsskift.

Ud over det så er der nogle skrøbelige elektriske detaljer som lamperne
bag reguleringerne af Aircon og kontakten til bagagerumslys etc.
Man skal også have opmærksomhed på slidtage af bærearme men det er først
når de har kørt omkring 150.000 hårde km.

Det siges at bilen, p.g.a. formen er følsom overfor stenslag.
Jeg har dog endnu ikke været uheldig med det.

Alle biler har svagheder og nogle har mange.
Med denne bil ved man dog trods alt hvad det drejer sig om fordi der er
så mange entusiastiske Alfa kørere og Alfa klubfolk.
De svagheder den har er ganske begrænsede.

Til gengæld får man en bil med en letkørthed og køredynamik som er
usammenlignelig.
Bilen reporterer direkte fra underlaget til dine hænder på rattet hvad du
skal gøre. Den kan køre højhastighedssving som ingen anden bil i klassen
og den aktive sikkerhed er ekstrem høj.

Det er en bil man vælger med hjertet men selv fornuften kan lære at blive
tilfreds med den.

Det er ikke Praktiske Gris af en bil men en udpræget køremaskine som man
glæder sig over at gense hver dag fordi den bare er så hamrende smuk den
bil.

Læs evt. med her: http://www.alfa156.net/fr_index.html?/info.html
Der er mange sider der handler om denne bil.

Sig til hvis du vil have lidt flere. De er nemme at finde via Google.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 23:40

Lars Holst skriver:

> Det er et problem hvis du lader inkompetente fuskermekanikere rode med
> den

I begge tilfælde Alfa værksteder....

Fra : Lars Holst

Dato : 12-08-05 23:52

> Lars Holst skriver:

> I begge tilfælde Alfa værksteder....
>

> Klaus

Der findes Alfa værksteder som ved for lidt om det de roder med.

På den svenske Alfa Romeo Klubs hjemmeside giver de Alfa værkstederne
karakterer.
Det gør man for så vidt også i Danmark. De er bare ikke skrevet ned de
karakterer.

Men der er nogle......mange Alfa værksteder som godt ved hvad det handler
om og hvis man spørger folk der har kørt 156 i et stykke tid skal man
såmænd nok få at vide hvor man ikke skal køre hen med bilen på værksted.

Til gengæld er det ret sikkert at værksteder der ikke har Alfa som speciale
virkelig kan lave ged i den.

Har man det for øje når man servicerer bilen, så har man et yderst
driftsikkert køretøj med en meget stor køreglæde og skønhedsværdi i mange
mange år.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-05 00:15

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

Hvis du vælger en Alfa, så vil du hurtigt få det problem at du ikke har tid
nok.
Du vil ikke have tid til dine venner eller din familie, fordi den bedste
tur i Alfaen er den næste tur du kører.
Du finder snart ud af, at selv om den korteste distance mellem A og B er en
lige linie, så befinder du dig aldrig på denne linie fordi du liiiiige skal
forbi C, D, E & F og så skal du liiiige tjekke de snørklede småveje ud i
dit lokalområde for at planlægge næste weekends køretur.

Du skal have kørt en 156 for at forstå det.
Så snart du har kørt i en, så kan du ikke forklare det til en der ikke har.

En Alfa har man simpelthen en affære med.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-05 06:22

Lars Holst skriver:

> Du skal have kørt en 156 for at forstå det.
> Så snart du har kørt i en, så kan du ikke forklare det til en der ikke har.

Jeg har ikke selv kørt en, men været passager flere gange. Sådan oplever
jeg ikke en alfa

> En Alfa har man simpelthen en affære med.

Det er da godt du er glad for din bil

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-08-05 19:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Lars Holst skriver:

> Jeg har ikke selv kørt en, men været passager flere gange. Sådan oplever
> jeg ikke en alfa

> Det er da godt du er glad for din bil

Hvorfor er du så negativ.?

Overvej at undlade at sende et indlæg hvis du ikke har noget fornuftigt
at skrive.
Men det kan du tilsyneladende vanskeligt...

Kort sagt:
Få dig dog et liv Klaus. Istedet for at bruge det foran din PC.

Mvh. Jørgen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-05 21:48

Jørgen Rasmussen skriver:

> Hvorfor er du så negativ.?

Jeg er ikke spor negativ.

> Overvej at undlade at sende et indlæg hvis du ikke har noget fornuftigt
> at skrive.
> Men det kan du tilsyneladende vanskeligt...

Så du den smiley der var til sidst ?
Ved du havd den betyder ?

Fattede du ikke indholdet, eller læste du kun ordene ?

Jeg sendte et lille smil til ham og ønskede ham tillykke med sin
kærlighed til sin bil, i respekt over at han har andre lidenskaber end
jeg hvad biler angår.

> Kort sagt:
> Få dig dog et liv Klaus. Istedet for at bruge det foran din PC.

Må jeg være ærlig ?
Jeg har et liv og jeg har humor, nok endda mere end dig, men mindre at
du overså min smiley.

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 06:26

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message

> En Alfa har man simpelthen en affære med.

Åh, hvilken skøn formulering :)

--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : John Sahl

Dato : 13-08-05 07:56

Lars Holst wrote:
> En Alfa har man simpelthen en affære med.

Kan det overhovedet skrives bedre?

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 09:15

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du skal have kørt en 156 for at forstå det.
> Så snart du har kørt i en, så kan du ikke forklare det til en der ikke
> har.
>
> En Alfa har man simpelthen en affære med.

Romantikken lever, og det er jo fint.
Men en dag vågner folk op, de har
vænnet sig til bilen og stiller så større
og større krav, medmindre man er
blevet det, man kalder en 'alfa-entusiast',
og man dermed accepterer de fejl og mangler,
mærket er blevet så 'berygtet' for.

Jeg tror Alfa Romeo, i manges øjne,
er som en våd hund, man lige skal vænne
sig til, før den får lov at komme ind i huset,
og der borgerlige Hr. og Fru Jensen ikke
er alfa-entusiaster, så finder de ofte bilen
svært tilnærmelig på sigt.

Fra : Michael

Dato : 13-08-05 11:49

> [...]
> har.
>
> En Alfa har man simpelthen en affære med.

LOL, så siger vi det.
Det er ikke den oplevelse jeg har med mærket, eller rettere jo, men det var
før 156. Alfa er gået væk fra det som de har været kendt for og er nu blevet
en stangvare som alle andre alm. familie/firmabiler.
Men hvis du kan blive ophidset over at sidde i en forvokset Fiat som har
køreegenskaber som er mere på papiret end i virkeligheden så, er det fint
med mig, men lad være med at udråbe det som den endegyldighed sandhed
omkring mærket.

Fra : Aslan

Dato : 15-08-05 00:20

Lars Holst wrote:
> [...]
> liiiiige skal forbi C, D, E & F og så skal du liiiige tjekke de
> snørklede småveje ud i dit lokalområde for at planlægge næste

YESSSSSS Endelig bliver mit citat fra
http://www.cuore-sportivo.co.uk/why.html brugt og så enda oversat til
dansk

Ang. Alfa-værksteder : Jeg fik skifter bærearme ved
http://www.koch-biler.dk/ i Højbjerg. Den unge Suzuki-mekaniker glemte
sørme at montere møtrikken til den bolt, der holder bærearme og
støddæmper på plads. Jeg har ikke været der siden, men bruger i stedet
http://www.juel-auto.dk/forside.asp (kun sebar med Internet Explorer),
og jeg er ovenud tilfreds og kan kun anbefale Morten og især hans far
Arne (Tidliger Hovedgård Autohandel).

En Alfa skal have skiftet tandrem lidt ofte, den kan godt finde på at
bruge olie, og motoren SKAL være varm, før man begynder at BRUGE den.
Ellers er den mekanisk hverken værre eller bedre end andre biler, men
køreoplevelsen

Aslan

08/2005 MB E 320 CDI Avantgardé

1998 Alfa 156 2,0 TS

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 09:10

> eller hvis du undlader at lytte til hvad de kloge
> folk i Alfa klubben siger om skærpet opmærksomhed på tandremsskift.

Bilen blir' hverken bedre eller dårligere af, om man
er med i klubben eller ej.

> Ud over det så er der nogle skrøbelige elektriske detaljer som lamperne
> bag reguleringerne af Aircon og kontakten til bagagerumslys etc.

Det har vi så endnu tilgode i 'vores' Alfa 146.

> Man skal også have opmærksomhed på slidtage af bærearme men det er først
> når de har kørt omkring 150.000 hårde km.

Uha..så er vi tæt på nu...
Men knastforstilleren støjer nu for 2. gang...

> Alle biler har svagheder og nogle har mange.

Gætter jeg på ku' være dêt, Klaus mener ?

> Med denne bil ved man dog trods alt hvad det drejer sig om fordi der er
> så mange entusiastiske Alfa kørere og Alfa klubfolk.
> De svagheder den har er ganske begrænsede.

Ja man kan være heldig.

> Til gengæld får man en bil med en letkørthed og køredynamik som er
> usammenlignelig.

Usammenlignelig ?
Mond dog.

> Bilen reporterer direkte fra underlaget til dine hænder på rattet hvad du
> skal gøre. Den kan køre højhastighedssving som ingen anden bil i klassen
> og den aktive sikkerhed er ekstrem høj.

Gælder så ikke GTA V6 modellerne, som er ret så næsetunge..,o))

> Det er en bil man vælger med hjertet men selv fornuften kan lære at blive
> tilfreds med den.

Folk blir' heldigvis mere og mere fornuftige med alderen.

> Det er ikke Praktiske Gris af en bil men en udpræget køremaskine som man
> glæder sig over at gense hver dag fordi den bare er så hamrende smuk den
> bil.

Ja, aluhåndtagene og de skjulte håndtag til bagdørene
blev jo rost til skyerne for smart design, blot ærgerligt
de er vendt tilbage i 159.

Så alt i alt var 156'eren bilen som gjorde Alfa kendt
selvom 146 og til dels 145 startede den ny tid for dem.
At alfa-lyden forsvandt fandt entusiasterne sig i, at køreegenskaberne
ikke længere var ren alfa-land er så det næste de skal slås med,
foruden dêt, mange vitale dele som undervogn samt
motorblok kommer fra anden side...noget som
må ramme alfa-hjertet hårdt.

At 146'eren er meget lavgearet er ærgerligt og
servoen er som en opvarmet elastik ligeså.
OG så alle småting som højtalergittre som
falder af (i bag), vand efter bilvask som blir'
VED med at løbe ud ved sidespejelene og laver
striber er så andre små finurligheder.

Men at knastforstlleren er så ringe er nok
det værste. En Alfa må ikke ralle som en
skrøbelig diesel ved koldstart. Gør den det,
så gå uden om den.

Så har du mod på det, så er det sikkert
en ok bil.

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 09:20

"Olesen" <n/a> wrote in message

> [...]
> VED med at løbe ud ved sidespejelene og laver
> striber er så andre små finurligheder.
> Men at knastforstlleren er så ringe er nok

Det var Alfa Romeo 156 2,0 SW, han spurgte om !

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 17:39

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Og en sådan har vel også en TwinSpark motor, selvom
de nu er faset ud, og derfor kan ha' samme skavank mht. motor
+ interiør.

Fra : Lars Holst

Dato : 13-08-05 10:20

"Olesen" <n/a> said in

> [...]
>
> Men at knastforstlleren er så ringe er nok
> det værste. En Alfa må ikke ralle som en
> skrøbelig diesel ved koldstart. Gør den det,

Nu skal det lige siges at Alfa 145 & 146 blot er nogle uheldige Alfa
designede Fiat biler.

Jeg kommenterer på 156.

Men der findes da andre Alfa Romeo som er fantastiske.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 17:41

> Nu skal det lige siges at Alfa 145 & 146 blot er nogle uheldige Alfa
> designede Fiat biler.

Ja. Med svag mekanik og
interiør som har ufattelig dårlig finish
næsten, og kun næsten overalt.
Ikke desto mindre var 145+146 starten
på Alfas folkelighed i danmark i nyere tid.

> Jeg kommenterer på 156.

Jeg prøver at være lettere generel mht.
kvalitet + finish, og dêt, at alfas køregenskaber
nok er fine, men absolut ikke enerådende på markedet..

> Men der findes da andre Alfa Romeo som er fantastiske.

Der findes rigtig meget af alt, ja.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-08-05 19:57

Olesen wrote:

> ... at alfas køregenskaber
> nok er fine, men absolut ikke enerådende på markedet..

Næh, for så ville de ikke være noget specielt.

Peter

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 06:39

"Anders" <a@a.dk> wrote in message

> Jeg kigger lidt på ovennævnte vil som er fra 2001 og har gået cirka 75.000
> km. Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
> øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

Hér i gruppen får Alfister ofte en hård medfart, fordi de mange rygter
om bilen tilsyneladende er bundfældet hos mange. Sandheden er
imidlertid en anden og ønsker du en anden tilbagemelding om bilen
end dels rygterne her i gruppen og dels Lars' udemærkede skriverier,
ja så følg med - som "os" andre - på www.cuoresportivo.dk

Denne webside har på meget kort tid fået en enorm tilslutning - til tider
nærmest et chatforum, hvorfor der nu også er etableret dét på siden
Endvidere kan de mere teknisk saglige spørgsmål stilles i dette nævnte
forum www.alfasmeden.dk/forumdk - fordi der som med de bilmæs-
sige nyhedsgrupper er sket en opdeling mellem sjov og saglighed :)

/Mogens
alfist, men kun til de store udgaver :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 09:19

> Hér i gruppen får Alfister ofte en hård medfart, fordi de mange rygter
> om bilen tilsyneladende er bundfældet hos mange. Sandheden er
> imidlertid en anden

Et bilmærke får et ry eller rygte.
Og der går sjældent røg af en brand uden ild.

> Denne webside har på meget kort tid fået en enorm tilslutning - til tider
> nærmest et chatforum, hvorfor der nu også er etableret dét på siden

Lupo 3L siden var vidst også en succes engang.

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 09:23

"Olesen" <n/a> wrote in message

> Et bilmærke får et ry eller rygte.
> Og der går sjældent røg af en brand uden ild.
> Lupo 3L siden var vidst også en succes engang.

Hvad er dit sigte med at dumpe min henvisning til et
relevant forum for en kommende Alfa Romeo ejer?

Altså udover på vanlig måde at svine folk underfundigt... til?

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 17:34

> Hvad er dit sigte med at dumpe min henvisning til et
> relevant forum for en kommende Alfa Romeo ejer?

Hensigt ?
Hvor ? Hvornår ?
Jeg kritiserer blot din glædesrus over alle
Alfa-dyder, som ikke er hvad de har været (iforhold til så meget andet).
Det er ingen skam at være realist, selvom man er Alfa-ejer.

> Altså udover på vanlig måde at svine folk underfundigt... til?

kiks

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 08:39

> [...]
>
> Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
> øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

På et tidspunkt var der mange af mine kollegaer der kørte i 156, de var alle
yderst begejstrede for dem.
Men el problemer og defekte motorer er nok årsag til at kun et par enkelt
standhaftige stadig kører 156.

Men en yderst velkørende bil. Jeg har prøvet flere af dem ved adskillige
lejligheder.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 09:20

> Men el problemer og defekte motorer er nok årsag til at kun et par enkelt
> standhaftige stadig kører 156.

Bekymrende.
Hvilke motorproblemer ?
Jeg har hørt om defekte knastforstillere
OG så dêt, at mange motorer er skiftet HELT ud.

> Men en yderst velkørende bil. Jeg har prøvet flere af dem ved adskillige
> lejligheder.

RET så mange biler idag er velkørende, omend deres
historie er knab så eksotisk som Alfredo's.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 13:21

> Bekymrende.
> Hvilke motorproblemer ?
> Jeg har hørt om defekte knastforstillere
> OG så dêt, at mange motorer er skiftet HELT ud.

Netop! to kollegaer har fået deres 2,0 motor udskiftet.
Jeg ved ikke i detaljer, hvad problemet var.
Men de havererede begge to uden at kunne køre videre.
Jeg skylder måske at sige at de begge var nogle af de første modeller der
kom på gaden.

> RET så mange biler idag er velkørende, omend deres
> historie er knab så eksotisk som Alfredo's.

Jeg mener stadig at 156'eren er yderst velkørende, selvom den efterhånden
har nogle år på bagen.
Den er meget sportsligt sat op, hvilket falder i min smag.

Faktisk kan jeg kun lige komme i tanke om en bil (i den klasse) som jeg
synes køre bedre end en standard 156'er. Den nye Golf GTI.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 13:41

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Faktisk kan jeg kun lige komme i tanke om en bil (i den klasse) som jeg
> synes køre bedre end en standard 156'er. Den nye Golf GTI.

har du nogensinde tænkt på, at det næsten kan blive for meget...

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 18:25

?

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : TDN

Dato : 13-08-05 09:37

"Anders" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
> øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

Hej !

Vedlagt en brugtbil test fra FDM

http://www.fdm.dk/motor/pdf/03-2002/60-63.pdf

Husk at SW har et mindre bagagerum (360 l.) mod sedanens (378 l.). De
Alfaejere jeg har talt med jubler når de kører og græder når den holder på
værksted (og uanset hvad nogle påstår her, er de 3 ejere jeg har talt med
samstemmede jamret over de mange værkstedsbesøg, den ene overvejede seriøst
at købe en ekstra bil til når Alfa'en var på værksted), men de siger så at
køreglæden vinder over fejlene.

Mvh
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 17:17

> [...]

> km. Er der noget særligt jeg skal kigge efter og hvis der er nogen der har
> øvrigt kommentarer eller lign om bilen vil jeg være glad.

Her er en stortest fra BilMagasinet 03/2000 - hvor over 25.000 biler fra
forskellige udlejnings- og leasingselskaber - er til "eksamen", og som viser
at Alfa 156 ikke er spor dårligere end flere af sine konkurrenter; eks.vis
Golf 4:
www.upitfree.dk/upload/files/BM-test03-2000-Side1.jpg
www.upitfree.dk/upload/files/BM-test03-2000-Side2.jpg
www.upitfree.dk/upload/files/BM-test03-2000-Side3.jpg
www.upitfree.dk/upload/files/BM-test03-2000-Side4.jpg
www.upitfree.dk/upload/files/BM-test03-2000-Side5.jpg

--
Mvh MK
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-08-05 19:06

> [...]
> forskellige udlejnings- og leasingselskaber - er til "eksamen", og som
> viser at Alfa 156 ikke er spor dårligere end flere af sine konkurrenter;

Stortesten fortæller også om Mercedes Benz W210 som en "solid bil"..

*ROFL*

Fortæl dét til dem, hvis mercer smuldrer under fødderne på dem, mens de
kører i dem.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 15-08-05 17:16

> Stortesten fortæller også om Mercedes Benz W210 som en "solid bil"..
>
> *ROFL*
>
> Fortæl dét til dem, hvis mercer smuldrer under fødderne på dem, mens de
> kører i dem.

Ja, og Saab kritiseres for at Saab'er over 5 år lider af knastkædeproblemer,
uanset model. Det er en generalisering der er helt ude i skoven.