Tomat-problem
Fra : klaus

Dato : 12-08-05 20:08

Som det fremgår af dette link: http://www.aigis.dk/tomat1.jpg så har jeg et
problem med griffelråd på mine tomater. Tidligere år er griffelråd først
forekommet hen omkring oktober, men i år er jeg slemt ramt allerede nu.

Jeg har plantet mine tomatplanter i 40 cm. dyb champignonkompost, som jeg
anskaffede mig i marts og forventede at det var tilstrækkelig med
nærringsrig jord til tomatplanterne. Men det er måske nødvendigt at give
planterne tilskud af gødning? Hvad gør i?

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-05 20:22

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> Som det fremgår af dette link: http://www.aigis.dk/tomat1.jpg

Er det ikke skimmel i stedet? Griffelråd er en sort plet i bunden af
tomaten, og jeg ser det mest i starten. Men skimmel kommer sent.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : klaus

Dato : 14-08-05 04:55

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
>
> Er det ikke skimmel i stedet? Griffelråd er en sort plet i bunden af
> tomaten, og jeg ser det mest i starten. Men skimmel kommer sent.

Jeg har ikke tænkt over, at det kunne være skimmel - men selvfølgelig er det
en mulighed - i fald det er skimmel, hvad gør jeg så?

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Aase Worm

Dato : 14-08-05 09:22

Jeg er enig med Preben: det er skimmel.
Jeg har haft tomater i mit drivhus i 18 år, og jeg har aldrig haft så meget
skimmel som i år.
Jeg bruger plantesække og drypvanding, så mine planter står i ny jord.

Jeg klipper angrebne blade af og fjerner angrebne tomater - det begrænser
smittemulighederne LIDT. Et par af de mest angrebne planter har jeg fjernet
helt.
Og så håber jeg på bedre held næste år.
Hilsen
Aase

Fra : klaus

Dato : 15-08-05 12:19

Aase Worm wrote:

> [...]
>
> Jeg klipper angrebne blade af og fjerner angrebne tomater - det begrænser
> smittemulighederne LIDT. Et par af de mest angrebne planter har jeg

Tak for svaret, jeg har også usædvanlig meget skimmel i år, det er bare
irriterende.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 14-08-05 09:59

On Fri, 12 Aug 2005 21:21:37 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

>Er det ikke skimmel i stedet? Griffelråd er en sort plet i bunden af
>tomaten, og jeg ser det mest i starten. Men skimmel kommer sent.

Det ligner mine tomater anno 2004. Jeg vil også mene, at det er
kartoffelskimmel Jeg mistede alle mine - jeg rev hele skidtet op,
da jeg ikke kunne se nogen ende på problemet.

Se evt. her: http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/642.html

Venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-08-05 13:35

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev >
> Det ligner mine tomater anno 2004. Jeg vil også mene, at det er
> kartoffelskimmel Jeg mistede alle mine - jeg rev hele skidtet op,
> da jeg ikke kunne se nogen ende på problemet.

Det er ved at udvikle sig med alt det her fugtige vejr. Foreløbigt
klipper/niver jeg alt angrebet væk, og passer på at det ikke kommer til at
støve = spreder sporer. Altså forsigtigt ned, direkte i en spand.
Stængelangreb er det der 'tager dem'. Jeg prøver at pensle med atamon.

Jeg har også gjort erfaringen, at tomaterne ikke må stå for tæt, for så
eksploderer angrebet. Og hellere lidt for meget udluftning end for lidt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : klaus

Dato : 15-08-05 12:25

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
>
> Jeg har også gjort erfaringen, at tomaterne ikke må stå for tæt, for så
> eksploderer angrebet. Og hellere lidt for meget udluftning end for lidt.

Tak for dit svar, jeg tror at min problem delvis ligger i, at jeg planter
tæt, 50 cm. mellem planterne og 50 cm mellem rækkerne. Jeg har 20
tomatplanter og det behøver jeg slet ikke at have.

--
Mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-05 17:21

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev
> Tak for dit svar, jeg tror at min problem delvis ligger i, at jeg planter
> tæt, 50 cm. mellem planterne og 50 cm mellem rækkerne. Jeg har 20
> tomatplanter og det behøver jeg slet ikke at have.

Nej, du får nok det samme udbytte og det halve besvær ud af at nøjes med 10.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen