Svenske priser
Fra : Basil

Dato : 12-08-05 17:40

Hej.
Netop hjemvendt fra en tur til Lund.
Skøøøøøn by, så er det sagt !

Min misundelse over deres bilpriser er helt ovre (den har nu aldrig været
der) efter at have oplevet Lund i et døgns tid.
Bilerne er billigere, men benzinen ligger på næsten 12 træpenge nu.
Parkering i Lund, selv ved et ejendomskompleks lidt udenfor centrum, koster
penge.
5 kr. i timen, er ikke meget, men i det lange løb.
En overnatning i Lund ved hotellet koster kr. 75.
Jeg er ganske tilfreds med hvad vi har her i landet.
Kai

Fra : Basil

Dato : 12-08-05 17:42

Basil wrote:

> En overnatning i Lund ved hotellet koster kr. 75.

En overnatning for bilen koster kr. 75.
Bare så den ikke kunne misforstås.
Kai

Fra : vogt- 5750 ringe

Dato : 12-08-05 19:13

"Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse

> En overnatning for bilen koster kr. 75.
> Bare så den ikke kunne misforstås.
> Kai

Øhm er de omtalte træpenge ikke nogenlunde omregnet, tilsvarende vores
literpris?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-05 17:54

On 2005-08-12 18:40:10 +0200, "Basil" <but@but.com> said:

> Bilerne er billigere, men benzinen ligger på næsten 12 træpenge nu.

Det er jo stort set samme pris som her så.

> Jeg er ganske tilfreds med hvad vi har her i landet.

Hvis der ikke skal mere til at gøre dig tilfreds med alle de afgifter
og skatter vi har så står jeg med åben mund og polypper...

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 17:57

> Hvis der ikke skal mere til at gøre dig tilfreds med alle de afgifter og
> skatter vi har så står jeg med åben mund og polypper...

Hvorfor det ? Alle de afgifter du her snakker om er det bilafgifterne ?
Jeg tror at når alt er betalt så her en svensker og en dansker det samme
rådighedsbeløb på en måned. Svenskeren har så bare en lidt større / nyere
bil.

Allan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-05 18:33

On 2005-08-12 18:56:46 +0200, "Allan Møller" <nosmap> said:

> Hvorfor det ? Alle de afgifter du her snakker om er det bilafgifterne ?

Blandt andet.

> Jeg tror at når alt er betalt så her en svensker og en dansker det samme
> rådighedsbeløb på en måned. Svenskeren har så bare en lidt større / nyere bil.

Hvis vi skal blive i troen så tror jeg det ikke.

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 19:01

> Hvis vi skal blive i troen så tror jeg det ikke.

Jeg kan bare ikke se den store forskel på at leve i Sverige eller Danmark.
Umiddelbart har svenskerne da ikke store luksus ting som danskere ikke har.

Det eneste jeg kan se er at bilerne er billigere og til dels husene.
Men husene er ved at komme godt derop af.

Allan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-08-05 19:34

On 2005-08-12 20:01:10 +0200, "Allan Møller" <nosmap> said:

> Det eneste jeg kan se er at bilerne er billigere og til dels husene.

Det er da også nok! Med både hus og bil sidder jeg og savler efter hvad
jeg kunne få "hinsidan" for færre penge, eller endda samme - jeg ville
føle mig som en greve med de priser de fører sig frem med derovre.

MVH

Fra : ena

Dato : 12-08-05 19:50

Nu har jeg både hus i DK og S og næsten alt er billigere i Sverige - de har
heller ikke alle de mærkelige afgifter på ting som fx. sodavandsafgifter som
sosserne opfandt i 90èrne og alt er billigere Strøm Vand Ejendomsskat -
momsen er difrentieret der er kun 12 % moms på fødevarer og ingen moms på
fx. bøger.

Hvordan det kan være at vi har rekordhøje afgifter og skatter på alt og det
offentlige i DK alligevel har svært ved at få det til at løbe rundt er mig
en gåde.

Mht sygehuse har jeg været uheldig at være indlagt både i DK og S - jeg
foretrækker klart S i denne dammenhæng så det er ikke fordi de ikke har et
godt sygehusvæsen mv.

At jeg hovedsageligt bor i DK hænger sammen med at mine børn går i en Dansk
skole - ellers havde jeg nok valgt at bo i vores Svenske hus.

Fra : Robert Piil

Dato : 12-08-05 20:03

On Fri, 12 Aug 2005 20:33:47 +0200, Martin Johansen [6000]
<no@no.no.invalid> wrote:

>Det er da også nok! Med både hus og bil sidder jeg og savler efter hvad
>jeg kunne få "hinsidan" for færre penge, eller endda samme - jeg ville
>føle mig som en greve med de priser de fører sig frem med derovre.

Huspriserne i Stockholm er i hvert fald sammenlignlige med huspriserne
i København - om ikke højere.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Robert Piil

Dato : 12-08-05 20:01

On Fri, 12 Aug 2005 18:56:46 +0200, "Allan Møller" <nosmap> wrote:

> [...]
>rådighedsbeløb på en måned. Svenskeren har så bare en lidt større / nyere

Det kommer også an på hvilket job man har.

Der hvor jeg arbejder, er vi for nylig blevet nordiske. Mine svenske
kollegers løn (regnet til kurs 100) er ca. 2/3 af min for en
sammenlignlig stilling.

Hold dog op med at være misundelige på alt muligt og mærk efter om i
har det nogenlunde godt hvor i er. Det har jeg, selvom jeg da er træt
af at køre rundt i en Peugeuot 306.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-08-05 21:47

Hej,

> [...]
>rådighedsbeløb på en måned. Svenskeren har så bare en lidt større / nyere

Der er jo meget og andet end bare bilen. Leveomkostningerne er
generelt lavere (12% moms på mad, og købte fx 6 x 2 L Coca Cola til 60
sek i den lokale Netto). Daginstitutionspriser er lavere. Jeg bor på
landet med egen vandbrønd og afløb og skal så IKKE betale
vandafledningsafgift i modsætning til i DK. Jeg betaler 0,83 sek per
kWh el.

Men den helt store fordel får man først når man har job i Danmark -
lønningerne i Sverige afspejler nemlig de lavere priser. Derfor er en
løn som i Danmark syntes gennemsnitlig ret høj heroppe.

At mange så kører en lidt større/nyere bil er vel til dels rigtigt,
nok specielt blandt danskere som er vandt til det danske prisniveau på
biler.

Men alt i alt har vi fået flere penge "til overs" efter vi flyttede
herop, uanset at vi gik et par klasser bil op (Citroën Xsara til BMW
5-serie).

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 22:36

Lars Knudsen skriver:

> Der er jo meget og andet end bare bilen. Leveomkostningerne er
> generelt lavere (12% moms på mad, og købte fx 6 x 2 L Coca Cola til 60
> sek i den lokale Netto).

2x10stk 1,5 liters til 100 danske, når man alligevel kommer forbi
forretningerne (i Tyskland altså).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-08-05 16:40

Jek.

On Fri, 12 Aug 2005 23:35:55 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2x10stk 1,5 liters til 100 danske, når man alligevel kommer forbi
>forretningerne (i Tyskland altså).

Yeah - det er også billigt da! Der er bare så langt til Tyskland,
specielt herovre fra... Når det er sagt er det faktisk en udbredt
svensker-sport at tage turen til Tyskland for købe vin og sprit - der
er så nogen af os der ikke halt fatter man gider...

** Lars

Fra : Basil

Dato : 12-08-05 18:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er jo stort set samme pris som her så.

Ja, det er det sgu.
Har lige regnet efter, 12 træpenge = 9.63 dkr.
Det virker bare så voldsomt når man ser det.

> Hvis der ikke skal mere til at gøre dig tilfreds med alle de afgifter
> og skatter vi har så står jeg med åben mund og polypper...

Jeg synes ikke jeg mangler noget, så jeg er ganske tilfreds.
Flere penge ville altid være rart, men jeg vil hellere have mere fritid, så
jeg har tid til alle mine interesser, og det har den største prioritet i
øjeblikket.
Kai

Fra : BJ

Dato : 12-08-05 18:36

"Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det er det sgu.
> Har lige regnet efter, 12 træpenge = 9.63 dkr.
> Det virker bare så voldsomt når man ser det.

Du må endelig ikke tage en "olietrailer" med til Tyskland.

Der koster benzinen kun 1, 40 pr. liter....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Basil

Dato : 12-08-05 18:39

BJ wrote:
> "Basil" <but@but.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du må endelig ikke tage en "olietrailer" med til Tyskland.
>
> Der koster benzinen kun 1, 40 pr. liter....

ROFL
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 17:54

> [...]
> penge.
> 5 kr. i timen, er ikke meget, men i det lange løb.
> En overnatning i Lund ved hotellet koster kr. 75.

Vi bor herover og når alt kommer til alt så har vi ikke større
rådighedsbeløb end da vi boede på Amager.
Vi har fået noget længere til arbejde og bruger dermed lidt mere
transporttid (1 time om dagen)
Til gængæld har vi fået en nyere bil og et hus (andel) som vi sikkert ikke
ville have råd til
hvis stadigvæk boede på Amager.

> Jeg er ganske tilfreds med hvad vi har her i landet.

Jeg synes nu heller ikke at man skal pive så meget over bilpriserne.
Pengene skal jo komme et sted fra - i Danmark er det fra bilerne bla.

Og jeg synes egentlig den danske bilpark er blevet væsentligt forbedret de
sidste 10 år.
Det er så København jeg snakker om - ved ikke hvordan det ser ud i resten af
landet.

Allan

Fra : Mogens

Dato : 12-08-05 18:12

"Allan Møller" <nosmap> wrote in message

> [...]

> transporttid (1 time om dagen)
> Til gængæld har vi fået en nyere bil og et hus (andel) som vi sikkert ikke

Så må du hellere revurdere dine forhold, idet du i så fald lever markant
dyrere end andre. Ingeniørforeningen nævnte for år tilbage - hvor for-
skellen var mindre end nu - at et ægtepar, hvor begge arbejde som inge-
niører, ville have >100.000 kr mere at leve for, hvis de boede i Sverige.
Altså efter skat. Og forholdene er ikke blevet ringere side - tværtimod.

--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Mogens

Dato : 12-08-05 18:18

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> [...]
> kr mere at leve for, hvis de boede i Sverige.
> Altså efter skat. Og forholdene er ikke blevet ringere side - tværtimod.

Omregnet værdi selvfølgelig - hvis nogen skulle være i tvivl

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-05 18:58

Så må det være fordi jeg er en simpel chauffør som tjener 1/3 af hvad
en ingeniør tjener. Derfor vil jeg også kun have en 1/3 del af de 100.000
kr.
Men jeg kan jo kun bruge de tal som jeg kender for os selv og vi har jo så
fået
noget mere for pengene ved at flytte herover.
Men vi har ikke et større rådighedsbeløb end før.

Mvh. Allan

Fra : Mogens

Dato : 12-08-05 19:01

> Men jeg kan jo kun bruge de tal som jeg kender for os selv og vi har jo så
> fået noget mere for pengene ved at flytte herover.
> Men vi har ikke et større rådighedsbeløb end før.

Ok jeg forstår.

Er det okay ellers - eller I "mutters alene" ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 09:23

> Ok jeg forstår.
>
> Er det okay ellers - eller I "mutters alene" ?

Det er meget ok - jeg har fået det meste af svigerfamilien med og dem har
jeg det ok med.
Min egen familie ser vi nok lidt mindre til men de er også spredt ud over
hele Danmark.

Nu skulle det ikke forstås som om jeg er ked af at bo her - jeg elsker det
og det var det rigtige valg.
Men vi er tilfredse og mangler ikke noget i hverdagen

Vi vælter bare ikke i penge og kan ikke købe hverken Ferrai eller en stor
Mercedes.
Jo en 7-8 år gammel S-klasse kunne nok fås for det samme vi gav for vores 3
år gamle Passat.

Vi valgte så mindre men nyere - dog ikke mere driftsikker tror jeg

Mvh. Allan

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 09:28

> Nu skulle det ikke forstås som om jeg er ked af at bo her - jeg elsker det
> og det var det rigtige valg. Men vi er tilfredse og mangler ikke noget i
> hverdagen

Perfekt - jég synes dog, at Lund har 2 mangler: Ingen vand og langt til
Kbh...

> Vi valgte så mindre men nyere - dog ikke mere driftsikker tror jeg

Mandagsmodel?

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 10:03

> Perfekt - jég synes dog, at Lund har 2 mangler: Ingen vand og langt til
> Kbh...

Vi bor så heller ikke i Lund men lidt uden for Malmø - Oxie hedder det.
Fra jeg låser hoveddøren og står på arbejdet i Kastrup går der 30 minutter.
Så har jeg kørt pænt og overholdt fartgrænser.

> Mandagsmodel?
Ja vi har været noget uheldige med den eller også er VW bare ikke bedre.
Jeg håber på det første da vi overvejer en VW igen.

Mvh. Allan

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 11:57

> [...]
> minutter.
> Så har jeg kørt pænt og overholdt fartgrænser.

Nice
Hvad hedder området/byen lige syd for Øresundsbron og dermed motorvej.
www.Map24.se nævner desværre ikke bynavn eller lignende.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 12:14

> Hvad hedder området/byen lige syd for Øresundsbron og dermed motorvej.
> www.Map24.se nævner desværre ikke bynavn eller lignende.

Det må næsten være Klagshamn du mener - helt ude til vandet ?
Men det bliver vist også kaldt for Bunkeflo men mener det er stranden.

Allan

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 12:20

> Det må næsten være Klagshamn du mener - helt ude til vandet ?
> Men det bliver vist også kaldt for Bunkeflo men mener det er stranden.

Takker - præcis...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-08-05 15:43

Allan Møller wrote:
> Det må næsten være Klagshamn du mener - helt ude til vandet ?
> Men det bliver vist også kaldt for Bunkeflo men mener det er stranden.

På kortet er "Bunkeflostrand" markeret oppe midt i bydelen.

--
MVH Finn
Nyt trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-08-05 15:42

Mogens wrote:
> Hvad hedder området/byen lige syd for Øresundsbron og dermed motorvej.
> www.Map24.se nævner desværre ikke bynavn eller lignende.

Der står da "Bunkeflostrand"

Fra : Brizz

Dato : 12-08-05 20:49

Allan Møller wrote:

> Men jeg kan jo kun bruge de tal som jeg kender for os selv og vi har jo så
> fået
> noget mere for pengene ved at flytte herover.
> Men vi har ikke et større rådighedsbeløb end før.

Det er også det jeg oplever. Større og nyere bil. Større lejlighed men
samme rådighedsbeløb som man havde i dk. Og jeg vil ikke bytte tilbage igen.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-08-05 22:52

Allan Møller wrote:
> Men jeg kan jo kun bruge de tal som jeg kender for os selv og vi har jo så
> fået
> noget mere for pengene ved at flytte herover.
> Men vi har ikke et større rådighedsbeløb end før.

Nej det er da klart. Men hvis i nu havde samme lille størrelse hus og
bil som da i boede i DK, så ville jeres rådighedsbeløb jo, alt andet
lige, være større.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 20:37

Basil skriver:

> Min misundelse over deres bilpriser er helt ovre (den har nu aldrig været
> der) efter at have oplevet Lund i et døgns tid.

Efter en kanotur i sverige oppe på højde med Oslo, kan jeg fortælle at
der kører endnu mere gammelt lort rundt deroppe end i tilsvarende
"udsteder" i Danmark.

De tjener sku ikke kassen deroppe.... Fedt nok at bilerne er billige,
men når indkomsten er lavere, så...

Fra : Mogens

Dato : 12-08-05 20:40

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> De tjener sku ikke kassen deroppe.... Fedt nok at bilerne er billige,
> men når indkomsten er lavere, så...

De fleste taler jo om at arbejde i DK og bo i Sverige.
Det er jo dét, der er hele tricket...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 22:34

Mogens skriver:

> De fleste taler jo om at arbejde i DK og bo i Sverige.
> Det er jo dét, der er hele tricket...

Og priserne på bolig i hele ørestadsregionen (den svenske side) er svjv
ved at få et gevaldigt hak opad....

Fra : Mogens

Dato : 12-08-05 22:45

> Og priserne på bolig i hele ørestadsregionen (den svenske side) er svjv
> ved at få et gevaldigt hak opad....

Men stadig langt billigere. Søndags JP gave et elsempel, hvor 128 m2 nyt hus
på midt på Amager, koster det samme som 165 m2 hus i Sverige. Sidstnævnte
ligger 200 m fra Øresund og har fra terrassen fuld udsigt over Øresund.
Desuden
ligger det ret tæt på broen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 22:58

Mogens skriver:

> Men stadig langt billigere. Søndags JP gave et elsempel, hvor 128 m2 nyt hus
> på midt på Amager, koster det samme som 165 m2 hus i Sverige.

Sikkert, min kammerat på Amager ville ikke bytte siger han

> Sidstnævnte
> ligger 200 m fra Øresund og har fra terrassen fuld udsigt over Øresund.
> Desuden ligger det ret tæt på broen...

Og så skal man over den snotbro hver dag for at komme på arbejde ?

Jeg har heldigvis ikke mulighed for at overveje at bor i hverken
Hansapils-, eller Pripps-land.

Der bliver sku noget langt på arbejde...

Fra : Mogens

Dato : 13-08-05 06:29

> Og så skal man over den snotbro hver dag for at komme på arbejde ?
> Der bliver sku noget langt på arbejde...

Det er da udelukkende et spørgsmål om bilvalg!
Sat lidt på spidsen kommer du jo nok over den daglige transport,
hvis du valgte en Porsche eller Ferrari som dagligt transportmiddel.

Eller måske toget kva din signatur

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-08-05 06:55

Mogens skriver:

> Det er da udelukkende et spørgsmål om bilvalg!

Nej, det bliver stadigt 160 km

> Sat lidt på spidsen kommer du jo nok over den daglige transport,
> hvis du valgte en Porsche eller Ferrari som dagligt transportmiddel.

Ferrari - nej tak. Og trafikken op gennem Jylland er alligevel ikek til
race længere...

> Eller måske toget kva din signatur

Jo, var det 160 km med ICE, var det ikke noget problem, men nu bliver
det jo med "De Snøvlede Baner"..

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-08-05 11:39

> Ferrari - nej tak. Og trafikken op gennem Jylland er alligevel ikek til
> race længere...

Arh, det ved jeg nu ikke.

-M
2005 BMW 325i E90
Göteborg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-08-05 21:43

Morten Lorenzen skriver:

> Arh, det ved jeg nu ikke.

Nej, men det gør jeg

Fra : Lars Knudsen

Dato : 12-08-05 21:39

Hej,

On Fri, 12 Aug 2005 18:40:10 +0200, "Basil" <but@but.com> wrote:

>Min misundelse over deres bilpriser er helt ovre (den har nu aldrig været
>der) efter at have oplevet Lund i et døgns tid.
>Bilerne er billigere, men benzinen ligger på næsten 12 træpenge nu.

Forsikringen er billigere (jeg har lige tegnet ny forsikring på min
2002 bmw 530dA touring - 8600 sek/år for kasko+friskade). Vægtafgiften
på specielt de store benzinbiler er lavere end i Danmark.

Jeg arbejder i Danmark, så tanker ikke i Sverige.

>Parkering i Lund, selv ved et ejendomskompleks lidt udenfor centrum, koster
>penge. 5 kr. i timen, er ikke meget, men i det lange løb.

Hmm.. Men billigere end i København så.

>En overnatning i Lund ved hotellet koster kr. 75.

Det koster nemt mindst det samme hvis du køber en overnatning til
bilen på et hotel i København.

>Jeg er ganske tilfreds med hvad vi har her i landet.

Ja, hvis man udelukkende flytter herover for at få billige biler så
bør man nok lige overveje det én ekstra gang. Men igen, jeg betalte
cirka 170.000 dkk for min bmw inkl. stort set alt der kan stoppes i
den af ekstraudstyr.

Jeg skal dælme parkere meget til 5 kr/timen hvis jeg skal nå op på
hvad den ville ha' kostet mig i Danmark.

Når det så er sagt er det i langt højere grad naturen og den friske
luft oppe hvor vi bor kombineret med behagelige huspriser og at vi
syn's det kunne være sjovt at prøve et andet land - der gør at vi
valgte at flytte herop. De billige biler er bare et ekstra plus når
man nu alligevel er her...

** Lars

Fra : Frederik C

Dato : 12-08-05 23:01

snip

> Når det så er sagt er det i langt højere grad naturen og den friske
> luft oppe hvor vi bor kombineret med behagelige huspriser

Snip>
> ** Lars

Må man spørge, hvad området hedder til en boligsøgning, og hvad afstanden er
til broen?

Mvh.

Frederik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-08-05 16:52

Hej Frederik,

On Sat, 13 Aug 2005 00:00:50 +0200, "Frederik C"
<f.caroesletsletviskud@sun.nu> wrote:

>Må man spørge, hvad området hedder til en boligsøgning,

Eslöv kommun, nærmeste by er Billinge. Der er dejligt heroppe, hvis
man kan li' at bo i naturen. Fra kontoret på første sal hvor jeg
sidder lige nu har jeg udsigt ud over vores marker hvor hestene går og
bag dér skoven. Vi har én nabo vi kan se over til 200 meter væk.

Der er grusvej, som dog bliver ryddet (skrabet) om vinteren så faktisk
kun haft én dag hvor vi var "sneet inde".

Og langt om længe har Telia fået snøvlet sig sammen og kan levere ADSL
heroppe - så det glæder vi os i øvrigt til!

>og hvad afstanden er til broen?

Der er cirka 80 km til broen. Det er en sjat! Dog er der meget lidt
trafik når man før pendlede fra Vestsjælland (Sorø) og kun decideret
kø hvis der har været færdelsuheld. God landevej (90 km/t) og motorvej
(110 km/t) så godt som hele vejen. Vi pendler sammen i bil (fruen og
jeg) det gør det økonomisk rimelig fornuftigt.

Hvis det er lidt for langt væk (om vinteren... indrømmer jeg gerne at
vi syntes det er lidt langt, men glemmer det igen efter de første par
sommeraftener med grill'en på terassen) - findes der også meget
dejligt omkring Lund og Staffanstorp - alt efter hvad man søger.
Beliggenheden som vi har midt i skoven hvor der er m-ø-r-k-t og
s-t-i-l-l-e (udover vinden i træerne.. skal man lige vænne sig til) er
småpebret hvis man kommer til Lund eller tættere på broen.

** Lars

Fra : Basil

Dato : 13-08-05 07:35

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> syn's det kunne være sjovt at prøve et andet land - der gør at vi
> valgte at flytte herop. De billige biler er bare et ekstra plus når

Det er en fed holdning til det, synes jeg.
Bilprisen som argument er lidt tynd, men det må folk heldigvis selv om.
En ting jeg lagde mærke til i Lund var stilheden, midt i byen.
Ingen forpulede larmende tunede knallerter i byen, rigtig mange cykelstier,
og privatbilerne henvist til pladser lige udenfor centrum, men stadig meget
centralt parkeret.
Normalt en situation jeg ikke bryder mig om, men det virker sgu der.
Det er ikke en by som København, men jeg sammeligner alligevel bla. pga.
udvalget af butikker og betalingsparkering, og jeg ville ikke et sekund være
i tvivl om hvor jeg helst ville bo, hvis der ingen praktiske hindringer var.
Det er vist altid sundt at se noget andet, så man kan se på det man har med
nye øjne.
Kai

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-08-05 11:43

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Forsikringen er billigere (jeg har lige tegnet ny forsikring på min
> 2002 bmw 530dA touring - 8600 sek/år for kasko+friskade). Vægtafgiften
> på specielt de store benzinbiler er lavere end i Danmark.

2400 SEK/år, kaske, friskade+glassikring osv. + de betaler 3/4 af
omkostninger ved lejebil ved skade.(fik brug for dette for nyligt da en dame
mente min bildør var for pæn).
Det er en 2005 BMW 325i E90 med næsten alt i udstyr... Altså det eneste jeg
mangler er læder og org. navi.

> [...]
> bør man nok lige overveje det én ekstra gang. Men igen, jeg betalte
> cirka 170.000 dkk for min bmw inkl. stort set alt der kan stoppes i

Slap 255.000 DKK... Forrygende billigt :)

> Jeg skal dælme parkere meget til 5 kr/timen hvis jeg skal nå op på
> hvad den ville ha' kostet mig i Danmark.

No doubt!

> [...]
> syn's det kunne være sjovt at prøve et andet land - der gør at vi
> valgte at flytte herop. De billige biler er bare et ekstra plus når

Ja, Sverige er et utrolig flot land, præcis den friske luft er ikke bare en
skrøne. Det er altså noget andet at stå ved Vätteren og trække noget frisk
luft end ved Silkeborgsøerne. :)
Desuden synes jeg svensker er meget behagelige, og at Göteborg er en
fantastisk by.

-M
2005 BMW 325i E90
Göteborg

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 11:53

> 2400 SEK/år, kaske, friskade+glassikring osv. + de betaler 3/4 af
> omkostninger ved lejebil ved skade.(fik brug for dette for nyligt da en
> dame mente min bildør var for pæn).

Har prisen ikke noget med at gøre du kun betaler for en halvforsikring ?
Svigerforældrene købte en ny MB C180 og de giver heller ikke meget
mere end dig men det er pga. garantien på bilen at de betaler ½ pris.
Altså de betaler ikke for maskinskade bla. da det dækkes af garantien.

Jeg giver selv 5800 sek om året med en selvrisiko på 3000 sek. og
det er med maskinskade osv.

Mvh. Allan

Fra : Michael

Dato : 13-08-05 15:15

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dame mente min bildør var for pæn).
> Det er en 2005 BMW 325i E90 med næsten alt i udstyr... Altså det eneste

Ok, det vil sige den har:

Aktiv styring
Sportsundervogn
Sidespejlspakke
Komfort adgang
Klimakomfort forrude
Glassoltag
Bagrude gardin
Siderude gardin
Aut. antiblænd spejle
Elsæder med memo
Splitbagsæde, med skipose
Sportssæder
Sædevarme
Armlæn
Ædeltræ
PDC
Regnsensor
Xenon
Adaptive forlygter
Klima
Aktiv fartpilot
Lyspakke
Stemmestyring
HiFi system
Ekstra tonede ruder

> Slap 255.000 DKK... Forrygende billigt :)

Nu skylder du vel også at sige du ikke selv har betalt, men det er firmabil.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 14-08-05 19:13

"Michael" <MM@iMM.com> skrev i en meddelelse

> Aktiv styring
> Sportsundervogn
> Sidespejlspakke
> Komfort adgang

Dog ikke.

> Klimakomfort forrude
> Glassoltag
> Bagrude gardin
> Siderude gardin

Ej heller

> Aut. antiblænd spejle
> Elsæder med memo
> Splitbagsæde, med skipose
> Sportssæder
> Sædevarme
> Armlæn
> Ædeltræ

Smagløst.

> PDC
> Regnsensor
> Xenon
> Adaptive forlygter
> Klima
> Aktiv fartpilot
> Lyspakke
> Stemmestyring

Ingen grund til.

> HiFi system
> Ekstra tonede ruder

> Nu skylder du vel også at sige du ikke selv har betalt, men det er
> firmabil.

Måske, men det skulle da heller ikke være noget problem hvis det var.

-M

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-08-05 19:41

Hey,

On Sun, 14 Aug 2005 20:12:52 +0200, "Morten Lorenzen"
<MortenLorenzen@SPAMyahoo.dk> wrote:

>Smagløst.

Hov-hov.. Det er der jo i min Ville godt nok hellere have haft den
i alu-trim, men dem er der ikke lige så mange af....

Fungerer det godt? Det ser rigtig smart ud på papiret - men hvad med
om vinteren med frost og rim på radaren?

** Lars

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 15-08-05 21:56

> Fungerer det godt? Det ser rigtig smart ud på papiret - men hvad med
> om vinteren med frost og rim på radaren?

Hmm,. så tror jeg ikke det er det samme vi taler om. Min fartpilot viser med
digitalt display hvad jeg kører. Rykker jeg pinden bagud, sænker den farten
med 1 km/t. rykker jeg pinden lidt længere bagud går den ned til nærmeste
runde antal km/t. f.eks fra 87 til 80 km/t. Og hiver du den fremad på samme
måde kommer samme reaktion, bare omvendt :)
Desuden hvis jeg holder den tilbage konstant, bremser den bilen, altså på
bremserne og med lys i lygterne :)

-M

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-08-05 10:08

Hej Morten,

On Mon, 15 Aug 2005 22:56:12 +0200, "Morten Lorenzen"

> [...]
>måde kommer samme reaktion, bare omvendt :)
>Desuden hvis jeg holder den tilbage konstant, bremser den bilen, altså på

Ah.. OK! Så er det cirka det samme som det jeg har. Bortset fra at jeg
ikke kan bremse med minus-knappen. Men de (bmw) har et system som
ihvertifælde fås i deres e60/e61 med vist også i e90 som har en radar
uden foran så bilen automatisk bremser ned hvis du "henter" en
langsomt kørende eller nogen trækker ud i yderbanen. Så mangler man
nærmest bare at den også kan styre selv

** Lars

Fra : Brian

Dato : 16-08-05 17:59

Lars Knudsen wrote:

> Så mangler man
> nærmest bare at den også kan styre selv

Ifølge det nyeste nummer af "Motor" er det godt på vej. De har en artikel
omkring en Citroen der selv styrer på plads i en parallel parkering

/Brian

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-08-05 17:06

Halløj,

On Sat, 13 Aug 2005 12:43:09 +0200, "Morten Lorenzen"

> [...]
>mente min bildør var for pæn).
>Det er en 2005 BMW 325i E90 med næsten alt i udstyr...

Wass... Det var eddermame billigt - er den købt fra ny så BMW "giver"
en del af forsikringen? Og hvor har du den forsikret? Det med lejebil
og friskade er top, havde også en der syntes det var spændende at lege
med mit højre sidespejl...

>Altså det eneste jeg mangler er læder og org. navi.

Hihi.. Det har jeg så Og automatgear - om det er sagen eller ej er
jo nok et temperamentsspørgsmål, men det passer nu godt til en
diesel-5'er syn's jeg.

>Slap 255.000 DKK... Forrygende billigt :)

Ahhh. Ja. Jeg HAR også stået og savlet lidt over dem nede hos BMW, jeg
må indrømme at jeg er fristet af en 330d. Jeg syntes bare
afskrivningen er grum på dem fra ny.

>Ja, Sverige er et utrolig flot land, præcis den friske luft er ikke bare en
>skrøne. Det er altså noget andet at stå ved Vätteren og trække noget frisk
>luft end ved Silkeborgsøerne. :)

Hehe.. Så absolut!

>Desuden synes jeg svensker er meget behagelige, og at Göteborg er en
>fantastisk by.

Jeg har desværre aldrig været i Göteborg. Men ja, folk er meget
behagelige heroppe.

>-M
>2005 BMW 325i E90
>Göteborg

Jeg går næsten ud fra at du arbejder deroppe? Må man spørge med hvad?
Vi overvejer det da ind imellem lidt, at man kunne flytte længere op,
men så kræver det jo nok et jobskifte.....

** Lars

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 15-08-05 22:26

> [...]
> en del af forsikringen? Og hvor har du den forsikret? Det med lejebil
> og friskade er top, havde også en der syntes det var spændende at lege

Den er forsikret hos IF. Gennem BMW... ;)

> Hihi.. Det har jeg så Og automatgear - om det er sagen eller ej er
> jo nok et temperamentsspørgsmål, men det passer nu godt til en
> diesel-5'er syn's jeg.

Tjaa, jeg er nu mest til manual... med 6 växlar :)

> [...]

> Vi overvejer det da ind imellem lidt, at man kunne flytte længere op,
> men så kræver det jo nok et jobskifte.....

Jeg arbejder i en koncern der har afdelinger i DK, SV, N og D... Ellers ikke
noget særligt, er almindelig produkthandler ;)

-M