Brændeovn med vandtank
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-08-05 21:40

Hej

Jeg skal nok have mig en ny brændeovn i huset. Den som sidder der nu er
ret ligge og ser meget gammel ud. Desuden er oliefyret i meget dårlig
stand.

Nu har jeg mulighed for at få fingrene i en 'ABC Pejs' (model kendes
ikke pt.) med vandtank som så kan varme vand op i stedet for - eller
sammen med - oliefyret.

Men er det en god løsning? Er der nogle problemer med den slags
brændeovne?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-05 22:36

Mads Lie Jensen wrote:

> Nu har jeg mulighed for at få fingrene i en 'ABC Pejs' (model kendes
> ikke pt.) med vandtank som så kan varme vand op i stedet for - eller
> sammen med - oliefyret.
>
> Men er det en god løsning?

Hvis du indsætter brændeovnen på returstrengen lige inden oliefyret, vil du
opnå at oliefyret kun starter, hvis du ikke har ild i brændeovnen -
oliefyrets termostat sørger for det.

> Er der nogle problemer med den slags
> brændeovne?

Jeg har desværre ingen viden om brændeovne generelt eller ABC pejse
specielt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-05 17:53

On Thu, 11 Aug 2005 23:35:56 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Hvis du indsætter brændeovnen på returstrengen lige inden oliefyret, vil du
>opnå at oliefyret kun starter, hvis du ikke har ild i brændeovnen -
>oliefyrets termostat sørger for det.

Jeg læste et sted at sådan en type brændeovn virkede som en omvendt
radiator - i stedet for at hente varmen ud af systemet, så sendte den
varmen ind i det. Og dermed sørgede oliefyrets termostat/automatik at
der "altid" var varme, også selv om man ikke fyrede. Lige som du
skriver.

Montering vil i øvrigt ske på modsat side af skorstenen i forhold til
oliefyret - i et andet rum. Så der burde jo ikke være problemer i at få
det monteret på returstrengen.

>Jeg har desværre ingen viden om brændeovne generelt eller ABC pejse
>specielt.

Øv.
Der er nogen som fortæller at de vist nok har hørt at den slags ovne kan
måske og muligvis eksplodere - det lyder jo ikke betryggende

Det vil jo også koste at få den monteret, det er ikke noget jeg selv
overhovedet skal rode med.

Planen er at der med tiden skal sættes et stokerfyr op i udhuset, men
det er der ikke penge til nu. Så ovnen her er lidt tiltalende, med de
store stakke af brænde der ligger.

Fra : Heino Strauss

Dato : 12-08-05 18:18

Hej Mads

Vi har sådan en brændeovn du omtaler, dog et eller andet tjekkisk mærke, og
ja det virker rigtig godt, vi brugte sidste vinter ca. 4-500 L. olie, og vi
er typen der fryser ved 21 grader, vi sætter Fyret til ca. 50 grader dvs.
når temp kommer under starter fyr og i weekender hvor vi fyrer småt i
brændeovnen hele dagen tænder fyr overhovedet ikke, det gode er at alle rum
samt kælder bliver varmet op, hvorimod de der kun har brændeovn kun varmer
rummet med brændeovnen op ( medmindre de har varme-flytnings-anlæg ) det var
fordelene.....

Ulempe... strømafbrydelse.. hvis sådan en fætter ikke er monteret rigtigt
eller din tryk beholder af en eller anden årsag ikke kan komme af med
trykket, ja, så sprænger den i luften, har hørt historier om en der landede
oppe på første salen, dette sker fordi vandet begyder at koge inde i den.

Mvh. Heino

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-05 20:06

On Fri, 12 Aug 2005 19:17:58 +0200, "Heino Strauss"
<strauss(slet)@tv.dk> wrote:

> [...]
>oppe på første salen, dette sker fordi vandet begyder at koge inde i den.

Men hvis man får en vvs-mand til at installere den, så kan man vel gå ud
fra den er monteret korrekt og dette dermed ikke vil kunne ske?

Fra : Heino Strauss

Dato : 12-08-05 20:42

> Men hvis man får en vvs-mand til at installere den, så kan man vel gå ud
> fra den er monteret korrekt og dette dermed ikke vil kunne ske?

enig, derfor er det nu meget ubehageligt at sidde ved strømafbrydelse og
høre det syder og bobler i sine rør ( har dog kun prøvet det én gang )

god idé er også at lave en adskilt afbryder til cirkulations pumpen, før
kørte vores fyr og pumpe på samme afbryder, men om foråret slukker vi fyret
og kører med el-vandvarmer , derfor tænder vi nogen gange op i brændeovnen
alligevel og det gjorde så vi måtte tænde fyret igen, nu kører pumpen bare
hele tiden, så kan vi tænde op når vi har lyst uden at spekulere mere over
det varme vand.

Heino

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-08-05 08:11

> [...]
>oppe på første salen, dette sker fordi vandet begyder at koge inde i den.

Jeg skal ikke gøre mig klog, men det lyder som en røverhistorie.
Så længe der er vand er der ikke noget der springer i luften, det
er derfor man trykprøver stor tanke med vand. Hvis de ikke kan
holde trykket, revner de blot stille og roligt.
mvh Ebbe

Fra : Gert

Dato : 13-08-05 08:29

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> er derfor man trykprøver stor tanke med vand. Hvis de ikke kan
> holde trykket, revner de blot stille og roligt.

den er nu god nok, ryger strømmen til din pumpe blir vandet ikke cirkuleret,
og der blir ikke tilført det afkølede vand.
så opbygger den tryk i systemet. og før eller siden blir det tryk så stort
at noget må gi efter.
jeg har aldrig hørt det nævnt iforbindelse med en brændenovn med
vandbeholder,
men har hørt flere historier med brændefyr!

man ka jo så sikre sig ved at have enten en UPS eller et lille nødstrøms
anlæg på pumpen.

MVH
Gert

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-05 09:20

On Sat, 13 Aug 2005 09:28:46 +0200, "Gert" <GRM@c.dkk> wrote:

>man ka jo så sikre sig ved at have enten en UPS eller et lille nødstrøms
>anlæg på pumpen.

Hvor meget strøm bruger sådan en pumpe ca.?

Fra : Gert

Dato : 13-08-05 10:03

> Hvor meget strøm bruger sådan en pumpe ca.?

var lige ude og lure på min den ene pumpe, det er godt nok en ældre sag (som
skal skiftes)

men det er en Grundfoss UPS20-45
strøm 0,44A og 44W (ved 230V ac)

så det er jo ikke pokkers meget

kiggede lige på min ældre 17" pc skærm den bruger ca 2A,
så selv en lille UPS vil kunne drive pumpen i go lang tid

Mvh
Gert

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-08-05 10:55

On Sat, 13 Aug 2005 11:03:03 +0200, "Gert" <GRM@c.dkk> wrote:

> [...]
>
>kiggede lige på min ældre 17" pc skærm den bruger ca 2A,
>så selv en lille UPS vil kunne drive pumpen i go lang tid

Det var lige det jeg lurede på jo
Jeg har nemlig en rimelig god UPS stående som bare mangler et sæt nye
batterier.

Fra : Gert

Dato : 13-08-05 11:29

> On Sat, 13 Aug 2005 11:03:03 +0200, "Gert" <GRM@c.dkk> wrote:
>

> Det var lige det jeg lurede på jo
> Jeg har nemlig en rimelig god UPS stående som bare mangler et sæt nye
> batterier.

jamen det skulle den sagtens kunne drive uden problemer, modernede pumper er
jo også billigere i brug.
jeg overvejer selv at skifte mine ud med den type der selv regulere flow
hastighed efter behov.

mon ik du kan hitte batterier der passer til den her
http://www.batterier.dk/

Mvh
Gert

Fra : Finn

Dato : 15-08-05 08:28

Ebbe det er ikke en røver hoistorie!
> [...]
> er derfor man trykprøver stor tanke med vand. Hvis de ikke kan
> holde trykket, revner de blot stille og roligt.
Ja var man bare så heldig. Vand under tryk kan nemt opnå en temperatur på
over 100 grader fx. 101 grad. Lad os nu sige at tanken revner som du
udtrykker dig, men det kunne også være sikkerhedsventilen der pludseligt
åbner. Pakningen kunne fx. have klistret sig fast til sædet, eller et eller
andet geni har hængt en mursten på vægtstangen (gammeldags type). Tanken
revner nu, vandet er ikke længere under tryk hvilket vil sige at indholdet
af vand nu omgående bliver forvandlet til damp hvilket medfører en udvidelse
på 28 gange. Det er ikke bare en eksplosion det er en overordentlig voldsom
eksplosion og i tilgift får man hvis tanken fx. er på 100 liter 2800 liter
overhedet damp og damp på 101 grad skolder loge så godt som kogende vand ja
faktisk bedre. Ebbe vær varsom med at vejlede andre om den slags det er en
uhyggelig affære når det sker.

Cheers Finn

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 21:14

Ebbe Skrev:
[...]

Man trykprøver ganske rigtigt med vand,men koldt vand. Hvis beholderen
revner er trykket væk med det samme.

Ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-08-05 00:16

Mads Lie Jensen wrote:

> Montering vil i øvrigt ske på modsat side af skorstenen i forhold til
> oliefyret - i et andet rum.

Jeg ville da lige tage en snak med skorstensfejeren, inden jeg sluttede et
fyr mere på den samme skorsten.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Heino Strauss

Dato : 15-08-05 21:35

fandt lige dette på denne hp :
http://www.skorstensfejerlauget.dk/sporgsmaal_og_svar.htm

mvh. Heino
sp: Hvis jeg anskaffer en brændeovn med vandtank, hvordan skal den så
sikres?

sv: En brændeovn med vandtank må aldrig sluttes til et system der er sikret
med trykekspansion. Man bør altid undersøge hvordan ens varmesystem er
sikret inden man foretager tilslutninger, som f.eks en brændeovn med
vandtank. Hvis den vandkølede hedeflade i brændeovnen er større end 0,4 m2,
skal der være en særskilt sikkerhedsledning, som forbinder varmelegnets top
med en åben ekspansionsbeholder. Sikkerhedsledningen skal være uafspærrelig
og have en stadig stigning. Sikkerhedsledningen må ikke overstige 20 meter.
Hvis den vandkølede hedeflade er mindre end 0,4 m2, tillades det, at
forbindelsen til den åbne ekspansion etableres gennem eksisterende
returledning, hvis der gennem denne er uafspærrelighed mellem varmelegme og
ekspansionsbeholder. Hvis du er i tvivl, så kontakt din lokale
skorstensfejermester. En forkert tilslutning kan være livsfarlig.