Hegn
Fra : Tommy S?rensen

Dato : 11-08-05 17:51

Jeg har lavet et hegn,ca 10 m.langt foran min have..Det er lavet sådan så
brædderne er gravet 20 cm. ned og dækket til med jord igen...
Så kom jeg lige til at tænke på.. Er det dumt at grave dem ned i jorden
eller hvad?, Sådan med hensyn til råd og noget
Skal lige med at de er trykimprægneret.

Johnny

Fra : H.S.

Dato : 12-08-05 21:41

"Tommy S?rensen" <skovaasen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Så kom jeg lige til at tænke på.. Er det dumt at grave dem ned i jorden
> eller hvad?, Sådan med hensyn til råd og noget

træ går hurtigere til hvis det er under jordhøjde.
At træet er trykimpregneret udsætter forrådnelsen med nogle år.
Mener at trymimpr. træ kan holde sig 5-6 år under jorden.

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-08-05 19:36

"Tommy S?rensen" <skovaasen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så kom jeg lige til at tænke på.. Er det dumt at grave dem ned i jorden
> eller hvad?, Sådan med hensyn til råd og noget

Hej
Én af vores naboer har sat et hegn op; trykimprægneret 2-på-1 beklædning. De
har valgt 1) at lade brædderne være i kontakt med jorden, og 2) ikke at male
det. Resultat: Allerede nu kan man se, hvordan træet virker som trækpapir,
der suger fugt op af jorden. Mit bud er, at der ikke går mere end 1-2 år,
før den nederste halve meter begynder at være jordslået - og det er så
begyndelsen til enden for dét plankeværk..

Derfor:
1) Træ i jord er generelt en meget dårlig ide. Selv trykimprægneret træ
rådner med tiden; processen kan dog forsinkes noget ved f.eks. at lade
stolper/brædder stå og "soppe" i Gori 22 1-2 døgn før nedgravning.
2) Trykimprægneret træ skal bestemt også males med træbeskyttelse, da solens
(UV-)stråling nedbryder træet, selvom det er trykimprægneret!

PS! Min nabo burde af hensyn til det færdige resultat også have brugt både
vaterpas, kridtsnor og målebånd, men det er en helt anden historie...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge