Tryk i trykluft-harpun
Fra : MBD

Dato : 11-08-05 17:28

Hej (igen)

Der var ikke nogen der kunne hjælpe mig med at finde en ny pumpe til min
Mares harpun. øv øv

Nu har jeg lavet en studs som kan skrues på harpunen, så jeg kan fylde
luft
fra en luftautomat på tankstationer og lign.
Mit næste spørgsmål er så: Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad
trykket
skal være i sådan en harpun - hvor meget kan den tåle?

Mvh
Morten Bjørn Dalmose

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-08-05 22:16

"MBD" <dalmoseFJERN@idraet.dk> skrev i en meddelelse
> trykket
> skal være i sådan en harpun - hvor meget kan den tåle?

Jeg har en Asso 65 og der er ved den kraftigste styrke som harpunen kan
skyde ved angivet at trykket er 20 Bar svarende til 255 pumpeslag.

Allan Hansen

Fra : N/A

Dato : 12-08-05 06:43

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-05 06:43

"MBD" <dalmoseFJERN@idraet.dk> wrote in

> OK - så mon ikke trykket skal ligge omkring de 10-15 bar, ellers
> bliver den jo nærmest umulig at lade under vand.
>
> Men det var nu mest for lige at få en maksimum tryk den kan klare.

Jeg har en ASSO 40 der angives til 20 bar også, jeg har lige købt den og
der påstår fabrikken at den er leveret med 20 bar, den er ikke umuligt at
lade over vandet men den er da hård, jeg kan ikke se hvorfor det skal være
sværere under vandet. Har haft lånt en magen til et par gange, og den var
da lidt hård at lade, men det skal den jo også være hvis den skal kunne slå
en 5kg torsk ihjel.

Dem i klubben der har harpun (der er et par stykker netop med ASSO 40)
bruger alle vraget til at lade deres harpun med, hvilket jeg føler er lidt
nemmere at gøre end at bruge det 'ladegreb' der følger med. Men det er nok
svært at gøre hvis det er en harpun længere end 40cm.

Thomas

Fra : NI

Dato : 12-08-05 08:27

> [...]
> sværere under vandet. Har haft lånt en magen til et par gange, og den var
> da lidt hård at lade, men det skal den jo også være hvis den skal kunne

Jeg har også en trykluftharpun Cressi 55, som ligeledes kan lades til 20
bar. 20 bar er dog på ingen måde nødvendigt, hvorfor jeg har taget en
væsentlig del af trykket af. Jeg har skudt adskillelige torsk (også over 5
kg) med dette tryk. En god håndregel siger, at du lige netop skal kunne
trække pilen tilbage med alm. håndkraft, og uden hjælpemidler såsom
ladegreb, vrag mm.

Med venlig hilsen Niels

Fra : MBD

Dato : 12-08-05 09:05

Hej.

Nu har jeg haft ringet til Mares i Italien og spurgt. Det maksimale
ladetryk
på en Mares 40 cm er 13 bar.

Det skulle også være alt rigeligt, til nogle flade og lidt torsk

Tak for hjælpen iøvrigt -

Morten Bjørn Dalmose

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 12-08-05 19:53

Nu skød omtalte lånte harpun jo også rent igennem en 5kg. og en 6kg torsk
der lå bagved.
Grunden til at have det høje tryk er når der skal skydes sej på længere
afstand.

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-05 09:48

Jan Kisak Rasmussen wrote:
> Nu skød omtalte lånte harpun jo også rent igennem en 5kg. og en 6kg torsk
> der lå bagved.
> Grunden til at have det høje tryk er når der skal skydes sej på længere
> afstand.

Jeps, men den kunne ikke klar at skyde gennem min torsk blot fordi jeg
ramte den i panden

BTW. Jan, har du et bud på hvor man kan købe en skede til ASSO-40'eren?
Dykkercenteret har dem ikke mere, og jeg har ikke kunnet finde dem
online :-|

Thomas

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 13-08-05 22:23