Kan porcelæn tåle 32% eddikesyre?
Fra : Peter Sindrup

Dato : 11-08-05 17:03

Hej gruppe,

Jeg har et toilet med nogle meget genstridige kalkstriber, som er kommet af,
at toilettet har stået og "løbet" lidt over en længere periode.

Jeg har prøver diverse toilet-rensemidler og såkaldte "kalkfjernere" men
ingen af delene er til meget hjælp, men jeg føler mig overbevist om, at 32%
eddikesyre kan klare opgaven. Men jeg er lidt i tvivl om, om porcelænet i
toilettet kan tåle det. Kan det det?

På forhånd tak

Peter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-08-05 17:14

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

Men jeg er lidt i tvivl om, om porcelænet i
> toilettet kan tåle det. Kan det det?

Ja.

Hilsen Inger

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-08-05 18:21

On Thu, 11 Aug 2005 18:03:12 +0200, "Peter Sindrup"
<nospamnews@psi.avic.dk> wrote:
klip
> [...]
>eddikesyre kan klare opgaven. Men jeg er lidt i tvivl om, om porcelænet i

Ifølge Leth', så ja.
Han dækkede med køkkenrulle,gennemvædede det, og lod det stå i 24
timer,dækket med folie under sædet, herefter vask med brun sæbe
mvh Ebbe

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-08-05 18:50

Ebbe Hansen skrev:

> Ifølge Leth', så ja.
> Han dækkede med køkkenrulle,gennemvædede det, og lod det stå i 24
> timer,dækket med folie under sædet, herefter vask med brun sæbe

Jeg har prøvet ovennævnte metode flere gange, uden at porcelænen
tager skade. Desværre hjælper det ikke ret meget mod kalk og
okkerstriber. Kalk og okker ER genstridige ting.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Max

Dato : 11-08-05 19:04

Hej Svend Erik

> tager skade. Desværre hjælper det ikke ret meget mod kalk og
> okkerstriber. Kalk og okker ER genstridige ting.

Hvis du ikke lige har lyst til at bruge saltsyre, så er et af de kraftigste
midler du kan bruge Ruvex, det indeholder fosforsyre og kan købes
hos Matas.

Mvh Max

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-08-05 19:23

Max skrev:

> Hvis du ikke lige har lyst til at bruge saltsyre, så er et af de kraftigste
> midler du kan bruge Ruvex, det indeholder fosforsyre og kan købes
> hos Matas.

Jeg prøver lige at se nærmere på Ruvex – har ikke hørt om det før.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Max

Dato : 11-08-05 18:51

Hej Peter

> eddikesyre kan klare opgaven. Men jeg er lidt i tvivl om, om porcelænet i
> toilettet kan tåle det. Kan det det?

Porcelæn kan næsten tåle alt, husker du ikke de små porcelænsskåle
der blev brugt i fysiklokalet. Så eddikesyre er intet problem.

Mvh Max

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 13-08-05 09:02

Beklager, jeg fik sendt mit indlæg et forkert sted hen.

Leth har tidligere fortalt, at i vanskelige tilfælde skal man tømme kummen,
rense med kraftig grundrens for at fjerne "fedtet", som dækker kalken og
derefter afkalke med køkkenrulle og eddikesyre.
Det hjalp fint hos mig.
Med venlig hilsen, Jørgen.

Fra : Max

Dato : 13-08-05 11:39

Hej Jørgen

> rense med kraftig grundrens for at fjerne "fedtet", som dækker kalken og
> derefter afkalke med køkkenrulle og eddikesyre.

Der er fordelen ved at kalkfjerne med saltsyre, det æder også fedtet :)

Mvh Max