Forskel på købs- og slagskurs
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-05 12:26

Hej alle

Hvem scorer egentlig den forskel der er på købs- og salgskurser
af f.eks. en aktie?

--
Bertel

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 11-08-05 13:45

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Hvem scorer egentlig den forskel der er på købs- og salgskurser
> af f.eks. en aktie?

Market Makeren (måske er det historisk, fra før man havde hurtige
computere).

På børsen sælger man som regel kun aktier og obligationer i meget store
blokke, medens kunderne typisk handler små portioner ad gangen.

Når ordrerne kommer ind fra alle børsmæglerne bliver de lagt sammen så de
kan køres som een blok på måske en million kr af gangen.

Det kræver at een eller anden holder aktierne i tiden fra børsmæglerne
eksekverer alle små-ordrerne og til de har bygget en blok op til at placere
på auktion i markedet, den, der gør det er en "market maker". Så længe
market makeren holder papirerne har han en risiko; så "spreadet" variere
afhængigt af hvor lang tid det normalt tager at bygge en blok op, hvor
volatilt papiret er, hvor volatilt markedet er o.s.v.

Nu om dage er det vel en computer, der er "market maker". På New York er
stadigvæk de mænd, der render rundt på gulvet, fægter med armene og kaster
med papir .

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-05 13:59

Den 11-08-05 13.26 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvem scorer egentlig den forskel der er på købs- og salgskurser
> af f.eks. en aktie?

Mægleren, hvis der altså er en reel forskel. Typisk, hvis handlen sker
via mæglerens beholdning til dagens kurs. Køber og sælger en bank fx den
samme aktie for to forskellige kunder, scorer banken forskellen.

Ved strakshandel er der dog reelt ingen forskel. Man opererer med tre
kurser, salgskurs, købskurs og handelskurs. Andre kan sikkert forklare
det bedre, men lad mig prøve:

Lad os sige, der er 10, der vil sælge en aktie, og derfor lægger
salgsordrer ind på Fondsbørsen. De 9 vil have 105 kroner for den, den
10. er villig til at sælge for 100 kroner. Den laveste pris, du kan købe
aktien til, er købskursen, i dette tilfælde 100.

Så har du 10 købere, hvoraf de 9 vil give 90 kroner, mens den 10. vil
give 95 kroner. Den højeste pris, du kan sælge til, er salgskursen, i
dette tilfælde 95.

Men det betyder ikke, at aktien bliver handlet til en af kurserne.
Ovenstående er tilfældet, selvom aktien ikke handles. Handelskursen
opnås først, når en af de 10 på hver side er villig til at fire på sin
pris, eller hvis en helt ny sælger/køber kommer ind i billedet, og han
er villig til at sælge/købe til kursen på de indlagte købs- og
salgs-ordrer.

Hvis ham der vil købe til kurs 95 fx finder ud af, at han egentlig gerne
vil give 100 kroner, så ændrer han sin pris. Og eftersom der allerede er
en der vil sælge til den pris, gennemføres handlen. Handelskursen er så
100. Køber betaler 100, køber får 100, mægleren må nøjes med sin kurtage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Hans Hansen

Dato : 14-08-05 09:28

Hej,

> Hvem scorer egentlig den forskel der er på købs- og salgskurser
> af f.eks. en aktie?

På børsen indlægger man ordre af formen at man vil sælge en given mængde
papirer til en given kurs eller købe en given mængde papirer til en given
kurs. Så snart der er et match mellem en køber og en sælger blive handlen
effekturet på børsen (såfremt en vil sælge til en lavere kurs end en vil
købe til mener jeg at det er den ordre der først var indsat i systemet der
bestemmer kursen). Derfor er der på børsen ikke nogen forskel mellem salgs
og købs kurs. I de fleste netbanker kan man selv indsætte ordre på denne vis
direkte på børsen (hedder vist en børshandel). Derudover kan det så være at
banken tilbyder at den vil handle værdipapirer direkte med dig og så er det
den der scorer en evt fortjeneste eller bærer et evt tab.

Hans

Fra : Steen Johansen

Dato : 19-08-05 03:57

> Hej alle
>
> Hvem scorer egentlig den forskel der er på købs- og salgskurser
> af f.eks. en aktie?
>
> --
> Bertel

De sidste 4 gange jeg har købt aktier, gennem den danske bank har jeg betalt
højeste dags kurs
sidste gang 17 August http://finance.yahoo.com/q?s=erf

MvH Steen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-08-05 21:30

"Steen Johansen" <steenbelle@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> De sidste 4 gange jeg har købt aktier, gennem den danske bank har jeg
> [...]

Fed fidus.
Nogen har deres penge i DB, andre har deres aktier