Skærme
Fijala 3554
Fastbrændt billede på fladskærm
Fra : Nederbasse

Dato : 11-08-05 07:31

Hej

Efter min Samsung Syncmaster fladskærm har stået med Win 2000 logon billede
på natten over kan jeg se et svagt 'aftryk' af dette billede på skærmen
Er det noget der kan fjernes ?
LarsN

Fra : N/A

Dato : 11-08-05 12:15

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-08-05 12:15

> Prøv med et helt hvidt billede i et døgn.

Vil det ikke bare gøre at hele skærmens billede bliver permanent
lysere/mørkere?

Jeg vil nok forslå at sætte den til at vise noget der står og blinker
mellem helt sort og helt hvid, så krystallerne ligesom "rystes på plads"

aner ik om det det lyder korrekt, min det er da min teori at
krystallerne kommer "ud af justering" hvis de har stået for længe samme sted

well, har ik undersøgt om min forklaring holder rent teknisk

Fra : Hans

Dato : 11-08-05 12:23

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> samme sted
> well, har ik undersøgt om min forklaring holder rent teknisk

Det er ikke så længe siden emnet har været oppe og vende, så jeg fandt en
forklaring og en mulig kur:

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-08-05 19:09

Hans wrote:

> Det er ikke så længe siden emnet har været oppe og vende, så jeg fandt en
> forklaring og en mulig kur:

> Hans

Nu spørger jeg måske dumt men hvilken klient skal man bruge for at kunne
klikke på den slags links ? synes aldrig det har virket, jeg har både
brugt Netscape 4, OE og nu Thunderbird som reader

Fra : Hans

Dato : 11-08-05 19:17

Esben von Buchwald wrote:

> Nu spørger jeg måske dumt men hvilken klient skal man bruge for at
> kunne klikke på den slags links ? synes aldrig det har virket, jeg
> har både brugt Netscape 4, OE og nu Thunderbird som reader

Jeg bruger selv OE og så længe der står news: foran msgid burde der ikke
være nogen problemer.

Hans

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 11-08-05 19:31

On Thu, 11 Aug 2005 20:09:15 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Nu spørger jeg måske dumt men hvilken klient skal man bruge for at kunne
>klikke på den slags links ? synes aldrig det har virket, jeg har både
>brugt Netscape 4, OE og nu Thunderbird som reader

Ingen problemer for agent:
http://www.forteinc.com/main/homepage.php

Fra : Nederbasse

Dato : 12-08-05 08:03

> Prøv med et helt hvidt billede i et døgn.
>
> http://www.majorgeeks.com/download960.html
>
> Hans

Operation Hvid skærm havde ingen effekt, måske er der forsvundet lidt af
billedet men det er svært at se.
Kan det være en cache i grafikkortet der laver billedet ?

LarsN

Fra : Hans

Dato : 12-08-05 08:50

Nederbasse wrote:

> Operation Hvid skærm havde ingen effekt, måske er der forsvundet lidt
> af billedet men det er svært at se.
> Kan det være en cache i grafikkortet der laver billedet ?

Nej, det kan ikke lade sig gøre.

Hvor gammel er skærmen egentlig?

Hans

Fra : Nederbasse

Dato : 14-08-05 10:46

> Nej, det kan ikke lade sig gøre.
>
> Hvor gammel er skærmen egentlig?
>
> Hans

Ca 1½ år

LarsN

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 15-08-05 15:52

Nederbasse wrote:

> Operation Hvid skærm havde ingen effekt, måske er der forsvundet lidt af
> billedet men det er svært at se.

Jeg snakkede tilfældigvis med en på skolen om det idag - han har selv
prøvet det, og fjernede det med en magnet..
(og ja, det var en LCD/TFT-fladskærm, og ikke en CRT)

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-08-05 18:19

2005-08-15 Jens C. Hansen wrote

> Jeg snakkede tilfældigvis med en på skolen om det idag - han har selv
> prøvet det, og fjernede det med en magnet..
> (og ja, det var en LCD/TFT-fladskærm, og ikke en CRT)

Skørt. Det _burde_ ikke virke det fjerneste. Men hvis skærmen alligevel
er træls, er det vel et forsøg værd.

Lad os høre hvordan det går.

/Morten

Fra : Peter T.

Dato : 13-08-05 16:53

Nederbasse ristede følgende runer:

> Efter min Samsung Syncmaster fladskærm har stået med Win 2000
> logon billede på natten over kan jeg se et svagt 'aftryk' af dette
> billede på skærmen Er det noget der kan fjernes ?

Ved at lade en invers udgave af billedet stå natten over? Det er et
vildt gæt, men de mørke områder vil muligvis blive lyse, og på den måde
kan afbrændingen på skærmen måske ophæves.

--
Peter T.

ham med signaturen...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 13-08-05 16:59

On 13 Aug 2005 15:53:18 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:

>Ved at lade en invers udgave af billedet stå natten over? Det er et
>vildt gæt, men de mørke områder vil muligvis blive lyse, og på den måde
>kan afbrændingen på skærmen måske ophæves.

Og det kan man nemt lave med det glimrende program IrfanView:
http://www.irfanview.com/

Vælg Image | Negative

Fra : Nederbasse

Dato : 14-08-05 10:50

> [...]
> vildt gæt, men de mørke områder vil muligvis blive lyse, og på den måde
> kan afbrændingen på skærmen måske ophæves.

Jeg er ikke meget for at lade flere billeder stå natten over
Two wrongs dont make a right :-/

LarsN

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 14-08-05 19:53

Nederbasse wrote:
> [...]

Til Peter: hvordan laver man et screenshot af login-skærmen?
Jeg har ikke brugt Windows i nogle år efterhånden, så det er måske
bare mig, der ikke kan se skoven for træer..

> Jeg er ikke meget for at lade flere billeder stå natten over
> Two wrongs dont make a right :-/

En anden mulighed; lad den stå og cykle gennem farvespektret: rød -
orange - gul - grøn - blå - violet og tilbage over rødviolet til rød
igen. Det er muligt, at de krystaller skal 'motioneres' for at få den
hukommelseseffekt til at forsvinde, og det sker jo ikke med et statisk
hvidt billede.

Hvilken Samsung-model er det forresten? - det lyder som én man burde
holde sig langt væk fra.

Fra : Peter T.

Dato : 14-08-05 21:50

Jens C. Hansen ristede følgende runer:

> Til Peter: hvordan laver man et screenshot af login-skærmen?
> Jeg har ikke brugt Windows i nogle år efterhånden, så det er måske
> bare mig, der ikke kan se skoven for træer..

Jeg ved det ikke. Men der findes en del screenshots rundt omkring på
nettet, som til nød kan bruges.

--
Peter T.

ham med signaturen...

Fra : Hans

Dato : 14-08-05 23:13

Jens C. Hansen wrote:

> Hvilken Samsung-model er det forresten? - det lyder som én man burde
> holde sig langt væk fra.

Der skrives en del omkring Samsung TFT-skærme og fastbrændt billede, så det
er desværre ikke kun én model.

Prøv og søg på Google med tft+lcd-burn+picture. Der er masser af læsestof.

Hans

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-08-05 06:39

2005-08-14 Hans wrote

> Der skrives en del omkring Samsung TFT-skærme og fastbrændt billede, så det
> er desværre ikke kun én model.
>
> Prøv og søg på Google med tft+lcd-burn+picture. Der er masser af læsestof.

Som sagt, så gjort. Jeg fandt bla. det her:

Should there really be a picture that has become permanent on the
LCD monitor, it is usually enough to display an entirely white
screen. The duration of displaying this white should be at least
for as long as the previous picture took to create this "memory
effect".

Det kunne måske hjælpe den oprindelige spørger?

/Morten

Fra : Nederbasse

Dato : 17-08-05 22:44

"Nederbasse" <lane@NOMAMjubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billede
> på natten over kan jeg se et svagt 'aftryk' af dette billede på skærmen

Sidste

Efter både skærm og pc har været uden strøm i ca.4 dage (kontor flytning) er
billedet helt væk
Om det er en kombination af det hvide billede i 20 timer og ingen strøm i 4
dage ved jeg ikke men en ting er sikkert, det sker ikke igen

Tak for hjælpen

LarsN