Valnøddesnaps
Fra : Aksel.pe

Dato : 10-08-05 21:34

Jeg er aldrig set eller smagt valnøddesnaps. Men nu har jeg forsøgt at
lave en. Efter den har trukket 6 uger er den meget mørk -ja næsten sort
og særdeles uklar. Lader jeg den løbe gennem et kaffefilter frafiltreres
nogle meget små sorte partikler, men langt det meste passerer.
Er det normalt? Bliver snapsen aldrig klar?
Aksel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-08-05 23:36

Den Wed, 10 Aug 2005 22:34:29 +0200, skrev Aksel.pe:

> [...]
>og særdeles uklar. Lader jeg den løbe gennem et kaffefilter frafiltreres
>nogle meget små sorte partikler, men langt det meste passerer.

Ja, ganske normalt. Efter min mening kan du roligt lade nødderne
trække noget længere. Jeg er endnu ikke stødt på nogen grænse for hvor
lang tid de kan tåle at trække.

> Bliver snapsen aldrig klar?

Nej, essensen vil forblive mørk. Afhængig af din (og konens) smag kan
du jo fortynde den, men ikke for meget.

Vandaler og amatører drypper en kvart dråbe æggehvide i uklare
kryddersnapse, hvilket vil klare fluidumet, men hvorfor ikke ta' den
mørke farve og det svævende grums som en oplevelse. Før eller siden
lægger det grove sig alligevel på bunden og du kan så bare undgå at
hælde det med op i glasset.

God fornøjelse med smagning og videre eksperimenter.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-08-05 20:59

On Wed, 10 Aug 2005 22:34:29 +0200, Aksel.pe <"
Aksel.pe"@hotmail.com> wrote:

> [...]
> nogle meget små sorte partikler, men langt det meste passerer.
> Er det normalt? Bliver snapsen aldrig klar?

Hej
Du har godt nok været tidligt ude og plukke nødder. Det er normalt først
midt eller sidst i august at man plukker dem.
Nå, men det er helt normalt at valnøddesnapsen bliver mørk. Den bliver
faktisk mere henad mørkebrun når nødderne har trukket i over et år.
Du kan godt gøre den klar/mindre grumset ved at filtrere den flere gange.
Det kan enten være igennem kaffefiltre eller bomuldsklæde. En anden metode
er at lade den stå i en klar flaske og når bundfaldet er faldet til bunds
så fylde den på en ny falske og lade bundfaldet ligge i den første flaske.
Men det er imo spild af god snaps. Da der altid går noget til spilde når
man filtrere og grumset har ingen betydning på smagen i negativ retning,
nærmest tvært imod.
Du skulle også prøve at eksperimentere med at søde din valnødde snaps. Det
åbner for helt nye smags oplevelser.

/Thomas

Fra : Aksel.pe

Dato : 11-08-05 21:48

Thomas Hansen wrote:

> [...]
> Du skulle også prøve at eksperimentere med at søde din valnødde snaps.
> Det åbner for helt nye smags oplevelser.

Tak til Thomas og Kurt for kommentarer.
Jeg mener at have læst, at valnødderne skal plukkes tidligt til snaps.
De var ret store, men umodne og kunne let skæres igennem. Den dufter
godt. Jeg glæder mig til at smage! Men jeg ville nu gerne have den klar.
Aksel