CSS ul li hjælp ønskes
Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-08-05 19:51

Sidder og prøver at fejlrette en skabelon, men kan ikke få en simpel
liste, formateret på en passende måde.

Jeg vil have bullet væk og og indrykningen fjernet, jeg vil kort sagt
have, at et link opfører sig præcis som en almindelig tekst med en
undtagelse linieafstanden. Jeg vil helst kunne knyttet det til den ydre
container bodyleft, men kan godt leve med en tilknytning til den indre
container left. En global definion er ikke acceptabelt.

Siden er her:

http://80.62.61.212/webuseability/skabelon.asp

Definitionen skal knyttes til enten bodytable.css eller left .css.

For at gøre det rigtig godt, accepteres browserhacks heller ikke i
løsningen. Det er væsentligt for løsningen at den er helt "ren".

Så alle "klogeåger" ferien er forbi, hjælp lige en gammel mand, til den
rigtige løsning.

Mens han selv bøvler med at opløse siden i en gråtone skala og i en
sort hvid præsentation nogle af W3C's krav er lidt langhårede. så det
vil nok trække et par tænder ud, at løse det problem.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-05 20:47

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Jeg vil have bullet væk og og indrykningen fjernet

Det burde være nok med

ul{
list-style:none;
padding:0;
margin:0;
}

> En global definion er ikke acceptabelt.

Så bruger du bare en class eller id på den eller de ul'er
det drejer sig om.

> http://80.62.61.212/webuseability/skabelon.asp

Behøver du virkelig at bruge hele 7 css-filer til sådan en
smule? Det gør det meget vanskeligere at fejlsøge i, da
de første nedarver til de næste.

Nu vi snakker om

> - at være svagtseende

synes jeg at .teaser i head.css er meget vanskelig at læse med
'Trebuchet MS' som den nedarver fra body i bodytable.css (man
skal sgu' have tungen lige i munden for at finde rundt i det). Du
giver den også font-weight:bold; - det er den i forvejen i kraft af
at den står i en <th>, som du igen giver text-align:center;, som
også er default-værdi for <th>.

Jeg ville bruge Verdana og font-weight:normal; på den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-08-05 22:29

In news:<42fa59b0$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>
Allan Vebel typed:

> Det burde være nok med
>
> ul{
> list-style:none;
> padding:0;
> margin:0;
> }

Hvis du havde spurgt mig ville jeg have sagt det samme, det virker bare
ikke Derfor spørger jeg!

> [...]
>
> Behøver du virkelig at bruge hele 7 css-filer til sådan en
> smule? Det gør det meget vanskeligere at fejlsøge i, da

Det er lidt en arv fra et mere komplekst design med div rettet mod en
webshop men hjertet var ikke rigtigt med.

Men jeg har som en fingerregel, nedbryd alt til mindst funktioneller
primitive, det letter fejlfinding senere. Hvis man som her kan udelukke
fire af fem muligheder. er man et stort skrid nærmere.

> [...]
> giver den også font-weight:bold; - det er den i forvejen i kraft af
> at den står i en <th>, som du igen giver text-align:center;, som

Fonten er valgt med overlæg for den findes på alle windowsbaserede
computere.TH centrerer nu ikke som default. I al fald ikke på min
computer. ¨

Det lyder i øvrigt som om du trænger til en læsebrille, hvis jeg kan
stå halvanden meter væk og stadig kan læse det, skal man næsten være
døvblind for ikke at kunne følge med

> Jeg ville bruge Verdana og font-weight:normal; på den.

Jeg pøvede faktisk Verdana, men når man går op i max skærmopløsning med
et krav om at siden skal kunne læses i IE og at den indledende paragraph
(teaser) skal fremstå for sig selv, så er der ikke så mange andre
muligheder. Et andet farvevalg er ikke en option, jeg balancerer
allerede på kanten.

Målet er at lave en skabelon der efterlader selve indholds delen uden
andet end standardkoder der kan kopieres direkte uden formatering.
Samtidig skal skabelonen overholde W3C's anbefalinger efter seneste
draft. Og siden skal kunne klare at stylesheet er slået fra eller bliver
læst i et brailledisplay. Ligesom det skal kunne klare at blive set på
en sort hvid skærm, hvilket bla andet mennesker med stær vil have gavn
af. (Stær rammer os som oftest når vi runder 60 men flertallet af os
lever til vi runder 90).

Som ved de først sider jeg lavede, så ønsker jeg at siderne afspejler
det jeg præker og ikke en klip en hæl og tå filosofi. Jeg vil gerne mere
end et par skridt videre end pixel tyranniet. Jeg overvejer allerede
alternative stylesheets der vil tilgodese forskellige brugere bedre.
selv om jeg har valgt den sikre blå farve som indgang. Så vil det ikke
virke hvis der er slukket for enten den røde eller den grønne kanal. Det
vil kræve selvstændig representation.

Ginnerskov hvor fanden er du, når man skal bruge dig? Hvorfor virker
left.css ikke?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-05 23:08

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Hvis du havde spurgt mig ville jeg have sagt det samme, det virker
> bare ikke

Jeg ville sætte definitionen på li i stedet for ul.

> Ginnerskov hvor fanden er du, når man skal bruge dig? Hvorfor virker
> left.css ikke?

Rolig, nu. Jeg er lige her. Hvad er det i left.css, du ikke kan få til at
funke?

Men lad mig da komme med et par kommentarer til dine definitioner i den css:

Jeg forstår ikke linjen "display:list-item;", det er i en ul, så den
display-mode er default. Du behøver vist ikke den linje.
Når du har sat "list-style-type:none;", har du vist heller ikke brug for at
tilføje "list-style-position:inside;". Der er ikke nogen list-style at
positionere.
Du har defineret "float:left;" - det har du kun brug for, hvis du i samme
spalte (tabelcelle) vil placere noget andet til højre for listen. Og i så
fald skal der også defineres en bredde. Men her er definitionen overflødig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-08-05 19:56

In news:<42fa7ada$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>
Erik Ginnerskov typed:

>>> list-style:none;
>>> padding:0;

> [...]
> samme spalte (tabelcelle) vil placere noget andet til højre for
> listen. Og i så fald skal der også defineres en bredde. Men her er

Løsningen var simpel, fjern div og brug minimum af options

td.bodyleft ul,li
{
list-style-type: none;
margin: 0px;
text-align: left;
}

Jeg havde bare i min træthed, åbnet stylesheetet fra FrontPage i notepad
og så virker alle ændringer først når man lukker FrontPage ned, hvilket
jeg jo godt vidste.

Men da det ikke virkede, så prøvede jeg alle de kombinationer, jeg
overhovedet kunne finde i i CSS standarden, men underligt nok, så
virkede de bare ikke. fordi jeg overså det indlysende, at FP havde
kontrollen over notepad ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Wiinther Ronnenberg

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-08-05 20:09

In news:<42fb9f50$0$22516$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
Johnny Winther Ronnenberg typed:

> td.bodyleft ul,li
> {
> list-style-type: none;
> margin: 0px;
> text-align: left;
> }

Til gengæld virker det ikke i FF Men det er standard og validt. Det
plejer ellers være IE der stejler, men både IE og OP køber det uden
dikkedarer

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Thomas gade

Dato : 10-08-05 20:55

> [...]

>container bodyleft, men kan godt leve med en tilknytning til den indre
>container left. En global definion er ikke acceptabelt.

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men hvis du vil have din ul i din
venstre ramme rykket ud til kanten skal du sætte float:left; på den.

Mvh Thomas

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-08-05 21:48

In news:<42fa5b1e$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>
Thomas gade typed:

> Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men hvis du vil have din ul i din
> venstre ramme rykket ud til kanten skal du sætte float:left; på den.
>
> Mvh Thomas

Float gør ingen forskel.

Med venlig hilsen

Johnny Winther Ronnenbrg

Fra : Thomas gade

Dato : 10-08-05 22:20

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

>In news:<42fa5b1e$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>
>Thomas gade typed:

>Float gør ingen forskel.

tjah.. den rykker da teksten ud til venstre. Så lidt gør den da. Om det
så var det du ønskede er jeg ikke helt sikker på.
Som sagt er jeg ikke helt sikker på hvad det er du vil.

Mvh Thomas