køb af billig bil? Hvilken?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-08-05 19:24

Hej NG.

Jeg overvejer køb af en bil i 10-15 kkr-klassens. Hvad vil i anbefale,
udfra følgende kritererier (i tilfældig rækkefølge):

1) Billig forsikring: kasko/ansvar.
2) God brændstof-økonomi
3) Let at vedligeholde?
4) Billig reparation/reservedele.

Ved ikke om jeg har glemt noget... Forklar venligst også hvorfor i vil
anbefale den bil. Den bliver vel omkring 10-15 år gammel...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 09-08-05 20:07

Martin Jørgensen wrote:

> Hej NG.
>
> Jeg overvejer køb af en bil i 10-15 kkr-klassens. Hvad vil i anbefale,
> udfra følgende kritererier (i tilfældig rækkefølge):
>
> 1) Billig forsikring: kasko/ansvar.

Vil du kaskoforsikre en bil til <= 15.000 kr?

Det tror jeg er en pænt dårlig ide. Det kan let koste 3000 kr om året
(afhængig af dig + selskab), med en selvrisiko på kr. 5000,- - altså mere
end 30% af bilens værdi! Plus, hvis du nogensinde skal bruge den til noget,
vil din præmie formentlig stige betydeligt.

Ansvar er som regel uafhængigt af bilen - hos mange selskaber. Enkelte har
regler omkring meget stor vægt, men generelt er der næppe nogen forskel
inden for dit målområde.

Jeg er i øvrigt også interesseret i svaret.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Mogens

Dato : 09-08-05 20:49

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> wrote in message

> Vil du kaskoforsikre en bil til <= 15.000 kr?

Nej da - for mig går grænsen ved de 30-35.000 kr

> Jeg er i øvrigt også interesseret i svaret.

Flere af mine medarbejdere har skiftet de gamle billige biler
ud med spritnye småbiler i Getz klassen - de tjener penge på
det og har ingen ærgrelser. Bilerne kører bare - ikke mindst
langt på literen...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-08-05 19:59

Mogens wrote:
> "Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> wrote in message

> Nej da - for mig går grænsen ved de 30-35.000 kr

Ok, så blev det fastlagt.

> [...]
> ud med spritnye småbiler i Getz klassen - de tjener penge på
> det og har ingen ærgrelser. Bilerne kører bare - ikke mindst

Glimrende. Hvilke andre bud er der, også mht. lav vægtafgift? Jeg vil
lige prøve at søge lidt på de der Getz-biler...

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 11-08-05 06:21

Martin Jørgensen wrote:

> Glimrende. Hvilke andre bud er der, også mht. lav vægtafgift? Jeg vil
> lige prøve at søge lidt på de der Getz-biler...

Jeg er jo også ude efter en bil (nummer to er nu død og skal erstattes).

Af nye har jeg kigget på Fiat Panda (120kkr), Fiat Punto (120kkr), Chevrolet
Kalos (120kkr) og Matiz (110 kkr), Hyundai Getz (120kkr) og den foreløbigt
mest interessante for mig Suzuki Alto (110kkr).

Den sidste har en ejerafgift på 520 kr om _året_, og kører mere end 20 km i
blandet, 25 landevej (det er jo som en diesel).

Jeg skal også have checket Kia Picanto, (110-120kkr?), men den er ikke nær
så økonomisk.

Ulempen ved de her nye biler er at man jo bliver nødt til at kaskoforsikre
dem (med mindre man er meget velhavende! - men vi har rimeligt
fornuftige forsikringsforhold, så det går nok.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

There was a time when religion ruled the world. It is known as The Dark
Ages.
- Ruth Hurmence Green (The Born Again Skeptic's Guide to the Bible)

Fra : Mogens

Dato : 11-08-05 16:35

> [...]
> Den sidste har en ejerafgift på 520 kr om _året_, og kører mere end 20 km
> blandet, 25 landevej (det er jo som en diesel).

En 4. af mine medarbejder (ift.til de 3 med Getz'erne) har lige købt sådan
en Suzuki-ting. Og her forleden kørte jeg med ham på arbejde, fordi min
bil skulle serviceres (Frankrig here I come).

Bilen kører som en langt større bil, og der er tilmed rimelig plads inde i
den
(jeg er 2 meter i højden). Ejeren siger, at næsten føler, den aldrig skal
tankes...

--
Mvh Mogens
Sælges: '75 MG B GT V8 -> http://mgbgt.transpotech.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-05 19:26

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> Mads
>
> http://www.madsdydensborg.dk/

Pæn hjemmeside iøvrigt. Har alle i det radikale venstre sådan én eller
hvad er prisen og leverandøren af sådan en hjemmeside?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-08-05 21:02

Martin Jørgensen skriver:

> Pæn hjemmeside iøvrigt. Har alle i det radikale venstre sådan én eller
> hvad er prisen og leverandøren af sådan en hjemmeside?

At ens signatur bliver alt for lang ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-08-05 19:13

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Martin Jørgensen skriver:

> At ens signatur bliver alt for lang ???

Ja, det var da et glimrende bud. Jeg har aldrig før denne uge lagt mærke
til en Mads Bondo Dydensborg, men pludseligt kom jeg til at diskutere
med ham i dk.videnskab.jura og så undrer det mig iøvrigt at han
tilsyneladende er så uerfaren på usenet at han bruger sin e-mail adresse
offentligt i signaturen... Mig bekendt betyder det oceaner af spam...

Men hvis man er god til at sortere spam væk i sin e-post så ingen alarm
hos mig

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-08-05 20:18

Martin Jørgensen skriver:

> Ja, det var da et glimrende bud.

Netop...

> Men hvis man er god til at sortere spam væk i sin e-post så ingen alarm
> hos mig

Det er simpelt, se min signatur...

Fra : Robert Piil

Dato : 12-08-05 08:42

On Thu, 11 Aug 2005 20:25:59 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>Pæn hjemmeside iøvrigt. Har alle i det radikale venstre sådan én eller
>hvad er prisen og leverandøren af sådan en hjemmeside?

http://designformambo.com/ måske?

Fra kildekoden:
<!-- hi-tech_01 - Converted to Mambo template by Your Mambo Design -
http://your-mambo-design.com -->
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-08-05 19:57

> [...]
> end 30% af bilens værdi! Plus, hvis du nogensinde skal bruge den til noget,
> vil din præmie formentlig stige betydeligt.

Ok, så er det nok en dårlig ide. Jeg er kommende førstegangs-køber...
Ved blot ikke om købet skal være meget snart eller om jeg venter 1 års
tid...

> [...]
> inden for dit målområde.
>
> Jeg er i øvrigt også interesseret i svaret.

Så lad os da få nogle flere til at komme med deres bud!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-08-05 20:41

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Ved ikke om jeg har glemt noget... Forklar venligst også hvorfor i vil
> anbefale den bil. Den bliver vel omkring 10-15 år gammel...

Jeg ville nok lede efter fx. en VW Golf2 fra midt-slut 80'er, helst
importeret sen 90'er eller først i 2000'erne. Afhængig af hvor meget du
skal køre osv. så betyder 2) ikke så voldsomt meget. Jeg ville gå efter
en med 1.8L motor og en eller anden form for indsprøjtning. De er nemme
at gå til, billige reservedele fordi der findes så mange af dem, som
regel nemme at forsikre (dog kan div selskaber blive skræmt hvis der
står GTI på bagsmækken). Brændstoføkonomi er vel ca. 11-13km/L.

Alternativt ville jeg nok gå efter en Toyota Corolla med 1.3L motoren
(den er så godt som umuligt at slå ihjel), 1.6'eren kan også være fin
nok. Dem kører der også en del af, så reservedele er til at komme i
nærheden af for alm. penge. Om de er nemme at vedligeholde, tjaa... det
må andre kommentere, har kun makket i min egen Golf2

Andre mulige alternativer kunne være Nissan eller Mazda.

Når du finder en bil du kan lide, så kør til et værksted og hør om de
ikke lige kunne tænke sig at smide den på lift og lave en hurtig
gennemgang af dem, specielt efter rust mv. Hvis bilen er total rådden i
undervognen skal du finde en anden. Rust er dyrt at få lavet, og den
primære årsag til at biler i Danmark bliver henrettet. Hvis du har en
kammi eller familie som har et fornuftigt bilkendskab, så tag dem med ud
og kigge bil.

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-05 19:31

Thomas Rasmussen wrote:
-snip-

-snip-

> Andre mulige alternativer kunne være Nissan eller Mazda.

Jep. Har kigget lidt på det....

> Når du finder en bil du kan lide, så kør til et værksted og hør om de
> ikke lige kunne tænke sig at smide den på lift og lave en hurtig
> gennemgang af dem, specielt efter rust mv. Hvis bilen er total rådden i

Gælder det både køb hos privat og hos forhandler, at man (normalt) kan
låne bilen så lang tid sådan et tjek tager at lave? Jeg kunne forestille
mig at ihvertfald nogle private ikke syntes så godt om det.

> [...]
> primære årsag til at biler i Danmark bliver henrettet. Hvis du har en
> kammi eller familie som har et fornuftigt bilkendskab, så tag dem med ud

Jep, jeg har en kammi eller to der har pænt bedre styr på tingene end
jeg

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-08-05 20:21

Martin Jørgensen wrote:

> Gælder det både køb hos privat og hos forhandler, at man (normalt) kan
> låne bilen så lang tid sådan et tjek tager at lave? Jeg kunne forestille
> mig at ihvertfald nogle private ikke syntes så godt om det.

Tjaa... hvis de ikke vil tillade dig at undersøge bilen på en lift, så
skjuler de jo nok noget. Det er ikke noget der tager flere timer da det
jo ikke er en komplet test der skal laves. Men en mekker med erfaring
kan ofte hurtigt se om der er grund til at være bekymret bare han har
bilen på liften i 5-10 minutter. Jeg ville ikke købe bil af en privat
hvis ikke jeg kunne låne bilen i 30 minutter. De par gange jeg har været
i færd med at købe bil (dog kun fra 'forretninger') var der ikke
problemer med at låne bilen i 1 time til en god prøvetur. En af dem røg
netop på en lift på lille værksted, han opdagede mange 'spændende' ting
i undervognen, så jeg købte ikke bilen. Det kostede en 50'er (også
omtalt som en vejgaard-dollar

Thomas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-08-05 19:16

Thomas Rasmussen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-

> [...]
> netop på en lift på lille værksted, han opdagede mange 'spændende' ting
> i undervognen, så jeg købte ikke bilen. Det kostede en 50'er (også

Det var sgu' da fornuftigt og billigt nok... Nogen anbefalinger til
fornuftige og gode steder i kbh-området hvor de kan lave sådan et check?