Skærme
Fijala 3554
hvilken skal jeg vælge
Fra : Mike Crenshaw

Dato : 09-08-05 01:31

Hej jeg har kigget på et par skærme men er i tvivl om hvilken der teknisk
set er bedst. Valget står mellem:

BenQ FP91V+ http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143712
Samsung SyncMaster 930BF http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149247

De har begge fordele og ulemper hvis man stiller dem over for hinanden.

BenQ

fordele:
- 400 cd/m2
- 0.264 dot pitch

Ulemper
- 6 ms
- 450:1 cr

Samsung

fordele:
- 4 ms
- 700:1 cr

ulemper
- 270 cd/m2
- 0.294 dot pitch

Spørgsmålet er så hvilke af disse tekniske aspekter man bør vægte mest når
man vil vælge den skærm med bedst billedkvalitet?

På forhånd tak
Mike

Fra : JK

Dato : 09-08-05 07:51

On Tue, 9 Aug 2005 02:31:09 +0200, "Mike Crenshaw" <nospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så hvilke af disse tekniske aspekter man bør vægte mest når
>man vil vælge den skærm med bedst billedkvalitet?

Lidt bedre tekniske beskrivelser:

http://www.prad.de/guide/hersteller_start.html

http://www.prad.de/guide/screen2003.html

http://www.prad.de/guide/screen2129.html

Iflg. Prads beskrivelse af Samsungens er dens vinkler 160x160 grader,
medens det samme er 135x140 grader for BenQ'en.

Det med candela værdien tror jeg ikke har meget betydning. Min
opfattelse er, at fladskærme er for lyse. Man skal skrue meget ned for
ikke at få øjen-katar (jeg er programudvikler full-time).

Det med dot pitch er irrelevant. De er begge 1280x1024. De har sikkert
regnet det ud på forskellig måde.

Den gode kontrast på samsung er et plus.

Generelt kan man dog sige, at man skal altid se en skærm. Man kan ikke
læse sig til det.

Med subjektive vurdering er: det er begge kanon spiller-skærme.
Paneltypen TN+ har så kort responstid, men farvegengivelsen kan ikke
hamle op med andre paneltyper. Stiller du grafikkortet på max. farver,
så vil skærmen tage 2 scans for at lave det, - det vil sige, at så kan
du gange den effektive responstid med 2x.

mvh

John

Fra : Mike Crenshaw

Dato : 09-08-05 12:35

Tak for svaret.. det var meget behjælpeligt.. jeg tror jeg prøver mig med
samsungen..
Mike

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 09-08-05 13:42

"Mike Crenshaw" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret.. det var meget behjælpeligt.. jeg tror jeg prøver mig med
> samsungen..
> Mike

Her er en informativ test af 19" http://kortlink.dk/xtp

Det er ikke sikkert, du er enig i "dommen" - men præmisserne er oplyst, så
du kan dømme anderledes.

Finn, Roskilde
NG1001(at)alias.hotpop.com