Sydsverige - hvad skal vi se/lave?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-08-05 00:17

Min kærste og jeg skal på en lille ferie i Sverige i en uges tid. Vi
regner med at leje en bil (se anden tråd), og så tage den derfra.

Hvad skal vi se/lave? Vi skal ikke alt for langt væk, men der er
sikkert masser af ting at se/lave i Sydsverige - lad mig høre hvad.

Vi er friske på stort set alle overnatningsmuligheder (fx
friluftspladser, vandrehjem, campingpladser, hoteller).

Flot natur og smukke landskaber, samt spændende/anderledes oplevelser
ville ikke være helt dårligt. Kunst-museer har ingen interesse.

Hvad SKAL bare opleves i Sydsverige?

Politikens "Turen går til Sydsverige" har vi desværre ikke kunnet få
fat i, jeg tror biblioteket har klokket i det.

Vi tager afsted til Skanderborg Festival om 9 timer, så jeg når nok
ikke at svare nogen inden da.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 09-08-05 02:35

> Vi er friske på stort set alle overnatningsmuligheder (fx
> friluftspladser, vandrehjem, campingpladser, hoteller).

Leje af sommerhus er også en mulighed, men det koster lidt penge. Cirka 3000
d.kr pr uge for en lille sommerhus om sommeren.
Se evt www.dansommer.dk, og bestil via www.dansommer.se, det er lidt
billigere gennem den svenske hjemmeside. Jeg sparede 690 d.kr for en uge,
ved at bestille gennem den svenske hjemmeside.

> Flot natur og smukke landskaber, samt spændende/anderledes oplevelser
> ville ikke være helt dårligt. Kunst-museer har ingen interesse.
>
> Hvad SKAL bare opleves i Sydsverige?

Der er rimelig flot natur / landskaber i Sydsverige, men jeg tror man skal
lidt længere end 200 km nordpå fra Malmö, hvis man vil opleve den rigtig
flotte natur. Det kan selvfølgelig også være os, som var uheldige ved at
vælge Halland län?

Men en ting, som var sjov at opleve i Halland län, var Borrås Skåra.
Skåra'en er en 100 m lang og 15 m dyb og smal sprække i en høj klippe. En
sti fører igennem og op til toppen hvor der er en flot udsigt.

> Politikens "Turen går til Sydsverige" har vi desværre ikke kunnet få
> fat i, jeg tror biblioteket har klokket i det.

Den har været værdifuld for os. Alle vores ture var inspireret fra bogen.
Køb den, den koster cirka 150 kroner...

Mvh

Emil

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-08-05 07:46

On Tue, 9 Aug 2005 03:35:17 +0200, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

> [...]
>billigere gennem den svenske hjemmeside. Jeg sparede 690 d.kr for en uge,
>ved at bestille gennem den svenske hjemmeside.

Det kunne helt sikkert være en mulighed, den blev glemt i farten. Tak
for dit tip.

> [...]
>lidt længere end 200 km nordpå fra Malmö, hvis man vil opleve den rigtig
>flotte natur. Det kan selvfølgelig også være os, som var uheldige ved at

Uheldige ligefrem? Du skriver da "rimelig flot"?

200 km skulle vi nok kunne overkomme at køre, vi regner med at være
væk en uges tid.

>Men en ting, som var sjov at opleve i Halland län, var Borrås Skåra.
>Skåra'en er en 100 m lang og 15 m dyb og smal sprække i en høj klippe. En
>sti fører igennem og op til toppen hvor der er en flot udsigt.

Tak for tippet, kom gerne med flere.

>Den har været værdifuld for os. Alle vores ture var inspireret fra bogen.
>Køb den, den koster cirka 150 kroner...

Vi er alligevel først hjemme på igen på mandag, så kan det være, at
biblioteket har fået orden på sagerne. Ellers må jeg en tur forbi
boghandleren.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jakob

Dato : 09-08-05 11:21

www.vildmarkscamping.se - hvis i er til sådannoget...
Dejligt sted!

--
Hilsen Jakob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-08-05 18:20

Lasse Hedegaard wrote:

> Hvad skal vi se/lave? Vi skal ikke alt for langt væk, men der er
> sikkert masser af ting at se/lave i Sydsverige - lad mig høre hvad.

Lund: "Kulturen". En samling af gamle huse, med museer.
Kalmar slot.
Kristiansstad, Karlshamn, Kalmar. Vaxjø, søerne.

Men det afhænger jo af hvad du definerer som Sydsverige. Og om I f.eks.
er interesserede i et tændstikmuseum.

Hvis I er historie interesserede er der masser. (Men det er I
tilsyneladende ikke)
Danmark har jo en fortid i Sverige.

Køb/lån f. eks. bogen "Turen går til Sydsverige".

Så du mit indlæg d. 29/7.?

Mvh. Jørgen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 16-08-05 15:56

On Tue, 09 Aug 2005 19:20:25 +0200, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

>Lund: "Kulturen". En samling af gamle huse, med museer.
>Kalmar slot.
>Kristiansstad, Karlshamn, Kalmar. Vaxjø, søerne.

Kigger på det, tak.

>Men det afhænger jo af hvad du definerer som Sydsverige.

Vi lejer en bil i Malmö, og vil da køre lidt omkring. Vi er dog ikke
interesseret i at sidde i bilen hele dagen.

>Og om I f.eks.
>er interesserede i et tændstikmuseum.

Det lyder umiddelbart sjovt. Jeg har kigget på
http://www.jonkoping.se/kultur/matchmuseum/ - og det vil vi da
overveje.

>Hvis I er historie interesserede er der masser. (Men det er I
>tilsyneladende ikke)
>Danmark har jo en fortid i Sverige.

Du har ret, historie er ikke vores største interesse. Vores
interesseområder er umiddelbart svære at definere, men den storslåede
natur, de anderledes/sjove oplevelser (uden det nødvendigvis er en
forlystelsespark) - og ting som vi ikke lige oplever til hverdag (og
her i Danmark), det er nok ikke helt ved siden af.

>Køb/lån f. eks. bogen "Turen går til Sydsverige".

Den blev hentet i går

>Så du mit indlæg d. 29/7.?

Nej, men jeg har lige hentet det, og tager et kig.

Venligst,
Lasse Hedegaard