Problem med tutorial
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 08-08-05 22:10

Hej.
Nu ved jeg ikke lige om det er det helt rigtige sted at poste dette indlæg,
siden der både er html, css og ssi inkluderet.

Jeg har leget lidt med placering af menu og topbar fra denne side:
http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp

Mit "resultat" kan ses her:
http://www.airillusions.net/Menu%20test/hej.shtml

Det ser jo ud af H til - hvordan kan det være? Jeg mener ikke fonten osv.,
men for eksempel hvorfor der ikke vises nogle af baggrundsbillederne.

Lige en ting til, hvorfor hedder det lige pludselig "<br />" i menu.inc
filen (hvorfor skal den egentlig hedde .inc ?), når det hedder <br> i
almindelige html? Er det noget specielt for SSI?

--
Gorm Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-05 23:16

Gorm Sørensen <gormsoerensen@lite.dk> skrev:

> http://www.airillusions.net/Menu%20test/hej.shtml
>
> hvorfor der ikke vises nogle af baggrundsbillederne?

Fordi dit baggrundsbillde ligger i

http://www.airillusions.net/Menu%20test/menubg.gif

og du har fortalt din css at det skal ligge i

http://www.airillusions.net/menubg.gif

Pas i øvrigt på med store og små bogstaver og mellemrum
i fil- og mappenavne, se også

http://html-faq.dk/1016.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-05 23:59

Allan Vebel wrote:

> Fordi dit baggrundsbillde ligger i
>
> http://www.airillusions.net/Menu%20test/menubg.gif
>
> og du har fortalt din css at det skal ligge i
>
> http://www.airillusions.net/menubg.gif

Nej, css ligger internt på siden, som ligger i mappen /Menu%20test/ - der
ligger billederne også. Adresseringen i css til billederne er altså OK.

body{
background-image: url(menubg.gif) top left repeat-y;
}

#topbar {
background-image: url(topbg.gif) top left repeat-x;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-05 23:40

Gorm Sørensen wrote:
> Hej.
> Nu ved jeg ikke lige om det er det helt rigtige sted at poste dette
> indlæg, siden der både er html, css og ssi inkluderet.

Jo, den er god nok.

> Jeg har leget lidt med placering af menu og topbar fra denne side:

> http://www.airillusions.net/Menu%20test/hej.shtml

> men for eksempel hvorfor der ikke vises nogle af
> baggrundsbillederne.

Det virker mystisk, at du ikke kan se billederne, for de ligger der, hvor
css forventer det. Bortset fra det, ser det ud som om du vil hugge mit
sidedesign og bare ændre farven på stregerne. Den går ikke, find på noget
andet - dit eget.

> Lige en ting til, hvorfor hedder det lige pludselig "<br />" i
> menu.inc filen

Det skyldes, at jeg laver siden i xhtml, så skal <br> lukkes med en /.

> (hvorfor skal den egentlig hedde .inc ?),

Det er noget, jeg har valgt, så filen med sin endelse differentierer fra
eks. html-filer. Den kunne teknisk set godt hedde .html.

Er det noget specielt for SSI?

Nej, det eneste specielle for ssi er endelsen på den inkluderende fil - den
*skal* hedde .shtml - hvis du da ikke bruger asp- eller php-include, så skal
den inkluderende fil hedde .asp eller .php.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 23:53

Erik Ginnerskov skrev:

>*skal* hedde .shtml - hvis du da ikke bruger asp- eller php-include, så skal
>den inkluderende fil hedde .asp eller .php.

I PHP kan man give den et vilkårligt efternavn, men det er
standard at den hedder .inc, og nogle servere beskytter
automatisk inc-filer mod at blive set af uvedkommende.

--
Bertel

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 09-08-05 10:56

> [...]
> css forventer det. Bortset fra det, ser det ud som om du vil hugge mit
> sidedesign og bare ændre farven på stregerne. Den går ikke, find på noget

Ja det er meget mystisk. Og nej, jeg forsøger skam ikke at hugge dit
design - jeg er jo nødt til at få det, tutorial'en siger til at virke først,
inden jeg kan begynde på mit eget. =) Men hvad er det du siger med
stregerne? Det er jo de samme gif'er som du har brugt.

--
Gorm Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-08-05 23:43

Gorm Sørensen wrote:

> jeg forsøger skam ikke at hugge dit
> design - jeg er jo nødt til at få det, tutorial'en siger til at virke
> først, inden jeg kan begynde på mit eget.

Til det formål kan man hurtigt lave sine egne billeder.

> Men hvad er det du siger
> med stregerne? Det er jo de samme gif'er som du har brugt.

Ja, netop, det er mine giffer. Det vil (brugt rigtigt) give det samme
10×10px mønster i menuen og det samme 20×20px mønster i topbaren. Det er mit
design.

At jeg har givet generel tilladelse til at kopiere de viste koder er en
ting. Illustrationerne og baggrundsbillederne på mine sider - bortset fra
diverse screendumps af programmers dialogbokse - er mine.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 10-08-05 00:02

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> en ting. Illustrationerne og baggrundsbillederne på mine sider -
> bortset fra diverse screendumps af programmers dialogbokse - er mine.

Jaja, rooolig nu - jeg ved skam udemærket godt at du har lavet de gif'er og
det design, så derfor bruger jeg dem selvfølgelig heller ikke i mit
"endelige" design. Jeg brugte kun tingene her for at vise mit problem - hvad
kan der være galt i det?
Nå men nok om det, jeg har faktisk - i et par timer nu - været igang med at
lave mit eget design. Din tutorial (menu-tingen) har faktisk været til stor
hjælp. =)

--
Gorm Sørensen

Fra : Kristian Thy

Dato : 10-08-05 02:02

Quoth Gorm Sørensen:

> [...]
> det design, så derfor bruger jeg dem selvfølgelig heller ikke i mit
> "endelige" design. Jeg brugte kun tingene her for at vise mit problem - hvad

Det er en overtrædelse af dansk ophavsretslovgivning. Det vil sige at
det - hvis du spørger APG - er lige så slemt som butikstyveri.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 09-08-05 20:52

Har lige ændret linket til:
http://www.airillusions.net/menu-test/hej.shtml