centrering af tabeller med css
Fra : Ole Jensen

Dato : 08-08-05 20:39

Hej NG

Beklager min uvidenhed, men tager jeg helt fejl når jeg tror denne css kode
er gyldig?

table .center {
/* Mozilla */
margin-left:auto;
margin-right:auto;
/* Internet Explorer */
text-align: center;}
Sådan som jeg ser det, burde det stykke style sheet centrere de tabeller som
har en center class som i følgende
Men mine browsere er ikke helt enige! for der virker det kun når jeg i
css'en skriver

table {
eller
..center {

Jeg kan altså ikke kombinere dem.. Er jeg helt off? eller burde det være
muligt?

PFT

Fra : Christoffer

Dato : 08-08-05 20:44

"Ole Jensen" <ole_jensen[remove]@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller
> .center {
>
> Jeg kan altså ikke kombinere dem.. Er jeg helt off? eller burde det være
jo da, men du skal bruge komma og ikke punktum til sådan noget... desuden er
jeg ikke helt sikker på at du kan bruge det med class'es
Men hvorfor ikke bare nøjes med .center, du angiver alligevel en class på
tabellen.

--
Christoffer

Fra : Michael Haase

Dato : 08-08-05 20:56

Ole Jensen skrev:

> [...]
> eller
> .center {
>
> Jeg kan altså ikke kombinere dem.. Er jeg helt off? eller burde det være

Jeg vil mene at du har et mellemrum for meget, dvs det skal være
table.center {......
Som det står nu gælder det for table eller for class'en center.

--
Michael Haase

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-05 21:18

Michael Haase wrote:

> Jeg vil mene at du har et mellemrum for meget, dvs det skal være
> table.center {......

Den diagnose er rigtig.

> Som det står nu gælder det for table eller for class'en center.

Det er til gengæld ikke rigtigt. Skulle det være sådan, skulle selektorerne
være oplistet med et komma imellem:

table, .center {
definitioner for tabeller eller elementer med klassen center;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ole Jensen

Dato : 09-08-05 17:30

> Jeg vil mene at du har et mellemrum for meget, dvs det skal være
> table.center {......
> Som det står nu gælder det for table eller for class'en center.

Tak skal du have jeg vidste ikke det skulle skrives ud i et, men nu har
jeg prøvet det af og det virker.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-05 21:21

Ole Jensen wrote:

> table .center {
> /* Mozilla */
> margin-left:auto;
> margin-right:auto;
> /* Internet Explorer */
> text-align: center;}

Denne definition er kun nødvendig, hvis siden ses i en IE < ver.6 eller hvis
IE 6 sættes i quirks-mode. IE 6 i standards-mode forstår uden problemer
margin:auto.

Se mere om centrering her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ole Jensen

Dato : 09-08-05 17:37

> Denne definition er kun nødvendig, hvis siden ses i en IE < ver.6 eller
> hvis
> IE 6 sættes i quirks-mode. IE 6 i standards-mode forstår uden problemer
> margin:auto.

hmm, har lige prøvet og fjerne text -align, og så rykker tabellen med det
samme ud til venstre, og jeg har version 6.0.2900.2180 men det kan jo så
være jeg har den i quirks mode det ved jeg dog ikke hvad er, og det er
jo så spørgsmålet hvormange af de besøgende det ved det.

(det er vel egentlig ingen da der ende ikke er nogen besøgende )

Hilsen Ole

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-05 20:40

Ole Jensen <ole_jensen[remove]@vip.cybercity.dk> skrev:

> kan jo så være jeg har den i quirks mode det ved
> jeg dog ikke

Må vi se hvad du har lavet? Ellers er det svært at give en
melding om det ene eller det andet.

Kom med et link til din side!

--
Allan Vebel