Hjælp til at finde en brugt bil, med mere.~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-08-05 17:09

Kære Gruppe.

Da jeg muligvis står og skal anskaffe mig en bil indenfor en overskuelig
fremtid håber jeg lidt at I vil hjælpe mig lidt på rette vej da jeg har
et par ønsker jeg gerne vil se om ikke kan opfyldes. Samt at jeg heller
ikke rigtigt ved hvad der lige er det bedste valg til mine behov/ønsker.

Men lad os da starte fra en ende af.

Jeg står og skal bruge en forholdsvis billig bil, både i anskaffelse og
forsikring. Det med forsikringen bliver nok et problem da jeg er 24 og
ikke har haft egen bil før. Dog har jeg haft kørt erhvervsmæssig kørsel
i over et år og det håber jeg at jeg kan få med mig når at jeg tegner en
forsikring....

1:
Da jeg skal kører ca 3000 km i måneden bare til og fra arbejde kan jeg
ikke lade være med at tænke på at der ihvertfald bare skal være en eller
anden form for komfort så at jeg ikke sidder og har ondt i ryggen når at
jeg kommer frem. Dog har jeg indtil videre ikke haft nogle problemer med
de biler som jeg har haft ligget og kørt rundt i. Men som sagt så skal
det helst være en bil man kan holde ud at kører ca 140-150 km om dagen
i.

2:
Jeg må jo nok sande at jeg må nøjes med en mindre bil, eller bil med en
mindre motor. Det er jeg skam også relativt tilfreds med sålænge at
bilen stadig er nogenlunde frisk. For vil helst ikke have en bil der
skal tæskes for at komme fremad :(. Men biler som jeg har kørt og synes
var rimeligt friske:

Toyota Sportsvan 2.0 Benzin
Mitsubishi Galant 1.8 Benzin
Toyota Corolla Combivan 1.8 Benzin
Seat Cordoba 1.4 Benzin (2000 udgaven)
Seat Cordoba 1.4 Benzin (udgaven før)

Biler som jeg ikke synes er friske:
Citroen Berlingo Diesel uden turbo( Men kan ikke lige huske
motorstørrelsen)

Disse biler er biler jeg synes er "kvikke". Ved dog godt at i forhold
til BMW og Mercedes og de andre er det ingenting, men det er ikke
spørgsmålet ;). Men vil nok gætte på at jeg lander på en motorstørrelse
fra 1.6 og nedefter :(. Men så længe at bilen bare kan magte at flytte
sig i noget nær samme stil som dem jeg har listet foroven så er det også
ok med mig :).

3:
Når at det nu er 3000 km jeg skal kører, kan man ikke lade være at tænke
på Diesel da det uungåeligt vil være billigere i det lange løb når at
jeg kører så langt. Men skal jeg ud og have en Diesel så skal den være
med turbo da min erfaring med Dieseler uden turbo simpelthen er at de er
for sløve. Men derved ikke sagt at jeg automatisk fornægter en benzin
bil som et alternativ.

4:
Og så kommer vi til forsikringen :(. Jeg er som sagt 24, har haft
kørekort i 5 snart 6 år og kan måske få tilskrevet mig et år i
forsikring. Men som sagt så skal bilen helst være mulig at forsikre uden
at jeg bliver totalt ruineret.

5: Og så lige den løbende vedligeholdelse. Sådan noget som at skifte
Olie og deslige regner jeg nu selv med at få gjort, forudsat at den bil
jeg får fat i, ikke gør at det er noget nært umuligt at komme til. Men
bilen skal helst også være billig i reservedele samt helst ikke gå for
meget i stykker da jeg som sagt kommer til at skulle bruge den hver dag
og være afhængig af den.

Men det var så lige de ting jeg kunne komme i tanke om, men hvis at der
er noget jeg ikke lige har fået tænkt på så må i endelig sige til, og så
skal jeg nok prøve at uddybe mine ønsker og behov i den afdeling også :)

Men hvad for nogle biler, hvad for en bil ville i stor udstrækning kunne
efterkomme mange, hvis ikke alle af mine ønsker og behov?.

På forhånd tak for hjælpen og din/jeres tid.
Flemming Jacobsen

Fra : Brizz

Dato : 08-08-05 18:34

Thunderbird [7100] wrote:
<klip en hel masse>

> På forhånd tak for hjælpen og din/jeres tid.

En rigtig god ide ville være at oplyse lidt om dit budget da det jo er
en væsentlig faktor ved bilkøb.

Men en tidligere kollega købte sig en Toyota Yaris 1.4 diesel (med
turbo) den kører langt på literen og kunne godt flytte sig. Mener det
var lige omkring de 130k den kostede.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 08-08-05 23:06

On Mon, 08 Aug 2005 13:33:42 -0400, Brizz <rendmig@iroven.dk> wrote:

>Thunderbird [7100] wrote:
><klip en hel masse>

>En rigtig god ide ville være at oplyse lidt om dit budget da det jo er
>en væsentlig faktor ved bilkøb.

Regner med 48,000 til, bil, forsikring og vægtafgift det første år.

>Men en tidligere kollega købte sig en Toyota Yaris 1.4 diesel (med
>turbo) den kører langt på literen og kunne godt flytte sig. Mener det
>var lige omkring de 130k den kostede.

Det er så udover mit budget
Flemming Jacobsen

Fra : Brizz

Dato : 09-08-05 11:00

Thunderbird [7100] wrote:

> Regner med 48,000 til, bil, forsikring og vægtafgift det første år.

Kan du selv skrue en smule bil? for så kan du jo købe en lidt ældre
årgang af noget med nogen flere km på.
Prøv og se om du kan finde en seat ibiza 1.6. Har selv haft sådan en og
den er skam fin nok. Udemærket at køre langt i synes jeg den var ihvertfald.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-08-05 00:55

On Tue, 09 Aug 2005 05:59:57 -0400, Brizz <rendmig@iroven.dk> wrote:

> [...]
>den er skam fin nok. Udemærket at køre langt i synes jeg den var ihvertfald.

Tja har ikke de vilde erfaringer med det må jeg da indrømme. Men hvor
der er en vilje er der en vej :). Men vil helst heller ikke have en bil
der har haft kørt for langt da jeg gerne vil være sikker på at den
ihvertfald som minimum kan klarer ca 100.000 km mere på tælleren med mig
som ejer uden alt for store værkstedbesøg og helst uden at skulle
omkring et værksted.
Flemming Jacobsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-08-05 17:53

Thunderbird [7100] wrote:

> [...]
> ihvertfald som minimum kan klarer ca 100.000 km mere på tælleren med mig
> som ejer uden alt for store værkstedbesøg og helst uden at skulle

Det bliver ikke nemt, regn med at skulle af med 5-6000 i forsikring.
2-5000 i vægt/grøn afgift, så er vi på ca. 40kkr for bilen alene.

Jeg giver dig ret i at diesel nok vil være det billigste... så måske
lede efter en VW Golf 2 TD evt. på gule plader... Den er ikke ligeså
komfortfuld som dem du lister, men det er så også nogen som du ikke har
råd til...

Alternativt måske noget Toyota Carina fra start-midten af 90'erne.

Måske på gyngende grund men så alligevel måske et forslag: Skoda Felicia
fra slutningen af 90'erne, der er de IIRC gået over på VW teknik.

Du bliver nok nødt til at gå på kompromis med dine krav, for basalt set
efterlyser du jo: en nyere (max 4-5 år gammel) bil med en fornuftig
motor (helst turbodiesel) der er billig at forsikre og køre i, men ikke
må koster over 40.000kr... det bliver sku svært.

Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-08-05 22:40

On Wed, 10 Aug 2005 18:52:44 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

>Det bliver ikke nemt, regn med at skulle af med 5-6000 i forsikring.
>2-5000 i vægt/grøn afgift, så er vi på ca. 40kkr for bilen alene.

En af de biler jeg har kik på for tiden har jeg fået et tilbud på 5100 i
forsikring, og vægtafgiften ligger på ca 2800 helårligt for den, Men det
er så en benziner :S

Men den jeg pt lige kigger på er:
http://www.nysynet.dk/prod133.htm

> [...]
>lede efter en VW Golf 2 TD evt. på gule plader... Den er ikke ligeså
>komfortfuld som dem du lister, men det er så også nogen som du ikke har

Jeg synes så at de ældre Golfer er noget værre bras at se til, og når at
jeg skal kører 71 km om dagen vil jeg heslt gerne nå frem uden at have
ondt i ryggen og deslige. Men dem jeg lister, er nu også mest ment som
mit blik på nogle som jeg ville kalde friske så at folk har et indtryk
af hvad fro et kraft/væft forhold jeg nok skal ud i.

Jeg har på ingen måde realistisk tænkt mig at jeg skulle købe en af dem
og så bruge til det ;)

>Alternativt måske noget Toyota Carina fra start-midten af 90'erne.

Er en mulighed

>Måske på gyngende grund men så alligevel måske et forslag: Skoda Felicia
>fra slutningen af 90'erne, der er de IIRC gået over på VW teknik.

Tvivler på at jeg ville finde en til max 48.000 når at forsirking og
vægtafgift er regnet med.

> [...]
>motor (helst turbodiesel) der er billig at forsikre og køre i, men ikke
>må koster over 40.000kr... det bliver sku svært.

Nyere og nyerer er så meget sagt. Den jeg kigger på lige nu er fx fra
1994. Så 4-5 år gammel behøves den absolut ikke værre og en bil der er
så ny ville jeg alligevel ikke kunne få i den klasse jeg kigger bil. Og
TDI er skam ikke et krav, bare enten Benziner, eller en Diesel med
Turbo.

Flemming Jacobsen