Støbe gulv
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-05 10:01

Hej

Jeg har endelig langt om længe fået fingrene i nøglen til mit nye gods

I et rum i et af udhusene skal jeg have indrettet noget værksted, men
gulvet har et stort hul i det ene hjørne. Det skal selvfølgelig rettes.

Gulvet er et cementgulv, hullet er ret ujævnt i bunden og meget beskidt.
Hvordan griber jeg nu det an? Blandingsforhold på cementen? Rengøring af
hullet - for man kan vel ikke bare hælde cementen i og så forvente det
holder?

Fra : Jens Kloster (7400)

Dato : 08-08-05 13:55

On Mon, 08 Aug 2005 11:00:31 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har endelig langt om længe fået fingrene i nøglen til mit nye gods
>

>I et rum i et af udhusene skal jeg have indrettet noget værksted, men

Hovr stort er rummet
Mvh.
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-05 14:28

On Mon, 08 Aug 2005 14:55:05 +0200, "Jens Kloster (7400)"
<jens***@***kloster-net.dk> wrote:

>Hovr stort er rummet

Ret stort .... vel omkring 6 x 7 meter vil jeg skyde på.
Men hvor meget der skal støbes har jeg ikke helt styr på pt - jeg har
bare lagt mærke til at der er et stort hul/fordybning i det ene hjørne.

Fra : René

Dato : 08-08-05 15:08

Hej Mads

Prøv at kigge i denne brochure fra Aalborg Portland, som jeg selv har haft
meget glæde af:

http://www.aalborg-portland.dk/pdf/BYGSELVAVIS_2004.pdf

mvh René

Fra : Benny Andersen

Dato : 08-08-05 16:38

<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan griber jeg nu det an? Blandingsforhold på cementen? Rengøring af
>hullet - for man kan vel ikke bare hælde cementen i og så forvente det
Hvis der ligefrem er møj på skal det skrælles af med en mejsel eller
elhammer, men ellers er det kun godt at det er ujænt. Man ruhugger
nogen gange glat beton før man støber andet beton sammen med det.
Derefter fejes og støsuges gulvet. Derefter skal det vandes godt
umiddelbart inden der støbes ny beton ovenpå. Her kan man drysse lidt
multiklæber eller fliseklæber pulver på det spejlvåde gulv og køre det
rundt med en børste. Betonen som støbes ovenpå skal have en hvis
tykkelse (min 2-3cm)
Det er langt det billigste at blande selv, men hvis det ikke er så
meget kan man også købe tørbeton fra optiroc (100kr/færdigstøbt 20l)

--
Mvh Benny Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-05 20:25

On Mon, 08 Aug 2005 17:38:19 +0200, Benny Andersen <dont@mail.me> wrote:

>Hvis der ligefrem er møj på skal det skrælles af med en mejsel eller
>elhammer, men ellers er det kun godt at det er ujænt. Man ruhugger

Jeg har nu kigget lidt nærmere på det - jeg tror det kan fejes væk, evt.
spules væk med vand.

> [...]
>multiklæber eller fliseklæber pulver på det spejlvåde gulv og køre det
>rundt med en børste. Betonen som støbes ovenpå skal have en hvis

Hullet falder jævnt ind mod midten, dvs. hvis jeg bare fylder ud med
cement, så vil det yderste kun blive få mm tykt - bør jeg så hugge en
kant ned, så laget bliver de par cm over det hele? Eller vil det, hvis
man bruger fliseklæp-tricket, alligevel blive "godt nok"?

>Det er langt det billigste at blande selv, men hvis det ikke er så
>meget kan man også købe tørbeton fra optiroc (100kr/færdigstøbt 20l)

Vi har selv sand, støbemix, cement og en blandemaskine, så det bliver
helt sikkert en gang 'bland selv'.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 22:51

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>Eller vil det, hvis
> man bruger fliseklæp-tricket, alligevel blive "godt nok"?

Hvis 'godt nok' for dig er, at der godt må skalle lidt af hist og her kan du
bare glatte ud. Der findes alternativer til fliseklæb, på både silicat og
akryl- basis. Hold cementen våd/overdækket nogle dage, så hærder det bedst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen